Det gamla grässtråket för jordbruksflyget levde upp igen
Halland har varit och är en bygd med mycket potatisodling. Mera förr än nu. Flygbesprutning av potatisfälten var vanligt och runt omkring i landskapet fanns det landningsbanor. Man måste tanka och fylla på bekämpningsmedel! Men tiderna och insikterna ändras så de allra flesta har blivit åkermark men något fält finns kvar, nu som sportflygfält. I samband med "Wheels and Wings" hade Scandinavian Airshow en uppvisning. Med 5 biplan av olika fabrikat gjorde de en uppvisning.
En ombyggd jordbruksmaskin, Grumman G-164 Ag-Cat från 1973, som ingår i Scandinavian Airshow, var ankare kring vilket de övriga fyra snurrade runt.
Innan en stjärnmotor startas måste propellern dras runt några varv. Oljan rinner neråt den också och blir det ansamling i de nedre cylindrarna finns det risk att någon cylinder sprängs eller nästan sprängs när motorn startas. Och så går den eller vevaxeln sönder när man behöver grejorna som mest. Annars kunde man tro att det är en gummibandsmotor som skall dras upp!
Uppställning för transport till Johannisberg och Västerås. Planen skall monteras ned och stuvas i containrar för båttransport till Kina där nya uppvisningar är bokade.
En sista koll av färdplanen och genomgång av checklistan.
Lite dramatik i starten och "show of" för fotografen och förstås att passa på och tömma rökaggregatet.
Ingen rök dock efter de här som passerade över strax efter att alla biplan startat.
Blev lite perplex när jag insåg att ledaren för gruppen var son till en konstflygare som stundtals hade sin maskin stationerad på den flygklubben jag tillhörde på 70-80-talet.
Konsten går i arv.
/MA
MvH
Johnny
/MA
Hälsn!
/MA