- Joakim K E Johansson -

SE BILDEN: Jakten på den analoga svartvita känslan

Ovanstående bilder är fotograferade med 113 års mellanrum. Den till vänster tog jag nu i helgen framför Drottningholms slott i Stockholm. Medan den till höger är fotograferad 1905 och hämtad från Digitalt Museum. Platsen är Stortorget i Karlskrona (min hemstad) och i bakgrunden syns den karakteristiska Fredrikskyrkan.

Men det är inte tidsskillnaden eller platserna som just nu intresserar mig. Det är skillnaden mellan den digitala svartvita bilden och den analoga motsvarigheten. För enligt min mening vinner analoga svartvita bilder nästan alltid över digitala. Något som regelbundet leder mig in i en desperat jakt där jag försöker få till den där goa analoga känslan i mina digitala bilder. 

Vad menas då med den analoga känslan? Ja, det beror såklart på vad för slags kamera som har använts, vilket objektiv, filmformat, filmtyp och mycket mer. Men det skulle kanske kunna kokas ner till att analoga svartvita bilder har mjukare gråskalor, en mera levande organisk karaktär på grund av korn istället för pixlar - och att det analoga hanterar högdagrarna snyggare.

I just det här fallet är jämförelsen visserligen inte helt rättvis. Min bild är fotograferad med en Fujifilm X100F som har en APS-C sensor. Det andra fotografiet är taget med en storformatskamera och glasnegativ. Så jag borde såklart ha jämfört med åtminstone ett småbildsnegativ om det skulle ha varit någorlunda schyst. 

Hursomhelst, det jag tycker är svårast är att få bort den vassa karaktären som lätt uppstår i digitala bilder. De är helt enkelt så väldigt skarpa, kontrastrika, och detaljrika. Ja, lite för bra skulle man kunna säga. Att "fula till" och mjuka upp den digitala bilden så att den påminner om den analoga är därför vad som krävs. Men också att få högdagrarna att hålla ihop och inte fräta ut.

För att lyckas bättre med detta underexponerar jag mina bilder runt ett halvt steg eller till och med lite mer. Jag har också ställt ner vitheten i kamerans inställningar så att högdagrarna inte blir för ljusa. Tillsammans med efterarbete i Silver Efex Pro 2 och Photoshop för att bland annat lägga till korn och minska kontrasten kan jag komma ganska nära det analoga, anser jag själv. Men helt i mål har jag inte kommit - ännu!

P.S. Varför plåtar du inte bara analogt istället då, undrar kanske någon. Jo, det gör jag också. Men oftast är jag helt enkelt för lat.

Inlagt 2018-02-05 07:59 | Läst 11853 ggr. | Permalink
Jo, det finns mycket "som inte med händer kan tagas på" - fastän ögat ser det med en gång.
Själv plåtar jag analogt, men sedan kommer det digitala in. Det är ju både skanning och bildbehandling och utskrift - alltså ett massivt digitalt block. Likväl framgår den analoga känslan klart i bild - även när det gäller färg.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-05 12:36
Visst är det så, Peter!
Två fina bilder och ett intressant resonemang om det svartvita, det som verkar vara så ouppnåeligt, om man inte gör på analogt vis som sagt. Är detta en fråga för konnässören eller har den en giltighet även för "vardagsbildtittaren". Det finns väl fortfarande ett underförstått, att digitalt är inte äkta. Och visst, det mesta vi gör i datorns värld är ju ett slags parallellt universum till vår verklighet. Ja, typ alltså.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-05 12:35
Tack Gunnar!

Jag tror nog detta främst är något för oss som nördat in oss i ämnet. Alternativt tittat mycket på bilder genom åren och lärt oss att se skillnaden.
Jag är ingen svartvit-konnässör men jag tycker att man kommer rätt långt med LR + en bra uppsättning med "filter" från till exempel RNI (Really Nice Images), som jag själv använder. VSCO lär väl också vara bra. Men, jag kanske har fel? Med Silver Efex har man väl störst möjligheter att fixa och dona men det tar väl en massa tid också? Samt kräver kunskap om programmet till en viss nivå?
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-05 12:34
Silver Efex Pro är ganska lätt att lära sig, så det är inga större svårigheter. Det är ju gratis dessutom. Men visst, LR och diverse filter funkar säkert väldigt bra det också :-)
Ursäkta en avvikande mening. Säkert finns det en del skillnader mellan analogt och digitalt för vissa motiv och ljussituationer, men jag betvivlar att dom är så uppenbara för de flesta. Tex tror jag att det du kallar vasshet till stor del beror på bättre optik, i många fall väsentligt bättre optik än vad normala amatörfotografer hade för säg 50 år sen (och ändå mer för 100 år sen) plus att många idag efterskärper bilderna onödigt mycket. Jag tror också att det är så att den allmänna känslan vi får inför gamla analoga bilder till största delen beror just på att bilderna är gamla inte på att dom är analoga. Gamla bilder har stort egenvärde just för att dom är gamla, dom representerar bilder som inte går att ta idag eftersom den tiden, dom klädstilarna, den arkitekturen eller dom personerna helt enkelt inte finns längre. Och den känslan tror jag spiller över på att det var något alldeles extra med den filmen och den analoga metoden.

Observera nu att jag inte påstått att det inte finns skillnader, men dom är mindre än vi oftast tror och beror bla på att vi gärna utnyttjar den nya digitala teknikens alla möjligheter till skärpa och efterbehandling på ett sätt vi inte behöver göra om vi vill att det ska se ut som dom gamla bilderna Och som sagt, mest saknar vi nog dom gamla motiven/ Björn T
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-05 12:32
Både ja och nej, blir mitt svar.

Visst ger exempelvis optik med sämre reflexbehandling och så vidare en annan karaktär på bilderna. Så där håller jag med dig om att den nyare tekniken såklart påverkar resultatet. Likaså att folk numera kanske drar lite för mycket i spakarna i vissa fall när de efterbehandlar sina bilder.

Däremot är i alla fall jag personligen inte alls ute efter att bilderna ska se gamla ut. Jag menar specifikt känslan i bilderna. Tonomfånget, mjukheten, kornet och så vidare.

Sedan har du säkert helt rätt i att det är något som de allra flesta faktiskt inte lägger märke till. Men jag vill ändå nå hela vägen - för jag ser skillnaden :-)
syntax 2018-02-05 15:06
Björn - först det där med digital skärpning av bilder. Om man skall göra det så måste det finnas något att skärpa, det vill säga ganska god skärpa från början. Om man försöker skärpa en helt oskarp bild, så blir det rejält fult. Skall det vara snyggt så skärper jag inte mer än för att komma tillbaka till ett naturligt läge - exempelvis kompensera skanningsförluster (jag äger bara en amatörskanner).

Sedan håller jag med om att det finns mycket subjektivt i det här med bildintryck och bildbedömning. Ändå är det så att jag kan fotografera med 80 år gamla objektiv på film, och få ut ett resultat som rent objektivt skärpemässigt, färgmässigt, och valörmässigt är svårt att skilja från moderna bilder (vid ett normalt betraktningsavstånd) - ändå finns det en restpost som var och en kan se, att det handlar om analoga bilder tagna på färgfilm. Det handlar om positiva värden som folk med viss svårighet försöker säta ord på.
När andra snackar om sådant brukar jag säga: "OK - bilderna på bordet så får vi se". Det är vad jag själv kommer att lägga fram nu.
Om allt går i lås som det skall så kommer jag att ha en mini-bildutställning på LP foto under nästa auktionsvisning och en tid framåt. Sedan har jag tänkt att den går till Wibergs Foto. Det handlar om ett femtiotal färgbilder framtagna på A4 papper, och åstadkomna med kvalitetsoptik från 1930-talet. Var och en får då titta själv och bilda sig en uppfattning.
Jag letar som du efter ett ”analogt” uttryck i mina svartvita digitala bilder. Höga ISO i kombination med fujikamerornas Acros förinställning ger rätt analoglika svartvita resultat. Gör som du sätter ner högdagrarna så mycket det går, men pålagt korn ser inte alls analogt ut, så jag stänger av det helt. Sen får man för det mesta fixa till mellandagerkontrasten efteråt, men det analoglika kornet kommer med Acros på höga ISO 6400-12800.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-05 13:02
Precis så gör jag också, faktiskt. Börjar med att förinställa Acros i kameran. Det kommer man hyggligt långt med.

Korn lägger jag på i Silver Efex Pro. Men det gör jag väldigt försiktigt så att det inte blir för uppenbart.

Angående höga ISO-tal så är fördelen med i alla fall X100 att du har ett inbyggt ND-filter som går att slå på och därmed få upp ISO.
mickeberg 2018-02-05 13:11
Jag kör konstant på 1600 asa, kör alltså inte ngn automatik på isot och sedan 400 på sommaren, men hela vinterhalvåret skruvar jag i 1600 asa, i värsta fall 3200...du kan kolla på min blogg, www.mickebergphoto3.blogspot.com
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-05 13:22
Tack för tipset, jag ska kolla!
Nils Bergqvist 2018-02-05 13:30
Jo där ligger ett problem, vill man köra kort skärpedjup på höga ISO så räcker ibland inte de snabba slutartiderna till. Fan har du ND filter? Har inte kollat så noga ialla menyer på min x-T2, kanske finns?
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-05 13:38
X-T2 har tyvärr inte integrerat ND-filter.
Nils Bergqvist 2018-02-05 13:57
Då får man skaffa ett ND filter, när det behövs.
Intressanta funderingar ang sv/v, Joakim. Och en fin bild på mannen som byter skor vid bilen. Kul situationsbild, och du har lyckats bra med att få till den analoga sv/v känslan i den, trots att den är digital.
Det jag tycker ofta fattas i digitala sv/v bilder är avsaknaden av mellanregister i gråskalan. Oftast är de antingen för mjuka, eller så drar man lite i kontrastspaken, så blir de för hårda. Svårt att få till det där snygga "lagom" i gråskalan.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-06 15:44
Tack Johan!

Ja, det är lite smått och gott som saknas. Även om det digitala såklart i grunden är otroligt bra också. Så att vi inte glömmer det ;-)
Intressant! När ni säger att ni förinställer Acros i kameran (Fujifilm x100F) Vad betyder det? *rodnar* Var gör man det och vilken effekt får man då? Jag har en Fujifilm x100s - kan man ställa in Acros på den?

Hälsar
Eva
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-06 15:43
Det är en filmsimulering som du kan välja i kamerans inställningar. Den imiterar en analog svartvit film som hette Acros. Jag tror tyvärr inte att den finns på X100S - däremot på T och F.

Däremot kan du välja vanlig svartvit filmsimulering.
Håller med, det är svårt att slå den "analoga känslan". Men det går att komma hyggligt nära via presets i Lightroom som adderar korn och som ger mjukare högdagrar. Testa exvis Replichrome eller VSCO.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-02-12 14:08
Tack för tipset Björn! Jag ska testa det.