SE BILDEN: AI räddade mitt missade gatufoto
För ett par veckor sedan missade jag världens foto i tunnelbanan. Mitt bland alla människor kom en äldre flintskallig man med ansiktstäckande gasmask och gick förbi. Tyvärr hade jag checkat ut mentalt och tänkte på helt andra saker än gatufoto. Så trots att kameran hängde runt halsen fick jag inte för mig att knäppa en bild. Men, som tur är finns ju numera AI.
När jag kom hem gick jag därför in i programmet Midjourney och beskrev vad jag hade sett så gott som jag kunde. Resultatet kan ni se ovan. I ärlighetens namn är det inte som jag såg det, men ändå förvånansvärt nära. Ja, det är rent av lite skrämmande att se. Förstår ni hur bra det kommer att bli om några år?
Inspirerad av detta började jag fundera på vilka andra fotografier som jag önskar att jag hade tagit. Min fantasi skenade snabbt iväg. Tänk om jag kunde ta bilder som Garry Winogrand, Henri Cartier-Bresson eller Elliot Erwitt? Jag bad därför AI generera bilder i dessa giganters anda. Nedan kan ni själva avgöra om ni tycker att det blev tillräckligt bra.
Här ville jag skapa en bild i Winogrands anda. I promten skrev jag att bilden skulle vara tagen på 60-talet, men som ni kan se är miljön mera nutida, vilket inte minst bilarna skvallrar om. I övrigt tycker jag att AI fick till ett ganska kul "gatufoto" .
Visserligen var jag inte född på 50-talet. Men, varför bry sig om sådana petitesser? Med AI kan jag ta mina drömbilder från vilken epok som helst. Här försökte jag få till en bild a la Elliot Erwitt, men jag lyckades inte så bra. Istället påminner bilden om det klassiska fotografiet "An American Girl in Italy" av Ninalee Craig. Det var nog egentligen den bilden jag såg framför mig när jag skrev instruktionerna till Midjourney.
Här försökte jag få AI att imitera en känd bild av Henri Cartier-Bresson. Ni som kan er fotohistoria vet vilken. Det här blev den sämsta bilden. Men, det beror nog mest på mig själv. Jag orkade helt enkelt inte sitta och formulera om promten så länge som det hade behövts för att få ett bättre resultat.
En bild på mig själv av hur jag egentligen skulle vilja se ut när jag är ute och gatufotograferar. Fast jag undrar vad det är för en kamera? Jag skrev Leica och visst påminner det om en sådan. Dock stämmer inte modellen med tidsepoken som jag skrev skulle vara 40-talet. Annat med kameran är också fel, som alla insatta redan har noterat.
Vad gäller kameran så bör du ge mer exakta intruktioner till AI! ;)
/B
Ja, det gäller verkligen att formulera instruktionerna på rätt sätt. Dock kan Midjourney vara ganska nonchalant och helt enkelt ignorera vissa saker som du skriver i promten hur tydlig du än är. Så det finns hela tiden en ganska stor slumpfaktor med i bilden :-)
Skrev du promten på engelska eller svenska här?
/B
Ps. Och som sagt, vi får se hur det här med AI-bilder blir om några år...
Ja, ibland får man säga till på skarpen ;-)
Och nu lockar det här mig igen! Tack för det! ;) Får se om jag testar Saul Leiter på AI /B
Väldigt intressant labbat Joakim!
Ibland gör inte jag det av någon anledning när det kommer till Ai bilder.
Två första bilderna särskilt bra. Första bilden i o f s lite underlig om man börjar titta närmare på spännen och goggles men vem gör det om det inte är nån nyhetsbild med nån kändis. Den med hundarna skulle väl funka som förlaga till en filmscen!
Jisses vilken skarpsynt kommentar med gröna loggan! Kolla backspeglarnas obefintliga fästen, overkligt smala bilen och kvinnans saknad av vänster höft för fler ännu så länge missade detaljer.
Kan man få programmet lägga in en (såklart fejkad) garanti att bilden inte är gjord med AI? Så att den möter kommande EU-krav.
Angående din fråga så vet jag inte svaret.
Det är väl bara att starta en sådan grupp om intresset finns.
Sen kommer alla fotosajter, tävlingar och inte minst företag vara fullsmetade med AI-bilder och att faktiskt gå ut med en kamera och knäppa bilderna själv tappar i princip sin innebörd. Att gå ut och fotografera för att få utlopp för sin egen kreativitet kommer vara en av få saker som fortfarande kommer finnas kvar.
Men om man ska tävla eller sälja bilder så kommer det bli omöjligt att konkurrera med AI.
Jag fifflar enbart med Ai bilder till lite musik som jag laddar upp på youtube och då är det mest bilder på galaxer eller H.R giger inspirerad design.
Men, jag tror faktiskt att det på sikt kan bli ett uppsving för riktigt fotograferande. Om några år, när hypen har lagt sig, så lär folk längta efter det genuina och äkta. Skulle faktiskt inte förvåna mig alls om det analoga ökar kraftigt i popularitet på grund av detta.
Sedan tror jag att AI-bilder kommer att påverka olika branscher olika. Jag menar, vill du ha en snygg produktbild till ett reklamblad kan du lika gärna låta AI fixa en sådan. Många reklambilder av idag är för övrigt redan så hårt bearbetade att de knappast kan betraktas som fotografi.
Samtidigt kommer vi högst sannolikt inte se att AI-bilder på samma sätt tar över exempelvis gatufoto, porträttfoto och så vidare.
Snart slutar världen bry sig om hur bilder kommer till rent generellt och börjar istället helt förhålla sig till själva bilderna och deras innehåll och eventuella kontext.
Jag är inte lika övertygad. Tror snarare att det finns en risk att fotograferandet minskar. Spontant känner jag själv t ex att mitt egna intresse för foto är i risk, varför ska jag gå ut och fota nu?
Oavsett vad folk säger så är ju feedbacken en stor del av ens fotograferande. Allt från tumme upp här eller likes på instagram och liknande. Hur ska du kunna konkurrera om det, när folk genererar fram otroliga bilder med AI?
Jag tror alla kategorier är i fara. Inte enbart produktfoto. Gatufoto säger du? Det är ju bara att se denna artikeln och varför den skapades. En missad bild på gatan. Det är nog bara en tidsfråga innan folk kommer titulera sig som AI-fotografer, om det inte redan finns.
När AI blivit såpass bra att det är omöjligt att se vad som är AI och inte. Så hur ska vi då veta skillnaden på ett riktigt foto och en AI-bild? För AI är inte fotografering. Det är ju tveksamt så att alla fotografer kommer vara transparenta och skriva ut vilka bilder som är AI eller inte.
Fotografering är så mycket mer än att bara trycka på avtryckaren. AI förstör det helt och är en form av bildmanipulation. Det kommer aldrig bli fotografering. Ärligt talat är det väl egentligen bara en lyxigare variant av att manipulera bilder i photoshop?
Jag fotograferar i väldigt hög utsträckning för min egen del. För att jag tycker det är kul och för att jag gillar den fotografiska skapandeprocessen. Men också, när det kommer specifikt till gatufoto, att komma ut i verkligheten, se människor, uppleva pulsen och så vidare.
Så för mig personligen spelar det ingen roll hur många AI-bilder som görs, jag kommer fortsätta att använda mina kameror och plåta på. Men visst vill man att folk ska se och uppskatta ens bilder också. Givetvis.
Jag tror det kommer att uppstå parallella spår. Det kommer såklart att bli många AI-bilder, men också platser för renodlad fotografi. Det äkta fotot kommer säkert att få högre status och kanske betraktas mer som en konstform.
Reklamfoto, produktfoto, genrebilder och så vidare. Ja, där lär nog AI ta över inom kort.
skriver du. Jag skulle nog skriva Sån otur att AI finns. Jag undrar hur många stora gäddor vi kommer att få se, som aldrig fångades…
För när storfiskarn talar om hur stora fiskar han får
Ja då så skarvar han som han vill då räcker armarna inte till
Och när storfiskar'n talar om hur stora fiskar han SER
Då vet man säkert att han tar till mycke' mycke' mer.
/ Bengt.
Men fusk och bedrägerier pågår ju hela tiden. Vilket det finns många exempel på både i Sverige och utomlands. Bland annat ett helt färskt exempel som det nyligen har rapporterats om här på Fotosidan. Och där var inte ens AI inblandad.
Jag tror vi får landa i samma slutsats som efter att möjligheterna exploderade med digitaliseringen och när program som Photoshop dök upp på marknaden. Det är inte tekniken som borgar för äktheten, utan avsändaren (fotografen).
Personligen finner jag noll intresse ens att testa de olika AI-plattformarna för AI-bilder. När det gäller fotografi så är jag just intresserad av det, dvs. fotografi. AI-bilder är nåt helt annat.
Jag hoppas att vi som gillar riktig fotografi kommer att se ned på och förakta AI-bilder som efterliknar fotografi. Påkomna "fotografer" som försöker fuska i tävlingar etc. genom att använda sig av AI-bilder bör med rätta få löpa virtuella gatulopp och stå vid skampålen. Samtidigt hoppas jag att respekten för det äkta och ickemanipulerade kommer att höjas. Den som lever får se...
Jag kommer i alla fall fortsätta att skapa äkta fotografier så länge jag kan.
Mvh
Fredrik
Rationellt sätt går det inte att blunda och låtsas att AI inte finns. Oavsett om vi pratar bilder eller i mer generella användningsområden. Vi måste omfamna det och lära oss att förstå hur vi kan använda det till vår fördel.
T ex vid storyboarding är AI ett utmärkt idéverktyg där fotografen sen kan ta bästa bilden själv. Ett annat tänkbart scenario är att låta AI sortera ut de bästa bilderna när du plåtat med en monsterkamera som tar 120 bilder i sekunden.
Men emotionellt sätt håller jag med fullständigt... Bilder tas av fotografer. Har nyligen investerat i en 85:a 1,2 L som inte lämnat kamerahuset sen inköp... Love It – fan vad kul det blev igen..
Stora delar av en årsredovisning med min 85:a på 1,2 el 1,4...
Visst man hade kunnat blurra till det i LR/PS med nya AI verktyg...
Men det behövs ju inte.
Allt fusk bör precis som du skriver beivras.
Men när det gäller att skapa konst så går min gräns där. Jag vill så långt det går vara den som är den som kläcker idéer och vill absolut inte att AI ska skapa innehåll i min bild. Jag är väldigt passionerad vad gäller fotografi och inblandning av AI-genererade bilder i den processen skulle förta nöjet helt för min del.
Samtidigt tar jag gärna hjälp av AI för att markera exempelvis en himmel, brusreducera en bild där sensorns problem vid höga ISO-egenskaper skapar bandning och färgbrus som är svåra att ta bort med traditionella algoritmer. Det AI-stödet skapar ingen nytt innehåll – det snabbar bara på min editering och låter min sensor från 2012 ej bli en anledning till att byta upp mig till en bättre kamera.
Jag kan också tänka mig att använda AI för en illustration (som inte ser ut som ett foto) om det skulle behövas.
Grattis till nya objektivet!
Samtidigt kan man ju tycka att det är både kul och intressant att även lära sig använda och förstå andra metoder för bildframställan. Det kan exempelvis vara att måla tavlor, eller att göra bilder med hjälp av AI.
Jag tror också att vi som i många år har hållit på med foto och förstår oss på bilder har extra goda förutsättningar att bli bra på detta.
I mitt nästa blogginlägg lär jag förresten högst sannolikt skriva något om analogt fotograferande eftersom jag har börjat med det igen. Hoppa du kommer att gilla det bättre ;-)
För att kunna framställa bilder på andra sätt har ju alltid funnits också, att det är sånt intresse för det just nu är för att det är nytt och går att få så pass bra eller likt. Dock förstår jag inte riktigt intresset för folk som gillar att fotografera att framställa Ai bilder, det är som sagt en helt annan grej. Och måla som du nämner innefattar ju också en kreativ process på samma sätt som att fotografera och får det att bli något helt annat än Ai också.
Visst att man kan bli nyfiken och det är ett intressant ämne, men annars gör det inte mig personligen mer sugen på att framställa bilder som är fake mer än förr. Det ger mig ingenting av det som fotografera gör eller de bilder jag vill få fram heller i slutändan.
Jag började ( precis som du också skrev att du gjort) plåta analogt igen runt där Pandemin startade just pga av att jag kände att det digitala fotograferandet blev mer och mer ett lemmeltåg mot mer pixlar och skarpare och perfekt tekniska bilder, och att jag tröttnade på att uppgradera kameror av samma orsak.
Nu ser jag tom den digitala fotografin som en separat sak från mitt analoga fotande, båda ger sitt, men det analoga ger mig kanske ytterligare en dimension som inte det digitala gör. Och många verkar ha insett samma sak när man ser på hur det ökat.
Och det är kul att se, så det här med Ai gör nog precis som kapprustningen med perfekta kameror där man inte behöver tänka själv längre, att folk som är mer lagda åt det kreativa hållet och inte behöver det där perfekt tekniska kommer att distansera sig från det, och koncentrera sig mer på det som är kärnan i fotografi, ta bilder med en känsla i och som säger något utan att behöva vara en perfekt teknisk bild.
Ser fram emot nästa artikel om analogt foto :)
/J
Att ta fram de här bilderna tog mig faktiskt flera timmar. Du måste till att börja med komma på en tillräckligt bra bildidé och sedan när du har kläckt den försöka förmå AI-boten att komma så nära din vision som möjligt. Du får hålla på och mecka rätt mycket innan du blir nöjd.
Visst, om du snabbt vill ha fram en bild på låt säga åskguden Tor, då går det snabbt och lätt. Men så fort du vill få till ett mera invecklat innehåll blir det ganska svårt.
För mig är detta i allra hösta grad en kreativ skapandeprocess som dessutom är kul att hålla på med. Men, jag tycker samtidigt att foto är mycket roligare och mycket mera givande :-)
Skillnaden där är nog att man gör det med något man själv skapat från grunden på olika sätt. Så även det gör det till något mer "givande" och mer en kreativ process jag kan känna mig mer delaktig i än den du beskriver Joakim .
Jag minns för ett tag sedan då några kollegor till mig höll på innan det var så hypat som nu och förmodligen mycket mer begränsat, kom fram med fantasy bilder de hade "skapat" med en tidig Ai. Det var innan jag fattade vad det var och trodde att de på något sätt hade programmerat eller kodat eller tecknat så bra i en dator. Och minns att jag tänkte att, hmm ja jo det var ju coolt att dom var så duktiga på att skapa det själva ;)
Sedan insåg jag att det var något slags Ai generator som fått fram det de hade önskat och var plötsligt helt oimponerad även om jag tyckte det var en cool bild.
Så jag känner lite samma sak nu med :) Coola bilder och en kul grej, men bara något helt annat än något jag tycker man är med och skapar såsom fotografi eller måleri etc med en medfödd talang eller kunskap man har med sig och genomför det med.
Men som sagt, bara min åsikt och säkert många som kommer att ha kul med Ai, och säkert lika många som kommer se det som både konst och något man presterar också och finnas tävlingar och liknande för i framtiden.
Skönt att alla är olika. Jag tror det ända "negativa" här är att det blir svårare att skilja på Ai bilder och riktiga fotografier för många. Men personligen bryr jag mig inte speciellt mycket så länga jag kan fotografera själv och finns så mycket bra fotografi skapat redan att betrakta annars :)
/Martin.
Har iof inte så stort motstånd att kalla den nya Ai tekniken för något slags konst heller. Mest delen med "riktiga" bilder och den kreativa processen som är så pass annorlunda för att ens liknas vid fotografi på något sätt.
Lite som att typ ta en film kamera och filma snuttar på Tvn och klippa ihop en egen film och kalla det konst. Fats till och med det innebär mer kreativ process för mig.
Här är en trailer :
https://www.youtube.com/watch?v=8J_06bGuYDo
https://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/archives/5000-Alla-fotografier/?q=Daguerreotyp
Och det e bra! Och intressant! Tycker jag!
Det är annars samma skillnad på allt hantverk "vs" fabriksgjort eller något som inte är gjort av en person eller med hjälp av ett hantverk eller händerna.
Det är skillnaden att en person faktiskt ligger bakom det, och att det finns en energi och kreativitet där som skapat något, inte en maskin.
Den skillnaden kommer ALLTID finnas, och ger det helt enkelt ett annat värde och blir något helt annat som man inte blandar ihop med något som är fake, så är det bara :)
Precis som med film där de nu är så otroligt välpolerade och vackert "plastiga" med dagens greenscreen teknik, blir det en helt annan grej. Trots att det fortfarande åtminstone innehåller riktiga personer ännu sålänge( eller :P? ).
Jag kan knappt se en krigsfilm eller likande längre när det är så tydligt data animerat. Iaf ser jag dom på ett helt annat sätt. Nästan som att titta på en sekvens i ett snyggt gjort dataspel. Blir inte alls samma känsla.
Även här har det gått för långt och borde ses som två olika saker.
Precis som Fredrik även nämner ser jag inga fel i att använda verktyg i sitt fotograferande till viss del för att påskynda en process eller förstärka något som redan finns där. Och så även i film.
Ta Sagan om ringen som ett bra exempel på en blandning av data och kreativitet och perfektionism i skapandet av rekvisita etc. Man har bara polerat miljöer och hjälpt till att göra den verkliga världen till en annan på traven, men allt i grunden är gjort av människor och visionen är mänsklig och utförd av människor i det stora hela.
Visst är mycket gjort i data också, men då handlar det om en del i miljöerna som lagts till eller utföra konstruktioner som skulle bli svåra att få till med verkliga medel och för dyrt, men där det ändå försvinner bakom det fantastiska hantverk som resten av produktionen bistår med.
Vi vet också att det finns en energi och en upplevelse bakom hela film produktionen där saker faktiskt händer, vänskap som bildas, stunts som utförs, och riktigt skådespeleri som får en att känna att man är där och att saker händer.
Och precis så är det med riktig fotografi, någon har varit där i stunden och varit med och skapat bilden, det finns ett djup och en tanke som fötts och som sedan med hjälpa av olika kreativa tekniska val har hjälpt till att skapa den bild fotografen haft i huvudet i stunden.
Lägg också till händelserna runt omkring, och slumpen i tex gatufotografi som ger bilden ännu ett djup och en dimension som man vet finns där för att det är på riktigt.
Varför fiska när man kan köpa en färdig fisk i affären ;)? Varför åka på en resa om du kan se landet på youtube? etc etc...ja jag drar det lite längre, men det är av lite samma orsaker det aldrig kommer bli samma sak med riktig fotografi och Ai.
Att det sedan kommer bli svårt att tävla med bilder etc det bryr jag mig faktiskt mindre om, eller om någon inte kan skilja på mina bilder på instagram från en Ai bild på någon annans instagram. Det kan jag ändå vara utan. Men upplevelsen av att fotografera och se riktiga fotografier jag vet en historia bakom kommer alltid finnas kvar tror jag och också uppskattas av helt andra orsaker :)
Mina tankar.
Varför skall jag köpa den nya kameran, då jag kan fixa eller helt skapa vilka bilder jag vill hemma?
Om slutmålet är bilden så är det kanske bättre att satsa på ai-prylar?
Visst har det en viss charm att vara ute i fält och skruva och pilla, men om vi översköljs av datorskapade verk så tappar i varje fall jag en del inspiration.
När det dyker upp fler och fler fantastiska bilder tänker jag att det jag gör är lite onödigt.
I varje diskussion om ai- bilder är det alltid några som hävdar att de kan avslöja att det är ai som skapat ett verk.
Vi måste komma ihåg att vi idag talar om baby-ai som kommer att börja ai-dagis om några år och sedan vet fan var vi tar vägen?
/F
Men, för att svara på din fråga: Ja och nej.
Visst känns det som en bild som jag har tagit fram, vilket det också är. Dock med hjälp av AI. Men det var min ide och jag som gav AI instruktionerna. Försök gärna att återskapa en exakt kopia av någon av bilderna så får du se om du lyckas.
Men, AI-bilder känns såklart inte alls som ett fotografi som man har tagit. Det är en helt annan sak.
Det är lockande att återskapa ögonblicket med AI, och jag ska prova att göra det. Men jag kommer aldrig att publicera det som om det vore ett gatufoto.
Klart det påverkar säkert fotografyrket på vissa sätt förr eller senare.
Men ser inte varför en vanlig entusiast som har foto som hobby och vill fota på stan eller sina minnen och familj skulle lida på något sätt av AI? Där är nästan mobilkameran ett större hot med ett stort glapp av bilder i dålig kvalitet senaste 20åren men även där börjar kamerorna bli tillräckligt bra, och kanske AI kan rädda de dåliga? 🤔
😉 📸
:)
Lustigt att vilja bli porträtterad med en kamera men inte vilja ta foton med en kamera.
Lustigt att behöva se en man med gasmask i verkligheten för att kunna instruera ett datorprogram att tillverka en sådan bild.
Hälsningar från en som är så gammal att han "slabbat" med svartvit film och barytpapper och som tycker att det är kul att det finns en ung generation idag som vill börja fota analogt.....