Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

Emaks betraktelser 11/Det svartvita hantverket - del II

Efter selentoning och slutsköljning 60 minuter ska bilden torkas. Först drar jag av vattnet med en gummiskrapa. Har en glasskiva och en ganska bred skrapa för det. Se till att glasskivan är ren innan du lägger våta bilder på den. Rengör även skrapan med jämna mellanrum.



Sedan hängs den avskrapade bilden på tork med en klädnypa. Där får den hänga ett par timmar tills den är något så när torr.



Därefter planar jag den i en värmepress, och lägger då en syrafri kartongskiva över,  mot bildytan.





Slutligen retuscheras bilden från dammprickar. Hur noga man än är så får man alltid något som behöver prickas i. Jag använder både ark där färgen överförs med fina penslar och vatten (för blankare papper), samt pennor med olika svärtningston (för mattare fabrikat). Blyerts fungerar också.




Före retusch:




Efter retusch:




Och den färdiga kopian scannad:





 

Inlagt 2013-09-16 18:23 | Läst 4686 ggr. | Permalink
Vad kör du med för pennor vid retusch? Jag har letat och funderat vad jag ska köpa för något och kommit fram till att jag inte har en aning... Kollar man på tex Fotoimpex så måste man ange vilken färgton man har i pappret och för mig är det så pass små nyansskillnader att jag inte vet vilken som är vilken. Det papper jag framförallt kör med är matt Fomabrom Variant.
Svar från Nils Bergqvist 2013-09-17 18:34
För blankt papper penslar med färgarken. För mattare papper blyertspenna eller en vanlig färgpenna (typ blyerts) med mörkbrun färg, inköpt i pappershandel.