Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 486/LITH 95b - 2020

 
Mina försök med gamla sovjetryska fotopapper fortsätter, och jag lär mig för varje bild jag gör. Man ska inte tro att silvergelatinpapper är av en enda sort och reagerar likadant. Nej, silvret i emulsionen kan vara av olika typ och även tillverkningsprocessen påverkar hur det blir vid lithkopiering. Så olika papper reagerar olika och ger olika resultat (även olika batchar av samma papper ibland), det får man vara beredd på. Och de kräver ofta olika behandling/procedur också. Nästan som att man är nybörjare varje gång man provar ett nytt fabrikat. Sen gäller det att skriva upp allt och komma ihåg till nästa gång. Inte lätt när det blir olika för olika papper annars. Just det här papperet hade jag lite problem med till en början, men när jag provade lite olika metoder så blev det till slut ok. Fast mörkrumsarbete med lith (som vanligt mörkrumsarbete också fö.) är till syvende och sist känsla till 95%. Resten står i böckerna.
 
Bilden här är alltså 95b, den andra kopian i soppan. 95a har lite lägre kontrast, men den blev godkänd ändå. Jag blandar lithframkallaren ganska svagt och får då max 3 bilder på en blandning. Börjar alltid med 35-gradig framkallare ungefär, och sedan svalnar den efterhand. En del använder värmeplattor, men jag har ännu inte hittat nån sån till rimligt pris, så har du tips tar jag gärna emot dom. Det krävs ju metallskål då också och då får man väl låta någon verkstad svetsa till en i rostfritt kanske? För uppvärmd framkallare spar mycket tid. Gör man tre och den första tar 5-10 min, så kan man räkna med att den tredje tar 20 min eller mer i framkallaren, innan svärtan nått den sk. snatch-pointen, då den måste ryckas upp och placeras i stoppbadet.


Lith 95b 2020.

Kiev Universal-1 stl 18x24cm är denna gjord på. 18x24 är ju inte så stort format men bilder behöver inte alltid vara stora. Och sen finns ju även möjligheten att skriva ut scanningen av den mindre bilden i större storlek. Kanske inte så roligt att göra det, men det går ju om man vill. Universal-1 verkar vara ett ganska häftigt papper i lithframkallare. Otroligt fin och lagom gulbeige färgton som inte är för stark, och så den lite smutsiga svärtan på det. Då blir det bra. Detta papper har också en tendens att ge lite längsgående "strukturlinjer" i svärtan, men det får man lära sig utnyttja, och behärska.

Vissa bilder kan ibland ändå vinna på att komma upp i storlek, så utskrifter i större storlek av dessa mindre lithprintar är då ett alternativ. Vad jag förstått så pysslar Fotografiska i Stockholm precis med det, att skriva ut silvergelatinoriginal i större storlekar när man har sina utställningar av fotografer vars bilder är just silvergelatin från mörkrummet. I så fall är man ju i gott sällskap om man skulle få för sig att göra det. Galleri Kontrast ska ha bildauktion nu på onsdag såg jag också. Rolf Adlerkreutz hade där en bild från 1970 på David Bowie i en version utskriven med bläckstråle i stl 52x70cm i upplaga på 20 ex. Utropspris 20.000kr. Men jag såg också Christer Strömholms bilder på ett galleri i Malmö för något 10-tal år sen. Där hade man gjort så också, skrivit ut några av hans bilder i upplaga på bläckstråle och exklusivare papper. Dessa låg i pris kring 5000kr, medan inte någon av de andra silvergelatinoriginalen som visades, kostade under 20.000kr. Med det räknesättet skulle alltså silvergelatinoriginalet på Bowie ligga kring 100.000kr...? Ja hur detta värderas vet de lärde säkert bättre, men det är idag tydligen fullt accepterat även inom den exklusivare gallerivärlden, att sälja bilder som scannats från originalen och sedan skrivits ut, för ganska höga summor.

Inlagt 2020-10-02 17:53 | Läst 1430 ggr. | Permalink