Reflektioner, mest vardagliga, genom en glugg. Inlägg när andan faller på

Morsning korsning!

När alla gator är enkelriktade, så när som på var fjärde, femte, krävs en speciell uppmärksamhet. Varannan åt ena hållet och varannan åt andra. Att lära sig att titta mot den enkelriktade skylten, för därifrån kommer trafiken, och inte så mycket åt andra hållet (såvida de inte kört mot enkelriktat) ökar koncentrationen för att bryta vanan att börja med vänster. Att titta åt vänster, för bilar i högerfil är ju närmast, är rutin och att någon gata kan vara enkelriktad är mera undantag än regel, i alla fall i vårt trafiksystem.

 

Många skyltar blir det. (Klicka på länken)

Å andra sidan sparar man en filbredd på gatubredden och gatan kan göras smalare. 

 

En stadsplanerares dröm eller är det bara en anpassning till den gamla bebyggelsens gatunät?

Gränder säger man i gamla städer och vad gör man på bottenvåningen, i halvdunklet? Entréer och förråd kanske och så blir det svalt. För solen når ofta inte dit ner, i varje fall blir det inte solbelyst så länge. Gränder? I anglofieringens tidevarv kanske det skall heta "man made canyons"?

Nu skulle man kunna tro att detta är gatufoto och på ett sätt är det nog det.

/MA

Inlagt 2022-04-03 12:33 | Läst 2016 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Här i Stockholm så gäller inte 'enkelriktat' för alla fordon tyvärr, det blir ofta farligt för oss som promenerar mycket.. Under 'enkelriktat' skylten sitter det ofta en 'gäller ej cykel-skylt', så när man som gående visar hänsyn för fordon (bilar) från bara ett håll, så kommer det plötsligt fordon från andra hållet.. det är både överraskande och obehagligt! Daniel Helldén heter den 'miljöpartist' som har hand om detta i Stadshuset..
Hälsn!
Svar från Mats Axelsson 2022-04-04 12:45
Vanan att titta åt båda hållen har ju den fördelen att nackmuskulaturen blir motionerad. (Sänker gymkostnaden). De som ligger bakom mig brukar tuta och gestikulera irriterat när jag kryssar fram i 20 km/tim och tittar åt båda hållen. (Kan bara inte låta bli även om försöker). De bakom litar blint på att enkelriktningen fungerar fullt ut. En upphävning av den strikta regeln skulle nog här leda till ett antal olyckor. Tycker nog att de som cyklar får gå av och leda cykeln mot enkelriktat. Det är den optimala miljövinsten. Att tillåta cyklister är nog ett anarkistiskt försök att fria till väljare.
/MA