SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

SE BILDEN: Gatufotopodden - Johan Jehlbo

Är du intresserad av gatufoto med blixt? Då ska du spetsa öronen nu. För i det här rykande färska avsnittet av Gatufotopodden pratar jag med Johan Jehlbo - fotografen som gjort sig känd för sina färgglada och smått absurda gatufoton tagna med blixt.

Johan kommer ursprungligen från Malmö, men flyttade för ett antal år sedan ut på den skånska landsbygden. Där finns det enligt honom själv en kultur som han gillar att fotografera och han tar därför gärna bilder i sin direkta närhet.

Miljöer som han söker sig till är campingplatser, raggarträffar, dansbandsfestivaler, marknader och liknande. Inte minst har han under flera år besökt Kiviks marknad och fotograferat mycket där.

Hans signum är att fotografera närgånget, i färg och med blixt. Något han främst gör med sina Fujifilm APS-C-kameror, även om han använder både Leica och en Fujifilm mellanformatskamera ibland.

I det här avsnittet berättar han om hur han tänker kring sitt bildskapande och varför han har valt just den här metoden. Plus en hel del annat, såklart!

Vi diskuterar också fem av Johan Jehlbos bilder som ni kan ni se nedan.

Gatufotopodden finns på Spotify, iTunes, Google Podcasts och YouTube.

Trevlig lyssning!

Följ Johan Jehlbo i digitala kanaler:

Instagram

Hemsida

Gatufotopoddens hemsida:
Om du vill få tillgång till avsnitten innan alla andra ska du hålla koll på Gatufotopoddens egen Substack. Där delar jag även annat innehåll än här på Fotosidan. 

RSS: https://api.substack.com/feed/podcast/2325091.rss

Johans bilder som diskuteras i podden:

Postat 2024-04-05 10:52 | Läst 4219 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

SE BILDEN: AI räddade mitt missade gatufoto

För ett par veckor sedan missade jag världens foto i tunnelbanan. Mitt bland alla människor kom en äldre flintskallig man med ansiktstäckande gasmask och gick förbi. Tyvärr hade jag checkat ut mentalt och tänkte på helt andra saker än gatufoto. Så trots att kameran hängde runt halsen fick jag inte för mig att knäppa en bild. Men, som tur är finns ju numera AI. 

När jag kom hem gick jag därför in i programmet Midjourney och beskrev vad jag hade sett så gott som jag kunde. Resultatet kan ni se ovan. I ärlighetens namn är det inte som jag såg det, men ändå förvånansvärt nära. Ja, det är rent av lite skrämmande att se. Förstår ni hur bra det kommer att bli om några år? 

Inspirerad av detta började jag fundera på vilka andra fotografier som jag önskar att jag hade tagit. Min fantasi skenade snabbt iväg. Tänk om jag kunde ta bilder som Garry Winogrand, Henri Cartier-Bresson eller Elliot Erwitt? Jag bad därför AI generera bilder i dessa giganters anda. Nedan kan ni själva avgöra om ni tycker att det blev tillräckligt bra. 

Här ville jag skapa en bild i Winogrands anda. I promten skrev jag att bilden skulle vara tagen på 60-talet, men som ni kan se är miljön mera nutida, vilket inte minst bilarna skvallrar om. I övrigt tycker jag att AI fick till ett ganska kul "gatufoto" . 

Visserligen var jag inte född på 50-talet. Men, varför bry sig om sådana petitesser? Med AI kan jag ta mina drömbilder från vilken epok som helst. Här försökte jag få till en bild a la Elliot Erwitt, men jag lyckades inte så bra. Istället påminner bilden om det klassiska fotografiet "An American Girl in Italy" av Ninalee Craig. Det var nog egentligen den bilden jag såg framför mig när jag skrev instruktionerna till Midjourney. 

Här försökte jag få AI att imitera en känd bild av Henri Cartier-Bresson. Ni som kan er fotohistoria vet vilken. Det här blev den sämsta bilden. Men, det beror nog mest på mig själv. Jag orkade helt enkelt inte sitta och formulera om promten så länge som det hade behövts för att få ett bättre resultat. 

En bild på mig själv av hur jag egentligen skulle vilja se ut när jag är ute och gatufotograferar. Fast jag undrar vad det är för en kamera? Jag skrev Leica och visst påminner det om en sådan. Dock stämmer inte modellen med tidsepoken som jag skrev skulle vara 40-talet. Annat med kameran är också fel, som alla insatta redan har noterat. 

Postat 2024-03-15 07:15 | Läst 5214 ggr. | Permalink | Kommentarer (44) | Kommentera

SE BILDEN: Gatufotopodden - Payman Hazheer

Så var det dags för ett nytt avsnitt av Gatufotopodden. Den här gången har jag träffat Payman Hazheer. Fotografen som helst fotograferar i svartvitt, med analog film och fasta gluggar på sin Leica MP. Men han tar inte typiska gatufoton, utan har specialiserat sig på närgångna gatuporträtt.

När han letar efter människor att fotografera så söker han framförallt efter den rätta blicken. Det måste finnas ett djup, förklarar han. Men han erkänner samtidigt att det är svårt. Inte minst kan det ta emot att gå fram och fråga om han får ta en bild.

I det här avsnittet pratar vi bland annat om vad det är han gillar så mycket med gatuporträtt, om varför han har gått över till analogt fotograferande och vilken brännvidd han just nu föredrar att använda.

Vi diskuterar också sex av Payman Hazheers bilder som ni kan ni se nedan.

Gatufotopodden finns på Spotify, iTunes, Google Podcasts och YouTube.

Trevlig lyssning!

Följ Payman Hazheer i digitala kanaler:

Instagram

LinkedIn

Hemsida

Gatufotopoddens hemsida:
Om du vill få tillgång till avsnitten innan alla andra ska du hålla koll på Gatufotopoddens egen Substack. Där delar jag även annat innehåll än här på Fotosidan. 

RSS: https://api.substack.com/feed/podcast/2325091.rss

Paymans bilder som diskuteras i podden:

Postat 2024-03-08 09:32 | Läst 4910 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

SE BILDEN: Hellre få bra bilder än många mediokra - eller?

Jag har länge haft inställningen att det är bra att hålla igen med vad man visar. Det vill säga att inte vara för snabb med att slänga upp en massa halvdana bilder bara för att synas och få uppmärksamhet. Men, jag har på senare tid börjat omvärdera den uppfattningen. 

Förr i tiden, det vill säga innan internet och sociala medier, var det nog så att den här filosofin fungerade bra. Du jobbade fram ett antal bilder över tid som du sedan visade upp i en utställning, en bok - eller rent av i båda delar. Ingen fick se dina mediokra och misslyckade bilder. De höll du för dig själv. 



Fast numera lever vi i sociala mediertider och andra spelregler gäller. Syns du inte på nätet så finns du inte. Helst bör du dela innehåll varje dag. Kanske flera gånger om dagen, rent av. Kvalitet verkar inte vara lika viktigt längre, istället gäller kvantitet. 

Visserligen vill jag fortfarande kunna stå för mina bilder som jag publicerar. Känna att de ligger på en hygglig nivå. Samtidigt inser jag att många fotografer som syns, hörs och gör avtryck är ganska ohämmade när det kommer till vad de delar med sig av. Högt och lågt blandas i en konstant bildström.

Så jag har delvis börjat anamma den attityden. Fast det är med blandade känslor. Å ena sidan är det rätt befriande. Å andra sidan kan jag erkänna att det tar emot en del. Jag får verkligen tvinga mig själv och det går lite långsamt. Old habits die hard, som det heter. 

För övrigt kan jag berätta att nästa avsnitt av Gatufotopodden kommer om en vecka. Alltså fredagen den 8 mars. Gäst den här gången är Payman Hazheer. En fotograf som tar spännande svartvita gatuporträtt. Vi hade ett kul och intressant samtal som jag tror många kommer att gilla. 

Om du vill få tillgång till avsnittet direkt när det publiceras och helt utan reklam rekommenderar jag att du går in och prenumerera på Gatufotopoddens Substack. Där delar jag också med mig av delvis annat material än här på Fotosidan. 

Postat 2024-03-01 10:59 | Läst 1775 ggr. | Permalink | Kommentarer (15) | Kommentera

SE BILDEN: Spontana gatuporträtt - flyt och oflyt

Det är jäkligt skönt att ha flyt när man är ute och gatufotograferar. Så kände jag igår när jag fick syn på den här mannen som stod och rökte cigarr vid Odenplans station. Ja, ni ser ju själva. Förutom cigarren så var han väldigt stiligt klädd i klassik stil som för tankarna till 40-talet med hatt och allt. Med andra ord en klockren bildmöjlighet. 

Först klämde jag av en vanlig gatubild när jag passerade, men den blev inte särskilt bra. Då slog mig tack och lov tanken att jag istället borde gå fram och fråga om jag fick ta ett porträtt, vilket mannen (som jag fick veta heter Oscar Mattsson) vänligt nog gick med på.

Det kan bli lite stressigt att ta gatuporträtt, tycker jag. Man vill helst att det ska gå snabbt eftersom det tar emot att ta för mycket av en främmande människas tid och engagemang i anspråk. Därför ökar också risken för retfulla små misstag. 

Eftersom jag ville ha kortast möjliga skärpedjup ställde jag gluggen på största bländaröppning 2.0. Men omedvetet råkade jag komma åt bländarringen så den ändrades till 4,5 (jag skyller på mina tjocka vintervantar och en alldeles för lös bländarring). Så den där sköna bokehn som jag hade tänkt mig uteblev tyvärr. Men, men - det var ingen jättegrej i slutändan. Bilderna blev ändå bra. 



Det hände också en intressant sak som man kan råka ut för som gatufotograf. En stund innan mötte jag en annan man i liknande klädsel, men han blev inte alls glad över att bli fotograferad. Istället blev han väldigt påstridig och krävde att jag skulle radera bilderna som jag hade tagit. Eftersom jag ändå inte var nöjd med resultatet gick jag honom till mötes. Det hade helt enkelt varit en totalt meningslös fight att ta. 

Visserligen är det väldigt ovanligt att någon protesterar när man gatufotograferar. I alla fall råkar jag nästan aldrig ut för det. Men de båda situationerna fick mig ändå att reflektera över detta med gatufoto. Inte minst hur viktigt det är att inte tappa sugen bara för att det råkar gå lite dåligt.   

Hursomhelst, som så ofta hade jag sällskap av min polare Magnus Fröderberg. Och som vanligt lyckades han sätta avsevärt fler bilder än mig. Ni kan spana in hans blogginlägg här

Postat 2024-02-11 20:21 | Läst 1667 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 54 Nästa