Advertisement
- Joakim K E Johansson -

Hur ska jag gestalta mitt gatufotoprojekt?

Ni som kollar in min blogg ibland vet att jag håller på med ett fotoprojekt just nu. Arbetsnamnet är ”På gatan i Karlskrona” och tanken är att det ska bli en utställning i första hand men också en bok i förlängningen. Ja, det är i alla fall vad jag siktar på.

Just nu funderar jag en del på hur jag ska gestalta det hela. Alltså vilka bilder som ska vara med i utställningen och boken. Själva grunden bygger som ni vet på gatufoto, men som det ser ut nu tar jag även uppställda porträtt och inte minst detaljer och miljöbilder helt utan människor.  

Min ursprungliga tanke har varit att blanda dessa till en berättelse om Karlskrona. Genom bilderna ska man få en känsla av det vardagliga livet på gatan, människorna som befolkar eller besöker staden och de urbana miljöerna som karaktäriserar just Karlskrona.

Men frågan är om det håller ihop ur ett narrativt perspektiv? Funkar mitt tänk, helt enkelt. I så fall behöver jag nog utveckla vissa bitar i berättelsen som handlar om miljöskildringarna och porträtten.  Och funkar det inte blir jag tvungen att skala bort en hel del motiv och fokusera på kärnan i projektet.

I det här blogginlägget har jag gjort ett litet försök att visa ungefär hur jag menar med några nya och några gamla bilder som exempel. Det är ett ganska snabbt och inte särskillt genomarbetat försök att gestalta mina tankar kring detta. Så betrakta det framförallt som en skiss – en ofärdig idé. 


En annan sak som jag klurar på är hur många av mina bilder jag ska visa i förväg till exempel här på fotosidan och andra ställen. Det finns ju en risk att de som kan tänkas vara intresserade känner att de redan har sett allt när jag väl är färdig.

Dessutom - om det finns för många bilder ute på nätet när projektet blir verklighet finns kanske risken att man tar död på nyfikenheten hos sin potentiella publik. Tja, det är mycket att tänka på när man gör en sådan här sak för första gången. 

Inlagt 2011-08-13 19:36 | Läst 8355 ggr. | Permalink
F*n vad fina bilder Jocke!

/Per-Erik
Svar från Joakim K E Johansson 2011-08-13 20:40
Tack Per-Erik. Det gläder mig att du tycker det!
När jag såg första bilden tänkte jag "hur dåligt kommer inte detta projekt (utställning/bok) att bli". Sedan bläddrade jag ner och tycker att det var väldigt hög klass på bilderna. Riktigt jävla bra. Jag blir inspirerad.
Men om du vänder dig till en publik som inte är fotografer (insnöade på bildkomposition o.dyl) så ska du nog se till att de flesta bilder innehåller människor. Fast själv skulle jag hellre köpa en bok med fina intresseväckande bildkompositioner. Sedan tycker jag du ska räta upp bilden av killen som läser tidningen.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-08-13 20:48
Jag tackar och bockar för den fina kritiken Magnus. Extra kul att du blir inspirerad. Det är alltid en bonus när man kan trigga andra! :-)

Någonstans på vägen har jag tagit beslutet att boken inte är till för den breda massan. Då skulle jag snarare ha tagit "fina bilder" åt vykortshållet. ;-)

Så även om jag hoppas att boken ska intressera så många som möjlig är nog den huvudsakliga publiken bild- och fotointresserade. Och allmänt kulturintresserade.
Tycker du skall försöka hitta nå'n att spåna med, kanske nå'n på en reklambyrå, eller nå't liknande. Det här e svårt, men jag tror det e bra att spåna med någon eller några som jobbar med liknande grejer.
Sedan behöver dom inte bli inblandade, eller så blir dom det! :)
Och tror man måste bestämma målgruppen för en bok.
/B
Svar från Joakim K E Johansson 2011-08-13 20:49
Så får det nog bli Bengt. Jag har några vänner i reklambranschens som jag kanske blir tvungen att utnyttja lite! :-)

Målgruppen är - som jag skrev till Magnus ovan - främst personer som är bild- och fotointresserade, eller allmänt kulturintresserade.
Jättefina bilder! Jag tror inte det är ngn fara att visa bilder i förväg. Är de så här bra ökar nog bara intresset! Lycka till!
Svar från Joakim K E Johansson 2011-08-13 23:23
Nej, egentligen tror inte jag heller det Per. Många fotografer visar ju upp sina bilder på nätet. Det snarare ökar mitt intresse.

Tack för berömmet och kommentaren! :-)
Det där sista tycker jag är viktigt. Om man publicerar bilder på FS så förlorar man överaskningsmomentet. Därför laddar jag inte upp bilder till mina bildbloggar på FS utom kanske i efterhand. Jag tänker göra likadant med höstens utställning i klubben. Inga bilder på FS i förväg =)
Ditt projekt håller nog bra. Jag skulle personligen föredra att ha tyngdpunkten på bilder där människor ingår, typ 2/3. Men när du har en massa bilder att välja bland tror jag att det ger sig.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-08-13 23:27
Som jag skrev till Per ovan så tror jag nog egentligen inte att det gör så mycket. Det är förmodligen bara bra ur en marknadsföringsaspekt.

Men din metod kan nog funka den också. I alla fall om man redan har liknande bilder ute på nätet som folk kan titta på och få en känsla av vad som komma skall.

Håller med dig om att bilderna där människor ingår nog måste dominera i mängd. När jag tittar på bilderna känns det så.
Lite spretigt blir det nog. Någon enstaka bild utan människor, men som berättar om människor kan man ha. Men bilden på stolarna är lite för mycket fotoklubb, säger inte så mycket.

Kolla in "En blues från Landskrona" och "Mer blues från Landskrona". Thomas H Johnsson har en väldigt konsekvent stil. Böckerna har lite olika perspektiv och håller bra ihop var för sig.

Att ha en curator i någon form är nog ett måste för att det ska gå bra. Annars fastnar man lätt i vissa spår och tappar helikopterperspektivet över projektet.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-08-13 23:35
Ja, när man skissar upp bilderna som ovan blir det faktiskt ganska tydligt att det riskerar att bli spretigt med för många miljö- och detaljbilder. Det blev också väldigt märkbart att bilden på stolarna är svag i sammanhanget, precis som du skriver.

Egentligen borde man göra på det klassiska sättet och skriva ut printar som man sedan lägger på golvet för att få en överblick och en känsla för helheten. Jag ska faktiskt göra det.

Angående en curator så ska jag försöka hitta någon som kan hjälpa mig med det. Inte minst lär det bli viktigt när projektet ska sammanställas. För precis som du skriver blir man lätt blind för helheten på något sätt.
Det är roligt hur man ibland bara behöver formulera sin tankar i skrift så kommer svaret av sig självt. Efter att jag skrev det här inlägget så inser jag att miljö- och detaljbilderna inte ska vara med. Och förmodligen inte porträtten heller.

En sådan mix blir helt enkelt inte bra. Boken och utställningen ska bygga på gatufotobilderna. Det är grejen.
yamahafj 2011-08-15 12:20
Rätt tänkt. Fick ingen helhetskänsla på de bilder du radat upp ovan utan det kändes mer som lösrykta bilder som står för sig själva. Helt rätt att hålla ett tajtare fokus och försöka få till en berättelse - storyn om livet i Karlskrona sett genom din sökare. Kanske ska du till och med sätta en tidsram, t.ex. ett år - så att du får med alla årstider vilket lär återspeglas på gatulivet (klädsel, ljus m.m.).
Svar från Joakim K E Johansson 2011-08-15 16:23
Ja, ramen måste helt klart vara tydligare. Jag ska dock korrigera mig själv något. Möjligen kan det finnas utrymme för enstaka miljöbilder om de tillför något till berättelsen. Likadant med porträtten. Men merparten ska vara gatufotomotiv. Annars kommer det inte att hålla ihop.

Angående årstiderna så lär det nog komma av sig självt i och med att jag förmodligen lär hålla på med fotograferandet i mer än ett år.