Gatufotograf

Endast för spårvagnsnördar

En gammal spårvagn skänker samma känsla som att färdas i mahognybåt. Träinredning och maskineri andas hantverksskicklighet. De var byggda på den tiden man gjorde stabila prylar som skulle hålla för evigt.  Men de blev ställda åt sidan av den tekniska utecklingen. Några få exemplar har  bevarats till våra dagar av entusiaster.

Spårvagnarnas huvudstad är givetvis Budapest. Med jämna mellanrum tar man här fram sina gamla fordon till allmänheten förnöjelse.

Jag var helt oförberedd på vintage åkturen när jag stod och väntade vid hållplatsen. Egentligen skulle jag åt motsatt håll. Men för tusan. Jag sprang över spåren och hoppade på den gamla spårvagnen och följde med på en lång tur till ändstationen.  Tydligen av den här dagen en stor begivenhet. Vi varje hållplats  stod horder av fotografer och plåtade min spårvagn.

Spårvagnen var full med folk men jag lyckades klämma mig in bakom föraren. Givetvis är det den bästa platsen.

BKVT på manöverpanelen står för Budapest spårvagnskompani.

 När vi kom närmare slutstationen så blev det glesare med folk i vagnen och jag kom åt att ta några interiörbilder.

 

 Ändhållplatsen var Moszkva Tér. Här står jag tillsammans med fotograferna. Jag hörde sägas att man tar fram sina gamla spårvagnar en heldag varje månad.

På bilden syns BKTV:s 220 vagn med drygt 100 år på nacken och återställd till originalskick. Kraftkällan är 2x20 hp motorer och är byggd av Schlick fabriker (rätta mig gärna om jag har fel här). Vagnen  är komfortabelt för passagerarna men framme hos föraren finns inga sidodörrar.

Mitt förra blogginlägg handlade om förmånen att ta närbilder på spårvagnspassagerare så det är inte mer än rätt att nu beskriva tekniken.

På vägen tillbaka in i stan valde jag den vanliga Combino Supra 2036 från Siemens på linjen.  Antikviteter i all ära men inget slår den senaste tekniken.

Inlagt 2013-01-06 17:09 | Läst 1484 ggr. | Permalink
Man får ju gåshud av den vackra inredningen! Fina dokumentärbilder Nils-Erik!
Svar från Nisse Larsson 2013-01-06 17:30
Tack för det Thomas. En sån här vagn skulle man ha ute i trädgården som lusthus. Givetvis var spårvagnen restaurerad till nyskick som den måste ha sett ut när den kom direkt från fabriken. - Nilserik
Oj vilken tur du fick och så fina bilder det blev! / Sören
Svar från Nisse Larsson 2013-01-06 19:21
Jag det var ren slump att jag ramlade in på de med veteraner. Annars åkte jag med förtjusning på alla de fina spårvagnarna i Budapest. - Nilserik
Ja det var intressanta bilder och text.
Svar från Nisse Larsson 2013-01-06 19:23
Tackar, det var roligt du uppskattade skildringen. - Nilserik
Fint och trevligt dokumenterat!! Man känner tidsådran.... Fint!! //Peter
Svar från Nisse Larsson 2013-01-06 21:38
Tack Peter - det var väldigt bekväma vagnar och sitsar trots att allt var i trä. Men med kul att hänga framme hos föraren. Det kändes nästan som man var med och styrde.- Nilserik
Vilket skick!
Kul att de tar ut dem i den ordinarie trafiken, också. :-)
Svar från Nisse Larsson 2013-01-06 21:42
Spårvagnen gick längs den långa och väldgtrafikerade 4:an i Budapest för att ge så många som möjligt chansen att se de fina vagnarna och kunna åka med också. Väldigt stort intresse och uppskattat. - Nilserik