Gatufotograf
Klimathyckleri?
I helgen besökte jag Sundbyholms julmarknad Tog en sväng runt slottsbyggnaden och upptäckte den här mannen. Han gjorde i ordning en rad fyrkar framför slottsfasaden. Snart brann det frisk i alla brasor på rad. Fin mysig julstämning.
Jag reagerade på texten på bilen "Det är kalas med biogas".
Formuleringen signalerade miljömedvetenhet. Ingen bensin eller diesel i den här firman. Men att köra ut vedträn med miljöbilen, anlägga brasor och släppa ut massor med CO2. Hur går det ihop?
Inte alls. Frågan är ju om vi kan påverka klimatet överhuvudtaget.
Inlagt 2021-12-13 08:04 |
Läst 1009 ggr. |
Permalink
Det är en komplicerad fråga.
Jag är övertygad att det är vi som ställt till det hela. Biograf kan va bra om det tillverkas på rätt sätt. Vedeldning är ok om man nyplanterar lika mängd.
Ha en fin vecka
Bob
Om vi eldar upp mer än hälften av den fossila oljan och tror att det inte påverkar den naturliga balansen ja då undrar man ju.
Nu kan man se människans agerande som en del av naturen och då får den, naturen, ta balansproblemen.
I det geologiska tidsperspektivet av så där 600 miljoner år så lär vi inte bli långlivade.
Ta en kopp kaffe
Bob
Ett exempel är tornadon i Kentucky och Illinois som tog ett sjuttiotal liv nu i veckan. Det beror inte på att tornadon var så ovanligt kraftig, utan att man aldrig haft dem där förut och beredskap och rätt sorts bebyggelse saknades.
/B
Det har alltid förundrat mig hur aktivister som klimathysteriker friskt sågar på den gren som dom själva sitter på. Det är väl helt enkelt så att när man har levt hela sin uppväxt, och sitt fortsatta liv, under överflöd och skydd - så tror man att välståndet en gång för alla är beviljat av Gud. Man fattar helt enkelt inte att man sågar på den gren man sitter på.
Eftersom det nu är så att jag sitter på samma gren som stollarna, så följer jag med i fallet – och det gillar jag inte.
Vi måste förstå att det som nu börjar ge oss miljöproblem och problem med planetens resurser, är samma saker som gav oss alla en trygg och säker uppväxt med ständiga förbättringar till våra och våra barns gagn.
Det är precis som du säger Björn; världens undergång är inte alls nära (såg ni någon sådan i annalkande när ni tittade ut genom fönstret, såg ni någon sådan när ni promenerade i naturen?) - men vi börjar helt klart få problem. Vi måste ändra kurs och börja vända skutan – men eftertänksamt och försiktigt, så att vi inte riskerar både demokrati och alla de landvinningar vi gjort – att vi får ha kvar merparten av dessa omistliga värden.
Om vi börjar göra som en viss bullrande tonåring med Aspergers syndrom vill – ja då går det käpprakt åt helsike!
Jo - jag tror att man kan påverka klimatet, men det vill till att man adresserar problemen bättre. Det duger inte att ösa pengar i nästan meningslös signalpolitik som Bengan är inne på här ovan.
Man måste ändå vara väldigt försiktig när man försöker påverka sådana jättesystem. Nästan alla gånger när vi tidigare har försökt styra naturen, har det slutat i fiasko.
Nu blandar du äpplen och päron lite väl friskt. Jag har aldrig påstått att vedeldning inte har någon betydelse. Det har just den betydelse som du anger. Avskogningen är ett jätteproblem. Det gör mig smått vansinnig när man hugger ner regnskog för att göra kartonger för alla våra mer eller mindre onödiga prylar.
Det jag hävdade, och som jag upprepar med emfas, är att vedeldning inte tillför miljön mer koldioxid (eftersom den fanns där förut). Det var det som Nils-Eriks bloggtext handlade om. Du höll dig alltså inte till ämnet, och då går det inte att komma vidare i en debatt.
Nils-Erik:
Jag kan inte se något märkligt i mitt resonemang. Din bloggtext handlade om utsläpp av CO2. Det är bara att läsa här ovan. Jag redogjorde för att det inte blir några sådana eftersom den koldioxid som släpps ut nyligen togs upp ur miljön av nämnda träd. Sedan blandar du precis som Björn in helt andra saker.
I dessa andra omständigheter håller jag helt med dig och Björn.
En bil som kör på fordonsgas (fossil eller biogas) återskapar 0,76kg CO2 på varje 0,55kg gas som används. Hur långt och länge man kan köra på den mängden gas beror naturligtvis på en massa faktorer.
Man kan anta att firmabilen används till fler uppdrag än att leverera ved till en julmarknads trivselfaktor. Och rimligen tänka att trivselfaktorns främsta mål är att locka dit så många kunder som marknaden vilka sannolikt tar sig dit i egna diesel, bensindrivna eller med andra drivmedel drivna fordon. För att handla saker som kanske inte är helt nödvändiga. Som ligger i pappkartonger. Och så vidare.
Vedkorgarna är kanske inte det största problemet…
Det pågår fortfarande ett projekt i Östafrika (Tanzania, Kenya, Mozambique) med att få ut ett slags energieffektiva vedspisar, mycket enkla och listigt utformade. De minskar vedåtgången med ca 50 procent. Vilket i sin tur leder till att kvinnor och barn kan ägna mer tid åt andra saker som att gå lite mer i skolan, studera, odla saker med mera. Och mindre CO2 som går ut i luften snabbt.
/Gunnar S
MvH
Johnny
/B
Ps. Tänkte tända i vedspisen nyss, men det känns mer som lyxeldning, för det e ju plusgrader ute, så pelletspannan får hålla värmen ensam!
Lite avundsjuk på din pelletspanna och vedspis. De är nåt för en prepper. Hälsar NL