Reflektioner, mest vardagliga, genom en glugg. Inlägg när andan faller på

Det glesnar

Så här i väntan på det ena och det andra har jag upptäckt en segelflygsimulator som faktiskt ger en hög känsla av realism. Det enda som egentligen saknas är g-krafterna. Ja och så placeringen av reglagen förstås och doften av spännlack eller plastlaminat inte att förglömma.
Upptäckt och upptäckt… Testade simulatorn vid ett besök på Ålleberg i somras. (Se det inlägget här). Entusiasmen påverkar blogginläggens frekvens. Det blir just nu något glesare med inläggen. Det tar tid att ”flyga in sig” med reglage på nya ställen och det kräver viss koncentration förutom att man försätter sig i en tid 30-35 år tillbaka. Om man bara kunde simulera G-krafterna... Den här typen av sportutövning tar inte så mycket tid av alla måsten som inte får försummas.

Skärmdump från Condor

Det verkar också som restriktionerna glesnar. De har stått som spön i backen efter jul och nyår. Vi får se! Några av barnaskarans familjer har insjuknat. Hoppas nu att det går bra.

Annars? Jo tagit några porträtt av yngste sonen och hans närmaste kamrater. De förbereder CV för sommarens arbete. Kritiken var en nyttig läxa. Jag bad om den och fick den. Skönt med ärlighet... och svårt att göra tre stycken nöjda samtidigt, men jag får trösta mig med att det ändå fungerar till CV:en.

Fotografi Falkenberg 2022 2-3 juli är i startgroparna. Arbetsgrupper skall sättas ihop under våren och det behövs handtag både här och där. Har för mig att det är ett tioårsjubileum så vi får ta i lite extra. Lite till mans. Runt 150-200 bilder kommer att ställas ut av så där runt 20 medlemmar och så blir det föredrag och föreläsningar i dagarna två med fotorelaterade ämnen, för att nu inte tala om minimässan och en workshop.  

Inlagt 2022-02-06 11:50 | Läst 1208 ggr. | Permalink

"Skärmdumpen känns igen! Jag gick ett par segelflygkurser och det var absolut nåt speciellt! Bumpandet i baken då man kom in i termik (planet var en dukklädd Slingsby), kontakten med lufthavet och vyn däruppifrån. Ett par gånger fick jag flyga i ett tjeckiskt superaerodynamiskt helmetallplan, ungefär som skärmdumpen, och det var nåt helt annat. Man satt inne i kabinen och planet gick ju väldigt fort om man sänkte nosen lite. Men jag hann inte så långt att kroppen skötte flygandet, utan mitt medvetna jag tänkte hela tiden på hur spak och pedaler skulle hanteras. Det är samma med bilen, jag är en sämre bilförare än genomsnittet och måste kompensera det med att vara försiktigare än genomsnittet. (Och åker åt sidan och släpper fram dom som har bråttom.)"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Skärmdumpen känns igen!

Jag gick ett par segelflygkurser och det var absolut nåt speciellt! Bumpandet i baken då man kom in i termik (planet var en dukklädd Slingsby), kontakten med lufthavet och vyn däruppifrån.

Ett par gånger fick jag flyga i ett tjeckiskt superaerodynamiskt helmetallplan, ungefär som skärmdumpen, och det var nåt helt annat. Man satt inne i kabinen och planet gick ju väldigt fort om man sänkte nosen lite.

Men jag hann inte så långt att kroppen skötte flygandet, utan mitt medvetna jag tänkte hela tiden på hur spak och pedaler skulle hanteras. Det är samma med bilen, jag är en sämre bilförare än genomsnittet och måste kompensera det med att vara försiktigare än genomsnittet. (Och åker åt sidan och släpper fram dom som har bråttom.)
Svar från Mats Axelsson 2022-02-08 14:14
Hej! Det som syns på bilden skall vara pilotvy från en 2-sitsig DG😉. Det finns en Blanik (en plåtmaskin) bland de flygplanstyperna i programmet. Den simuleras bra och vyn från framsits är väldigt lik. Prova!
/MA