SE BILDEN: Photoshops nya AI - skrämmande bra bildmanipulering
Ända sedan jag tog ovanstående bild i Siena 2013, har jag retat mig på det tajta utsnittet. Att jag inte fick med mera luft runt motivet har stört mig. Om jag bara hade hunnit backa en halvmeter, har jag tänkt för mig själv när jag betraktat bilden. Då hade den varit betydligt bättre.
Nu har Photoshop ändrat på allt detta. Med sin nya betaversion av programmet finns bland annat en funktion som heter "Generativ fyllning" och som ger dig möjligheten att i efterhand rätta till dina fotografiska misstag på bara några sekunder.
Genom att utöka arbetsytan och därefter markera det tomma området, plus en liten del av bilden, kan du med funktionen "Generativ fyllning" fylla i det som saknas. Ovan kan ni se att jag redan har fixat till den vänstra sidan av bilden, för att sedan fortsätta med den högra.
Det är såklart AI som är inblandad i den här nya funktionen som för övrigt är skrämmande bra. Även om den givetvis också har sina svagheter. Och precis som med andra funktioner och program så måste du trots allt lära dig att behärska de olika verktygen för att det ska bli riktigt bra. Men, då bör vi också ha med oss faktumet att detta bara är början.
Den här utvecklingen ställer såklart en mängd nya frågor till oss fotografer. Ska jag till exempel börja använda bilden som jag har fixat till i efterhand? Kan den fortfarande räknas som ett äkta gatufoto? Var går gränsen för manipulation och så vidare?
Jag har inte svaren, men det lär med stor säkerhet bli en intensiv debatt om detta. Precis som det blev en gång i tiden när Photoshop var nytt och gav oss fotografer en mängd möjligheter när det kom till att ändra våra bilder, som vi inte hade haft tidigare.
Här ovan kan ni i alla fall se hur bilden blev med mera luft runt motivet. Om ni tittar noga kan ni säkert se några små konstigheter. Men överlag är resultatet mycket imponerande. AI:n tar till exempel hänsyn till från vilket håll ljuset kommer. Den har också fixat ovandelen av handen på kvinnan till vänster, förlängt pojkens ben och till och med lagt till något som ger antydan till en sko på hans högra fot.
Frågan som jag nu kan ställa till mig själv blir också intressant: Är bilden bättre, eller funkade den som den var? Vad tycker du?
Slutligen så är detta bara en av flera imponerande funktioner som finns i den nya betaversionen. Bland annat kan du nu mycket enklare markera objekt och människor, snabbt ändra bakgrunden, radera sådant som stör och även lägga till helt nya objekt som inte finns med i bilden från början. Här under är två exempel på det.
Fotografi betyder att teckna med ljus, inte tillföra fejkade bildelement i en dator.
Svaret är därför givet: Allt är i sig tillåtet, vi lever i ett fritt land - men det är inte fotografi.
Folk kommer säkert fejka EXIF och annat också om de tror att det behövs för att dölja spåren av AI. De som känner för att "klippa" in sällsynta djur i sällsynta sammanhang i bilderna de skapar behöver inte ens längre klippa och klistra själv längre.
Förr kunde raggarna på Kungsgatan som körde bil utan körkört alltid kliva ut på sidan där ratten inte satt och säga: "Äh de vante ja som tjöde - de va "Bubben".
Jag tycker det här ska bli intressant att se vart det tar vägen - oavsett vem som kör.
Nu kan man istället säga: "Nä de vante ja som tjöde - de va AI".
En sak som jag tror kommer följa i dessa spår är att vi kommer få mängder av "dementier" kring fejkade bilder när man fattat att man blivit fintade. Särskilt nyhetstidningarna kommer vara lockande mål och de kommer få väldigt svårt att hantera detta om ingen snabbt tar fram analysverktyg som kan flagga fusket snabbt. De är särskilt sårbara för fejkandet, eftersom de alltid har notoriskt bråttom och sällan kommer att ha den tid som krävs för att analysera varenda liten bild som ramlar in. Det riskerar att snabbt erodera deras trovärdighet men det finns också en möjlighet i detta för fotograferna att återta förlorad mark. Tidningarna kanske måste börja knyta "egna" forografer till sig istället för att luta sig mot "allmänhetens inskickade mobilbilder".
https://youtu.be/7D8lqgooiDo
Hälsn!
Men om du har ens de minsta dokumentära anspråk, så blir det givetvis en helt annan bedömning.
Jag säger inte att bilden skulle bli "konstnärligt" bättre av detta för det kanske som i detta fall originalet trots allt är men den kanske blev tekniskt sett bättre trots allt.
Jag säger inte att bilden skulle bli "konstnärligt" bättre av detta för det kanske som i detta fall originalet trots allt är men den kanske blev tekniskt sett bättre trots allt.
Jag säger inte att bilden skulle bli "konstnärligt" bättre av detta för det kanske som i detta fall originalet trots allt är men den kanske blev tekniskt sett bättre trots allt.
och vi vanliga dödliga blir en del av det, indiekt eller direkt.
Det positiva med den konservativa sidan är att de står för en rationell och hälsosamt pessimistiskt syn
på de negativa möjligheterna ny teknik ger och håller de progressiva i ett stramt koppel byggt med välgrundade argument och fakta avsett detta. Dock, tidsaxeln är obönhörlig och denna nya teknik är vår nya verklighet. Så, som fotografin har utvecklats genom åren så kommer även AI att sätta sin prägel på utövandet av fotografi.
Efter Photoshop så kom titeln naturskildrare som komplement till naturfotograf där den förra är mer benägen att skapa ett "konstverk" än att avbilda verkligen vilket den senare har som syfte. Att byta himmel för att förstärka en känsla, plocka bort en irriterande pinne, ändra lite i ljusspelet men ändå ha kvar det urspungliga fotots karaktär, det tillåter en naturskildrare sig att göra vilket naturfotografen stark emotsätter sig... typ.
Med AI får vi en kategori till, AI-kreatör (föslagsnamn :-) ). Med utgångspunkt från ett foto (eller annat objekt) så skapar AI-kreatören sin bild av det som denne upplever och känner... Rätt eller fel finns inte bara syftet är annat än brottsligen vilseleda betraktaren. Och som i all konst så ligger slutresultatets värde hos betraktaren.
I det nämnda fotografiet så är min upplevelse att fotot fick en sämre karaktär, mindre dynamisk och själlöst med det generativa tillägget. Fotot är mycket mer spännande med de brutna linjerna och närvaron det tightare utsnittet ger... men som sagt, det är min känsla och tanke. Med ett annat fotografi så kanske den generativa fyllningen lyfter fotot.
Det är ju inget konstigt i den saken. Inom exempelvis gatufoto är det inte tillåtet att ändra bilden överhuvudtaget - för då är det inte längre gatufoto.
Lika menar jag att det förhåller sig med fotografi generellt. Tillför man bildelement som inte fanns vid fotograferingstillfället, och följaktligen inte kan rymmas inom definitionen för vad fotografi är - så är det inte fotografi.
Har inget med konservativt respektive progressivt att göra.
Som sagt, dessa moderniteter utmanar våra invanda föreställningar, precis som jag skriver om konservatism och progressivism. Det är inget fel vare sig det ena eller det andra, dock så måste vi förhålla oss till det nya. När fotografikonsten kom på 1800-talet så möttes den med samma skepticism av vissa etablerade konstnärer som AI gör idag medans andra såg det som en förlängning av sitt konstnärskap. Fotografiet kunde ligga som grund för studier och/eller skissunderlag där det slutgiltiga konstverket hade hjälps fram av den nya tekniken och dessa senare utövare möttes av samma tvivel bland konservatismerna som AI gör idag. Så redan då var fotografi kontroversiellt som teknik inom konsten. Lika väl förhåller det sig nu, den nya tekniken ger andra förutsättningar att beskriva världen utifrån Dina preferenser. Rätt eller fel, tja, det är upp till betraktaren. Att så snävt och dogmatisk definiera fotografi som "Sedan 1850-talet har vi haft en vedertagen definition på vad fotografi är" blir för mig en avslagen definition. Att fotografera är att med de fotografiska tekniker som står till buds som individ uttrycka Din bild av samtiden. Analogt, digitalt eller med de nya tekniker som i och med digitaliseringen frambringat är det egalt vilken teknik inom fotografi, eller att ha ett snävt begrepp om fotografering, kring hur Din bild skapas. Som allt annat så är utveckling, även inom begrepp och språk en bärande del i vår nutid och framtid. Det vi behöver är kanske ett mer respektfullt förhållande till "gamla" uttryck men paketerat i framtidens teknikutveckling.
Med allt detta sagt så vill jag säga att jag själv är tveksam till utvecklingen av AI. Inte ur ett konstnärligt perspektiv utan ur ett sociokulturellt och demokratisk perspektiv. Sanningen blir svårare att förhålla sig till när informationen som AI använder sig av kan manipuleras av diverse skumraskindivider.
Citat:
"I det nämnda fotografiet så är min upplevelse att fotot fick en sämre karaktär, mindre dynamisk och själlöst med det generativa tillägget. Fotot är mycket mer spännande med de brutna linjerna och närvaron det tightare utsnittet ger... men som sagt, det är min känsla och tanke. Med ett annat fotografi så kanske den generativa fyllningen lyfter fotot." (slut citat)
Om vi tar den nya AI-friserade bilden och använder den nya marginalen till att restituera de sneda väggarna då? Då kan ske den artificiella AI-skapade "ramen" nästan försvinner igen men bilden blir mer geometriskt korrekt. Motivet såg ju faktiskt i verkligheten inte alls som i det ursprungliga motivet utan blev optiskt förvrängt av optikens egenskaper och fotografens handlag?? Det var inte AI som förvrängde motivet men som ställde det till rätta igen. Vad är fulast i det scenariot?
Sedan kan jag hålla med Mats Lindfors om att den ursprungliga bilden trots allt är roligare.
Mycket spännande frågeställning må jag säga.... att restituera den upplevda verkligheten med AI?! Vi ser ju den förvrängda bilden och förstår orsaken till att den är förvrängd. Hjärnan hjälper oss att tolka förvrängningen så att den blir gripbar ävenom dess framträdande fortfarande är förvridet. Orsaken till till förvrängningen är ju som Du skriver de optiska egenskaperna hos objektivet och en del av fotografiet. Är det verkligare med ett AI-genererad återställt fotografi än med en klassiskt restitution i ett mörkrum?? Spännande frågor.. :-)
Nu ordvränger du igen.
Räta upp kameran så slipper du störtande linjer.
Peter H, digitalfototekniken har ju sedan länge torpederat 1850-talets definitioner av vad fotografi är. Här på Fotosidan har man länge använt begrepp som "Omanipulerad vs Manipulerad bild" och det finns en lång lista på vad man får och inte får göra för att en bild fortsatt ska kunna betraktas som "Omanipulerad". Jag har aldrig riktigt kunna ta till mig detta för jag har alltid sett vad vi gör med våra bilder i en konverterare som "Manipulation". För mig har detta alltid handlat om grad och inte art. Det är ofta bara en fråga om "hur mycket" man drar i reglagen.
På 1850-talet var ett fotografi underförstått svartvitt. Idag är det OK att konvertera en färgbild till svartvitt men det är manipulering att som jag ge mina reprofotade gamla dian en brun ton. Idag har jag t.o.m. svårt att se svartvitt som "dokumentärt". Varför ska en definition som har sin rot i 1850-talets teknik få definiera vad som är "dokumentärt idag"? Idag tas i princip 99,9% av alla bilder som tas i färg. Borde vi inte se färgbilder idag som basen för dokumentärt foto och svartvitt som "manipulerade bilder/ ej dokumentära". När blev digitala svartvita bilder "dokumentära"? Är inte färgen viktigare än så i dagens digitala fotovärld? Jag har aldrig förstått dagens syn på de svartvita bilderna.
Sist jag följde en liknande diskussion var det någon, möjligen Elmfeldt som istället föreslog "Dokumentär" eller "Ej Dokumentär" bild som förslag om jag minns rätt och jag tycker det är bättre. Personligen så har jag svårt att betrakta alla efterbehandlade bilder som "dokumentära". Det alldeles för frestande med dagens verktyg att skapa en mycket vackrare värld än den lite sjaskiga grådaskiga värld vi faktiskt lever i - verkligheten 2.0. Där tenderar himlarna att vara blå med helt andra och mer dramatiska uttryck än de som finns i RAW-filen och gräset är nästan alltid grönare än det är av någon konstig anledning. Förmodligen vill vi att världen ska vara lite vackrare än den faktiskt är/var och möjligen blir vi gladare av en lite vackrare värld än den vi faktiskt lever i - men ska vi verkligen låta det styra hur vi ser på det här??
Det jag vill säga är nog att vi inte ens riktigt lyckats hantera den förändring digitalfotot innebar i jämförelse med det analoga svartvita och nu läggs ett helt nytt raster över den ofärdiga diskussionen med AI. Inte undra på att förvirringen blivit närmast total.
Håller sedan med Peter Henning om definitionen på vad fotografi är. Just det är fotografins tjusning!
Jag har väl tänkt att den skulle ha varit bättre kompositionsmässigt med mera luftighet runt bildens olika delar. Framförallt ovan och vid sidan av kvinnan till vänster.
Men nu kan jag ju se att bilden nog inte blev bättre, utan istället snarare sämre. Och det var ju en intressant upptäckt i sig.
Jag tycker att bloggens rubrik är talande "skrämmande bra bildmanipulering" för i det ligger hela värderingen om bildens äkthet, bildens värde visavi andra tekniker. Som artonhundratalet när fotografiet å ena sidan utvecklas till ett eget bilduttryck och parallellt med det blir ett av fleras verktyg, skissblocket. Och samtidigt i detta, pictorialismen och mer eller mindre lyckade försök att efterlikna stafflimåleriet.
Om det funnes en kamera som exponerar låt säga tjugo procent mer bildutsnitt men gömmer det tills fotografen anser sig behöva det? Det behövs ingen AI till det. Affärsidé?
Hursomhelst, visst är det skrämmande (utan att relativisera det ordet allt för mycket) hur lätt det är att manipulera en bild med AI.
Gissningsvis kommer man också få betala för funktionen (åtminstone om man vill ha högre upplösning) eftersom all bearbetning sker i Adobes servrar och således kostar både datakraft och bandbredd.
Det här, och annan AI, är både läskigt och fascinerande! Däremot är det ju inget nytt att vi inte kan lita på alla bilder eller texter vi ser; det som är nytt är att det nu blivit lättare för vem som helst att manipulera bilder (och text) med ett fullt trovärdigt resultat.
Några exempel: https://www.newyorker.com/culture/photo-booth/the-photo-book-that-captured-how-the-soviet-regime-made-the-truth-disappear
Skillnaden mot förr är att fotografierna är mer högupplösta och att det går lättare att gör snygga retuscheringar när man har AI till hjälp. Kanske t.o.m. trovärdigare retuscheringar.
Diskussionen om att ny datorbaserad teknik gör det lätt att fejka bilder har vi haft sen Photoshop kom till.
Så, lita på bilder har vi mycket riktigt aldrig kunnat.
Ha det gott! /Thomas
Jag öppnade bilden i den maximala storlek som den är uppladdad i för att försäkra mig om att AI-retuscheringen inte hade lyckats återskapa den saknade texten.
Det hade ju varit fantastiskt om den hade lyckats med det. :-)
(För att se bilden i maximal upplösning måste man trixa lite).
:-)
Gunnar S
Om kameratillverkarna bara kunde släppa en kamera (fujifilm då helst pga DR400 funktionen) där EVF:en visar aktuell exponering korrekt (fungerar inte med DR400 med X100F trots korrekta inställningar) så skulle jag sluta även med raw-formatet.
Bilden har jag sett och berömt några ggr tidigare, men inte stört mig så himla mycket på att den är så tajt upptill, men nu när du påpekar det så ser jag det, och håller med om att bilden blir än bättre med lite mer luft där. Men med katten med blir det lite FÖR mycket, för min smak :) Kvinnan med solglasögon, störde mig inte så mycket, men bilden blir nog lite bättre utan henne också (då blir bilden mer koncentrerad till bara de fyra familjemedlemmarna).
Det blir att skaffa en ny version av Photoshop för min del, för jag tror inte att min drygt 20 år gamla version 6, kommer att funka med AI-verktyg :)
Att det gick att retuschera bort kvinnan med solglasögonen med ett knapptryck är nästan läskigast. Det skulle ju gått att göra manuellt också och med marginellt bättre resultat. (Det är nåt fel på ramen kring en av dörrfyllningarna.) Men skulle tagit mycket mer jobb. Dom som jobbar på olika sanningsministerier kan nu mångdubbla sin produktion.
Jag tycker bilden är bäst som den var. Om du retade dig på att mobilplåtande kvinnans hand inte kom med ordentligt, beskär lite upptill, precis så att mobilens bildskärm kommer med, och en aning t v och t h för att kompensera.
Jag tycker att man får skilja på vad som är dokumentärt, och vad som är manipulerade bilder. Har en bild
manipulerats så att element lagts till eller tagits bort, så måste detta redogöras för när man publicerar bilden, oavsett om det är gjort med AI-verktyget eller på annat sätt, för då kan bilden inte längre räknas som dokumentär, tycker jag. Men det är en annan diskussion.
H C-B, som sällan ens beskar sina bilder, lär ha sagt nåt i stil med: Istället för att lägga ner tid och energi på att sitta och beskära en bild lite här och lite där, för att se om den kan bli bättre, gå då hellre ut och ta en ny bild som du är nöjd med :) Och jag tycker att det ligger nåt i det. Men han var ju också en enastående fotograf. För oss "amatörer", så kan ju alla hjälpmedel för att få till en bra bild vara välkomna.
Det här är enbart att betrakta som ett test. Jag jobbar ju en hel del i min yrkesvardag med bilder som ska användas i marknadsföring och som därför inte behöver uppfylla några som helst krav på att var äkta dokumentära situationer och så vidare. Och i dessa sammanhang kan den här sortens funktioner vara mycket användbara.
Men, när det kommer till mitt gatufotograferande så är jag otroligt strikt och där kan jag hålla med om Bressons uttalande. Det är bättre att ge sig ut och ta en bättre bild om du är missnöjd. Dock tillåter jag mig själv lyxen att beskära mina bilder, till skillnad från Bresson ;-)
Den här tekniken kommer snabbt leta sig in i snart sagt vilket grafiskt program som helst och inte minst i konverterarna, så behovet av Photoshop kommer säkert att fortsätta minska ytterligare.
Det finns andra användningar av AI i Adobes program (både Photoshop och Lightroom), men de är av enklare typ som går att hantera på den lokala datorn.
Ett program som nog kommer behöva skrivas om i grunden är förmodligen DXO Photolab för NIK Control Points har ju en gång "bultats på" Photolab och en del funktioner som exv. "Color Wheel" m.fl. funkar inte lokalt utan bara globalt. Många andra sitter säkert i en mycket bättre sits än DXO.
/B
Det som dessa konstnärer suttit och filat på i dagar eller veckor fixar en näst intill novis AI på fem minuter och inte sällan kommer AI-bilderna säkert uppfattas som mycket häftigare. Jag har ju sett vad ett par av de 10-åringar som jag har i min närhet lyckats göra med AI. Den här snöbollen rullar fritt nu helt utan styrning. Jag tycker det är rätt spännande.
Själv är jag dock mer fast i textträsket.
En gammal äldre fotokompis (80+) frågade mig om jag vistte hur man uppaterar firmware på en Z8. Inte fan visste jag det men jag fråga en rak fråga om det i Bing Copilot som svarade:
You can update the firmware on your Nikon Z8 by following these steps:
Go to https://downloadcenter.nikonimglib.com and click through the menus for the product you want to update. For example, Mirrorless Cameras > Z Series > Z 8 > Firmware > View Download Page.
Download the update. If the version number of the update supersedes the version on your camera, you can download the update.
Copy the file to a memory card that has been formatted in the camera.
Insert the memory card into the camera and turn on the camera.
Select Firmware version in the SETUP MENU and follow the on-screen instructions to complete the firmware update.
I hope this helps! Let me know if you have any other questions.
Inget roddande bland massor av länkar för att hitta svaret - bara ett rakt och enkelt svar.
Jag tror AI rätt använt av elever i skolorna som lärt sig ställa bra frågor till AI kommer att kunna mångfaldiga effektiviteten i sitt lärande. Men för att vi ska komma dit krävs att skolan tar sig vidare från "fuskdebatten" och istället utvecklar metoder för att använda AI konstruktivt i lärandet och undervisningen.
Så här långt ser jag en väldig effektiviseringspotential i AI-stöd för många textkreatörer. Jag har själv jättestor användning av det. Personligen är jag väldigt positiv till detta men det är ju jag det för om man som jag är 73, så behöver man i Sverige aldrig bry mig om ifall AI konkurrerar ut ens yrkesprofession. I det fallet är jag numera helt osårbar. Jag lär mig massor av nya saker varje dag och det tycker jag alla som är öppna för detta borde ta tillfället i akt att göra.
De som bara tar spjärn och försöker hålla i allt de orkar kommer nog tyvärr förmodligen bara finna att de helt kommer att bli överkörda på ett eller annat sätt.
https://truepic.com/
Anta att du hade tagit fotot från samma position men bara råkat ha ett vidvinkligare objektiv på kameran. Jag hade inte haft några synpunkter om du i post hade bestämt dig för att beskära det till ett tightare utsnitt, eller rätat upp fotot om du råkat ha kameran inte fullt i våg.
Givet att du inte tillför nåt betydelsebärande när du skapar mer luft, vad är skillnaden mellan att beskära och att "anti-beskära"? Har det betydelse att det inte är den sanna gula väggen, när den inte ger nån ny information utan bara skapar luft runt motivet? Jag har 100 procent respekt för att den som tycker att beskära i post är fusk, också ogillar det här. Men för mig som tycker det är okej att beskära...oj.
För mig som betraktare är den gissade gula väggen lika verklig som resten av motivet och inte bara luft.
Frågan är hur reaktionerna skulle bli om man gjorde ett test genom att visa originalet och den AI-retuscherade bilden samtidigt men påstod att bildernas relation är tvärtom. Att känna till en bilds tillkomsthistoria påverkar hur man ser på den.
Det duger förvisso inte att påstå att bilden är oförvanskad i något sammanhang, så man måste förstås berätta hur det ligger till efter testet.
TIFF, XMP, DNG och PDF är väl alla gamla Adobe-standards som ännu lever.
-Det här tycker jag är en viktig parameter! Samtidigt öppnar sig en liten nisch för "samtidsfotografer" som förhoppningsvis på något sätt kan garantera att deras bilder visar verkligheten.
En annan sak jag funderat på är, hur blir det om det är AI som genererar majoriteten av alla bilder som finns på nätet? Med tiden hämtar de in nya bilder, som de själva skapat. Jag anar en sorts konformitet...
Människor verkar ha förstått att det inte är så lätt.