Vimmel och vardag Mingle and monday
Köpte två buteljer med portvin
När jag var barn fick jag och brorsan ett litet 25-öres russinpaket på lördag eftermiddag. Just det här portvinet smakar mycket russin. Är för övrigt inte så förtjust i vin och dylikt. Har aldrig varit. Smaklökarna och magen protesterar. Tycker mest att det handlar om penseltvätt som är höjt till skyarna, men av respekt för hantverket tvättar jag inte mina målarpenslar i whisky, konjak eller viner. Det blir ju dyrt dessutom och någon pensionärsrabatt på Systemet eller på någon bodega känner jag inte till. Ännu.
Tog en promenad i omgivningarna. Detta att insupa (!) en ny miljö är lika fantastiskt varje gång. Varje plats eller snarare varje region har sina fysiska omständigheter som var för sig kräver lösningar och inte minst anpassningar.
Vindue ser ut att vara något som förekommer också långt söderut fortfarande. Träluckor i hålen stänger ute solen effektivt.
Efter ett tag kommer de ekonomiska realiteterna ifatt eller är det entusiasmen som klingar av. Förutsättningarna har i alla fall ändrats på något sätt.
En svart stenskvätta hoppar omkring på den torra marken och under ett träd ligger gårdvaren och iakttar mig misstänksamt. Jag törs inte rikta kameraögat åt det hållet.
Enklare med de överlevande mandelträden och en fjäril med ett spännande namn: Schackbräde.
Börjar få ont i stortån. Olämpliga skodon på stenig mark? Får man portvinstå innan man ens har öppnat flaskan eller är det begynnande artros? Kan ju vara nageltrång också!
En klarblå himmel utan moln är svårare än man kan tro. Alla dammfläckar dyker upp och finns det en tillstymmelse till reflexer i linsystemet så syns det fort. Försökte med att få ett panorama i Lightroom med 15-bilder. Efter 8 timmars bearbetning stängde jag av datorn. Startade den på nytt idag och den bara fortsätter att surra. Få se vad det kan bli för märkvärdighet av det.
/MA
Girona, i skymningen, sett ur en kamerautrustad Opel Astra-förares perspektiv
Resan från Dole i Frankrike ner till Girona i Katalonien gick förvånansvärt smidigt. Visserligen kostade motorvägsavgiften 61€, men det var jämn väg och relativt lite trafik jämfört med tyska autobahn. Det var relativt låga temperaturer genom resten av franska Jura-området, strax över nollan. Ett tunt snötäcke låg på sluttningarna. Väl ute i Rhonedalen steg temperaturen uppåt 10 grader plus och det kändes som vårluft när man stannade för en bensträckare.
En stilla förundran dök upp i huvudet: Hur skall man komma till rätta med miljöproblemet som transporter ger upphov till? Är det ens möjligt med bibehållen handel? Nu tänker jag inte på vår egen transport ("gäller inte mig"-syndromet) utan på alla lastbilstransporter. Innerfilen under de 65 milen trafikerades av 12 m-trailers med runt 150-200 m lucka. Säg i snitt 3800 trailers på den sträckan i vardera riktningen. Nästan dygnet runt, som matas på hela tiden. Följaktligen fick man ligga i en av omkörningsfilerna mest hela tiden för att undvika att kontinuerligt byta fil.
Nu inser jag varför man hela tiden blir omkörd av Teslor. Går de inte mer än 50-60 mil på en laddning måste man köra in laddningstiden. Det är ytterst sällan man kör om en Tesla, men den omvända situationen är desto vanligare. Dessutom laddar ju batterierna ur fortare ju högre fart de har. Kan det vara någon egenskap hos teslaförarna; att alltid ligga i omkörningsläge 20-30 km/timme över tillåten hastighet? Var det inte likadant med Volvo-förarna och Audi-förarna också på den tiden det begav sig, på 80-talet; att alltid ligga i den snabba vänsterfilen. Är det likadant med alla influensers? De som flyger kors och tvärs och som veckopendlar till New York, men hävdar att folk skall sluta flyga!
Nåväl, på vår resa från Dole till Girona har vi släppt ut 117 kg CO2. Hela resan på 300 mil, släpper vi ut 539 kg CO2 på två personer. En enkel flygresa genererar 978 kg CO2 på två personer plus några kilon för bil till Landvetter och från Alicante till slutdestinationen med bil eller buss. Grovt räknat ger bilresan halva miljöpåverkan jämfört med att flyga. Tåg hade säkert ge mindre CO2 utsläpp än bilen. Om de nu går och om man nu har räknat rätt. Att bara räkna energiåtgången för transporten blir snävt. Alla anläggningar som krävs för biltransport, flygtransport och järnväg låter sig inte beräknas hur enkelt som helst. Så jag anar att det finns brister i kalkylen. Är teleportering framtidens transportsätt eller blir det VR?
Den gula färgen finns överallt i form av gula rosetter och gula halsdukar. Gult är numer protestfärgen för de politiker och medborgare som stödjer de politiker och kulturpersonligheter som satts i fängelse av den spanska staten för uppvigling till att Katalonien skulle bli självständigt. De som är motståndare till självständighetsdrömmarna plockar bort de gula rosetterna och halsdukarna. Värst var det före valet i december 2018. Det gula städades undan, men nu verkar de gula symbolerna komma fram igen.
Att det är lågsäsong för turismen inser vi vid incheckningen på hotellet. Om inte öde så var det lugnt.
Och så turistskatt på runt 2,3€ per person och natt. Ingen pensionärsrabatt på det.
/MA
Dole sett ur en kamerautrustad Opel Astra-förares perspektiv
Pattensen - Dole med lunchstopp i Heidelberg, 850 km. Det var lite frost på vindrutan på morgonen i Pattensen så försiktighet var påbjuden ute på autobahn.
Studenterna i Heidelberg cyklar som på räls. Minns hur det var att få ner cykelhjulet i spårvagnspåret i Göteborg. Endast spårvagnen gick på räls sedan.
Hektisk på lunchrestaurangen, behövde inte sitta och äta själv, frugan var med.
Har varit här förut, i Dole alltså, i slutet på oktober 2017. Den gången blev det ett snabbt stopp utefter ån. (Kommer ihåg att jag var våldsamt pinkenödig och ingen bekvämlighetsinrättning fanns i sikte, men det var vackert vid strandbrinken). Den här gången blev det en övernattning i den medeltida stadskärnan.
Promenerade omkring på kvällskvisten och lyckades gå förbi Louis Pasteurs ampla boning. Det vill säga huset han föddes i första hälften av 1800-talet. Nja, det var nog inte så ampelt, snarare enkla förhållanden. Fick reda på att han, förutom jäsning, arbetade med ett vaccin mot rabies och mjältbrand.
Vårt boende låg inte på en adress som var uppenbar. Jo, adressen var uppenbar, men inte läget. Ingången var en nisch i en vägg i mitten på en 150 m lång gränd med högst 100 cm mellan väggarna. Ingen skylt som talade om att gränden hette detsamma som gatan den mynnade på. Åt ena hållet vill säga. Vi hade aldrig hittat om inte en sen affärsidkare som stängde sin verksamhet för kvällen hade hjälpt oss. Smart entreprenörskap? Många ger upp och tar ett annat boende trots att vistelsen redan är betald på nätet. Nej, jag vill inte tro att det är smarthet. Bara lite olyckliga omständigheter.
Lite problematiskt var det förstås med parkeringen. En medeltida stadskärna är inte byggd för bilar, möjligtvis hästkärror som parkeras utanför stadsmuren. P-avgift skulle erläggas mellan 8 och 11 samt mellan 14 och 19. Däremellan fri parkering. Avgiften kunde inte betalas i förväg. Frukosten var beställd till 8 så en viss nervositet infann sig. Jag kutade ut 5 minuter in på frukosten och försökte betala parkeringsavgiften i automaten, men det var tji. En kvinna med sin dotter kom ut ur en entrédörren intill automaten och hon kunde konstatera att automaten förmodligen var ur funktion. Något brydd stod jag framför den icke fungerande maskinen medan en man i 40-årsåldern öppnade fönsterluckor och fönster på andra våningen för att vädra ut sängkammarluften. Jag slängde ur mig frågan om maskinen var trasig. Han hade inte funderat så mycket på det, men han kunde inte minnas när den fungerade sist.
Den huvudsakliga sysselsättningen i Dole efter mörkrets inbrott verkar vara att vistas inomhus.
Kan det vara så att i Frankrike går tågen, men inte parkeringsautomaterna? Kan det ha med klimatet att göra? Att parkeringsautomaterna inte går är kanske en självklarhet. De är ju fastskruvade på en stålstolpe som är nedgjuten i ett betongfundament. Likheten med svensk tågtrafik är ur den aspekten inte slående. Jag kom på att jag hade två gula västar i bagaget, ett lagkrav i Frankrike och Spanien, men saknade drivkraften att åka till Paris till helgen och demonstrera för bättre tågtrafik i Sverige, trots klimatet.
/MA
PS Editeraren har buggar. Den vill inte alltid leda till att bilden, på spaltbredden, hamnar där den placerats med Format/justering/centrum. DS
Pixlar? Kan de’ va’ nå’t?
Det här inlägget är inte mobilvänligt. Det kräver en riktig skärm.
Gjorde en några enkla kalkyler för att se hur det ser ut med pixeltätheten. Saknar den typen av översikter. Det testas och rapporteras i artiklar, det blir några omdömen, lite allmänt, men det blir svårt att få en bra överblick på sensorerna. Nu är det inte bara det som är intressant på en kamera men det ger en fingervisning till vad sensorn kan användas till. Tabellen är på intet sätt komplett och i höstas bestämde jag mig för ett kameraköp. Efter det avstannade insamlingen av data. Håll till godo med det som är inlagt. Bygg på den om inspirationen finns. Utan tvekan ser man vilken kapacitet på detaljåtergivning som sensorerna har möjlighet att ge. Har någon felaktighet smugit sig in så ge mig en vink!
Pixeltäthet | Upplösning |
Småbilds-format f>16 |
APS-C f>11 |
m-4/3 f>8 |
Mellan- f>22? |
Bild-storlek cm x cm |
|
Nikon D750 | 6016 x 4016 | 28935 | 60x40 | ||||
Nikon D810 | 7360 x 4912 | 42131 | 74x49 | ||||
Nikon D850 | 8256 × 5504 | 53263 | 82x55 | ||||
Nikon Z6 | 6048 x 4024 | 29373 | 60x40 | ||||
Nikon Z7 | 8256 × 5504 | 54789 | 83x55 | ||||
Nikon D7200 | 6000 x 4000 | 65461 | 60x40 | ||||
Nikon D7500/D500 | 5568 x 3712 | 56769 | 56x37 | ||||
Canon EOS 5D Mark IV | 6720 x 4480 | 35185 | 67x45 | ||||
Canon EOS 6D Mark II | 6240 x 4160 | 30324 | 62x45 | ||||
Canon EOS R | 6720 x 4480 | 35069 | 67x45 | ||||
Canon EOS M50 | 6000 x 4000 | 72531 | 60x40 | ||||
Sony A7III | 6000 x 4000 | 28562 | 60x40 | ||||
Sony A7RII | 7952 x 5304 | 50042 | 80x53 | ||||
Sony A6500 | 6000 x 4000 | 66012 | 60x40 | ||||
Fuji X-E2/T1/T10/pro 1 | 4896 x 3264 | 44274 | 49x33 | ||||
Fuji X-E3/T2/T20/pro2 | 6000 x 4000 | 66004 | 60x40 | ||||
Fuji X-T3 | 6240 x 4160 | 70621 | 62x42 | ||||
Fujifilm GFX 50R | 8256 x 6192 | 35669 | 82x62 | ||||
Olympus PEN F (pixelskift) | 5184 x 3888 | 90262 | 52x39 | ||||
Olympus E M10 mark II | 4608 x 3456 | 71587 | 46x35 | ||||
Olympus E-M5 mark II (pixelskift) | 4608 x 3456 | 71587 | 46x35 | ||||
Olympus E-M1 mark II | 5184 x 3888 | 90707 | 52x39 |
Har lagt till de bländarstorlekar som ofta rekommenderas som minsta bländare för att undvika diffraktion. Bildstorlekarna är en känd firmas rekommendationer.
Å så måste det vara bilder också. Från storstadens undre värld.
Gå mot krysset!
Blå hallen?
Bekvämt tillbakalutad!
/MA
Tykobrahedagar (lucka 11)
Den 11:e december är en typisk otursdag enligt Tycho Brahe. En av 33 dagar på året. Man skall passa sig särskilt den 17 och 18 mars. Då skall man inte "låta sitt blod", men ta det lugnt, den här kalendern håller bara på till den 24:e december.
Har av det skälet bestämt mig för att inte bada idag, det vill säga igår. NNV 12 m/s och lågtryck. Sannolikt kommer problem med en expanderande badring att uppstå. Den pumpades upp vid 1013 mb och nu är det ca 1000 mb. Sjunker det ännu mer kommer den att expandera och klämma fast mig. Och att gå med en badring (före detta innerslang till skottkärran) tills trycket ökar en bit över 1013 mb för att komma loss kan ge vem som helst eksem. Dessutom tar det plats. Det är nog med de badringar jag redan har.
Svårt med att få bra skärpa i blåsten även med VR-tekniken. Hade behövt upp mot en 1000-del för det skall bli någorlunda. 1/60 del till en 1/125 del blev alldeles för långsamt. Å andra sidan hade en 30 sekundersexponering gett en utsmetat havsyta.
/MA