Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 321/Tung bok gav lite mera information...

Har precis hämtat ut ett 3,7 kg tungt och 1300 sidor tjockt praktverk från Schenker-ombudet. Och där hittade jag lite mera information (om än bara lite) för Zeiss Ikons sista kamera SL706, innan nedläggningen av deras fabrik i Brunschweig vid slutet av augusti 1971. Där fanns också några rader om den helt anonyma vidvinkeln Carl Zeiss Distagon 4/25mm, men boken är inget register över Zeiss-objektiv, bara kameror från Zeiss Ikon. En del objektiv nämns dock i förtexterna och beskrivningarna av hur företaget utvecklats, t.ex denna 25mm med ljusstyrka f:4. För kameror med utbytbar optik finns i alla fall information om de normalobjektiv som man kunde köpa kameran tillsammans med. SL706 levererades ned antingen Tessar (Color-Skopar) 2,8/50mm, eller Ultron 1,8/50mm (med konkav frontlins).



Distagon 4/25mm tillverkades för M42-kamerorna Icarex 35 TM (fanns i två versioner med fast och utbytbart prisma) och SL706, vilken blev den allra sista kameran man producerade i Tyskland innan nedläggningen i slutet av augusti 1971. SL706 gjordes bara under denna första halva av 1971 och den uppskattas ha producerats i 8000 exemplar. Vidvinkeln 4/25mm tillverkades troligen i ännu mindre upplaga (få exemplar enligt uppgift från Camerapedia) och som det verkar också bara under detta första halvår av 1971. Senare fortsatte Zeiss Contarex försäljningsbolag att saluföra det kvarvarande lagret av bl.a denna 4/25mm fram till 1975. Men som sagt var det ett väldigt litet lager och den mera vanliga 2,8/25mm för Contarex-kamerorna gjordes i betydligt större kvantitéter. Exakt hur många Distagon 4/25mm som kom till innan nedläggningen av fabriken i Braunschweig i augusti 1971 finns ingen uppgift om. Hur som helst är det en riktigt bra vidvinkel som verkar fungera utmärkt även med Speed Boostern/Brännviddsförkortaren på min X-T2. Bilderna är färska för dagen och tagna med Distagon 4/25mm, här utan Speed Boostern.













Jag fotograferade tidigare en del landskapsbilder med en Zeiss Contax Distagon T* 2,8/25 (med analog Contax-kamera) men sålde den. Nu är det istället denna Distagon 4/25mm som får sitta på det digitala Fujifilm-huset. Som jag upplever det är denna mindre ljusstarka 25mm-variant ett strå vassare i hörnor/kanter och därför passar den kanske bättre för lite mera "publikfriande" och "tankebefriande" landskapsbilder, som är lätta att ta till sig och smälta ner innaför pannbenet för flertalet betraktare? Det märks väl inte direkt i kvadratiskt format, men med Speedboostern och fullt 3:2 tycker jag att skärpan i kanter/hörnor är överraskande bra, även på full öppning. 2,8-varianten hade som jag upplevde det, en lite sämre hörnskärpa över hela bländarområdet, och kanske är det vad man får på köpet av ett bländarsteg bättre ljusstyrka när det gäller vidvinklar från 25mm och vidvinkligare?
//

Inlagt 2019-01-12 22:35 | Läst 3282 ggr. | Permalink
Intressant med dina iakttagelser av Distagon 4/25 respektive Distagon 2,8/25. Jag använde Distagon 2,8/25 på Contax RTS under 1980 och 1990-talen - men tyckte att den var något av en svag länk i det objektivsystemet.
Bernd K. Otto är en "Zeissfanatiker" och en gammal korrespondenspartner. Fin bok han har kläckt ur sig.
Svar från Nils Bergqvist 2019-01-13 12:02
Då har vi samma erfarenhet vad gäller 2,8/25. Jo boken är ett gediget verk. Trodde först den var enbart på tyska, men det visade sig att den även hade engelsk och Japansk text🙂
Du må förlåta mig men jag orkade inte läsa din text men väl njuta av dina bilder för det är därför jag kikar på olika bloggar .......jag gillar bilder.
Ha det gott
Hälsningar
Gun-Inger den mest otekniska fotografen här.
Svar från Nils Bergqvist 2019-01-13 18:48
Var inte så säker på det. Jag är väldigt oteknisk själv. Tror inte jag kan mer än 3-4% av det man kan göra med min digitala kamera. men det är dom sakerna man behöver kunna. Ställa in bländare och tid, ISO och kanske lite till. När en reporter från Smålandsposten häromåret frågade mig vad jag använde för kamera till några av mina bilder (det var en Lomo-modell 6x6) fick jag googla på nätet innan jag kunde svara honom vad den hette. men det är kul med kamerahistoria, för att veta när och hur de grejer man använder kommit till, osv.