SE BILDEN
SE BILDEN: AI räddade mitt missade gatufoto
För ett par veckor sedan missade jag världens foto i tunnelbanan. Mitt bland alla människor kom en äldre flintskallig man med ansiktstäckande gasmask och gick förbi. Tyvärr hade jag checkat ut mentalt och tänkte på helt andra saker än gatufoto. Så trots att kameran hängde runt halsen fick jag inte för mig att knäppa en bild. Men, som tur är finns ju numera AI.
När jag kom hem gick jag därför in i programmet Midjourney och beskrev vad jag hade sett så gott som jag kunde. Resultatet kan ni se ovan. I ärlighetens namn är det inte som jag såg det, men ändå förvånansvärt nära. Ja, det är rent av lite skrämmande att se. Förstår ni hur bra det kommer att bli om några år?
Inspirerad av detta började jag fundera på vilka andra fotografier som jag önskar att jag hade tagit. Min fantasi skenade snabbt iväg. Tänk om jag kunde ta bilder som Garry Winogrand, Henri Cartier-Bresson eller Elliot Erwitt? Jag bad därför AI generera bilder i dessa giganters anda. Nedan kan ni själva avgöra om ni tycker att det blev tillräckligt bra.
Här ville jag skapa en bild i Winogrands anda. I promten skrev jag att bilden skulle vara tagen på 60-talet, men som ni kan se är miljön mera nutida, vilket inte minst bilarna skvallrar om. I övrigt tycker jag att AI fick till ett ganska kul "gatufoto" .
Visserligen var jag inte född på 50-talet. Men, varför bry sig om sådana petitesser? Med AI kan jag ta mina drömbilder från vilken epok som helst. Här försökte jag få till en bild a la Elliot Erwitt, men jag lyckades inte så bra. Istället påminner bilden om det klassiska fotografiet "An American Girl in Italy" av Ninalee Craig. Det var nog egentligen den bilden jag såg framför mig när jag skrev instruktionerna till Midjourney.
Här försökte jag få AI att imitera en känd bild av Henri Cartier-Bresson. Ni som kan er fotohistoria vet vilken. Det här blev den sämsta bilden. Men, det beror nog mest på mig själv. Jag orkade helt enkelt inte sitta och formulera om promten så länge som det hade behövts för att få ett bättre resultat.
En bild på mig själv av hur jag egentligen skulle vilja se ut när jag är ute och gatufotograferar. Fast jag undrar vad det är för en kamera? Jag skrev Leica och visst påminner det om en sådan. Dock stämmer inte modellen med tidsepoken som jag skrev skulle vara 40-talet. Annat med kameran är också fel, som alla insatta redan har noterat.
SE BILDEN: Photoshops nya AI - skrämmande bra bildmanipulering
Ända sedan jag tog ovanstående bild i Siena 2013, har jag retat mig på det tajta utsnittet. Att jag inte fick med mera luft runt motivet har stört mig. Om jag bara hade hunnit backa en halvmeter, har jag tänkt för mig själv när jag betraktat bilden. Då hade den varit betydligt bättre.
Nu har Photoshop ändrat på allt detta. Med sin nya betaversion av programmet finns bland annat en funktion som heter "Generativ fyllning" och som ger dig möjligheten att i efterhand rätta till dina fotografiska misstag på bara några sekunder.
Genom att utöka arbetsytan och därefter markera det tomma området, plus en liten del av bilden, kan du med funktionen "Generativ fyllning" fylla i det som saknas. Ovan kan ni se att jag redan har fixat till den vänstra sidan av bilden, för att sedan fortsätta med den högra.
Det är såklart AI som är inblandad i den här nya funktionen som för övrigt är skrämmande bra. Även om den givetvis också har sina svagheter. Och precis som med andra funktioner och program så måste du trots allt lära dig att behärska de olika verktygen för att det ska bli riktigt bra. Men, då bör vi också ha med oss faktumet att detta bara är början.
Den här utvecklingen ställer såklart en mängd nya frågor till oss fotografer. Ska jag till exempel börja använda bilden som jag har fixat till i efterhand? Kan den fortfarande räknas som ett äkta gatufoto? Var går gränsen för manipulation och så vidare?
Jag har inte svaren, men det lär med stor säkerhet bli en intensiv debatt om detta. Precis som det blev en gång i tiden när Photoshop var nytt och gav oss fotografer en mängd möjligheter när det kom till att ändra våra bilder, som vi inte hade haft tidigare.
Här ovan kan ni i alla fall se hur bilden blev med mera luft runt motivet. Om ni tittar noga kan ni säkert se några små konstigheter. Men överlag är resultatet mycket imponerande. AI:n tar till exempel hänsyn till från vilket håll ljuset kommer. Den har också fixat ovandelen av handen på kvinnan till vänster, förlängt pojkens ben och till och med lagt till något som ger antydan till en sko på hans högra fot.
Frågan som jag nu kan ställa till mig själv blir också intressant: Är bilden bättre, eller funkade den som den var? Vad tycker du?
Slutligen så är detta bara en av flera imponerande funktioner som finns i den nya betaversionen. Bland annat kan du nu mycket enklare markera objekt och människor, snabbt ändra bakgrunden, radera sådant som stör och även lägga till helt nya objekt som inte finns med i bilden från början. Här under är två exempel på det.
SE BILDEN: Därför är gatufoto så kul (enligt AI)
Det finns väl knappast någon som inte har hört talas om AI vid det här laget. Alltså det som vi lite slarvigt kallar för artificiell intelligens, även om det knappast handlar om intelligens i ordets rätta bemärkelse. Ännu. Helt oavsett vad det är som pågår i bakgrunden så är det svårt att inte bli mäkta imponerad över vad AI klarar av. Det kan rent av vara smått chockerande.
Under den senaste tiden har jag själv testat att använda några av dessa AI-verktyg som finns på nätet. Främst för att generera texter (ChatGTP). Men, AI kan också skapa bildkonst och det är redan väldigt imponerande, lindrigt sagt. Kolla här så kan ni se och testa själva.
I framtiden kommer AI tveklöst att kunna skapa fotorealistisk gatufoton som inte går att skilja från riktiga. Och då lär diskussionerna om bildmanipulationer i Photoshop kännas som en västanfläkt i jämförelse. Fast riktigt där är vi sannolikt ännu inte, vilket bilden ovan illustrerar. Ett "gatufoto" av AI (fast det kanske finns bättre AI-system för bildskapande än det jag hittade).
Förutom att dessa AI-verktyg är helt otroligt snabba, så kan de också skapa texter och bilder med en enorm komplexitet. I olika stilar, i diverse blandningar av stilar och så vidare. Du kan också be AI beskriva nästan vad som helst och få ett välformulerat svar som är lika uttömmande som om det kom från en expert på området.
Jag bad exempelvis AI beskriva varför det är så roligt med gatufoto och här under kan ni se resultatet som kom fram på några få sekunder. AI har alltså formulerat hela texten. Jag har bara ändrat ett par-tre ord som blev lite konstiga på svenska. Personligen tycker jag att texten är mitt i prick och jag gillar verkligen slutklämmen. Vad tycker ni?
Gatufotografering kan vara roligt av många anledningar, inklusive:
Spontanitet:
Gatufotografering handlar om att fånga livet när det händer, vilket ger en känsla av spänning och oförutsägbarhet.
Kreativitet:
Gatufotografering erbjuder oändliga kreativa möjligheter, från att experimentera med olika vinklar och kompositioner till att fånga oväntade ögonblick och känslor.
Utmaningar:
Gatufotografering innebär ofta att navigera i komplexa och folktäta miljöer, vilket kan vara en utmaning som många fotografer tycker är spännande.
Storytelling:
Gatufotografering ger dig möjlighet att berätta historier och fånga ögonblick som annars skulle gå obemärkt förbi.
Känslan av gemenskap:
Gatufotografering kan vara ett bra sätt att få kontakt med andra som delar din passion och att känna att du är en del av en större kreativ gemenskap.
Personlig tillväxt:
Gatufotografering kan hjälpa dig att utveckla dina färdigheter och visioner som fotograf, såväl som din förmåga att se världen på nya och intressanta sätt.
Sammantaget kan gatufotografering vara ett roligt och givande sätt att utforska världen och fånga livet när det händer. Oavsett om du är ett erfaret proffs eller precis har börjat, finns det alltid utrymme att växa och upptäcka nya möjligheter i denna spännande och dynamiska genre.
SE BILDEN: Jag vill också ha en renodlad kamera, som Mikael Good
Mikael Good skrev nyligen ett uppmärksammat blogginlägg om att moderna kameror har blivit alldeles för avancerade för många av oss. Eller, rättare sagt att de är överlastade med funktioner och knappar som inte riktigt går att stänga av och välja bort, vilket försämrar användarupplevelsen. Jag har själv skrivit något liknande om saken och håller därför med Mikael Good till punkt och pricka.
En del undrar hur något sådant ska gå till eftersom vi fotografer har så många olika behov och preferenser. Mitt förslag är att kameratillverkarna ännu mera börjar betrakta kameror som datorer, vilket de ju faktiskt också är. Med ett sådant mindset borde de i ännu större utsträckning kunna överlåta till användarna hur de vill konfigurera sina kameror. Ungefär som det går att bestämma vilka funktioner en smartphone ska ha genom att installera olika appar.
Vissa tycker att diskussionen är meningslös och påpekar att kameror redan idag går att anpassa i hög grad. Detta stämmer visserligen. Men, för mig handlar det om att få en optimal och renodlad användarupplevelse. Ja, faktiskt en form av minimalism. Genom att skala bort oväsentligheterna och kluddet som stör bli det helt enkelt lättare att fokusera på det du vill uppnå.
Det här borde vara möjligt för kameratillverkarna att fixa. Frågan är väl bara om behovet är så pass stort att de ens orkar bry sig? Förmodligen inte, är min gissning. Men, om dessa möjligheter hade funnits skulle jag ha ställt in min Fujifilm X-Pro2 ungefär enligt nedanstående. Allt för att få till en ur mitt perspektiv så bra gatufotokamera som möjligt.
- De grundläggande funktionerna (bländare, slutartid, ISO, exponeringskompensation, autofokus och spaken som skiftar mellan optisk och elektronisk sökare) skulle jag låta vara som de är. Samma sak med menyknappen, liksom knappen för view mode.
- En knapp skulle sedan dedikeras till att välja AF-läge.
- En annan till att välja mellan frammatningsmetoderna.
- En tredje knapp skulle gå till blixtinställningarna.
- En fjärde skulle jag ställa in för att kunna välja filmsimulering.
- Övriga knappar skulle vara helt avstängda, förutom play-knappen. Och när den hade tryckts in skulle kameran fungera som den gör i nuläget med möjligheten att bläddra bland bilderna, starta den trådlösa kommunikationen och så vidare.
- Jag skulle också dölja i stort sett alla menyer och val som inte har med bildinställningarna att göra.