Tåget går absolut inte som tåget
För länge sen var tågen en förebild i punktlighet, ordning och reda. Då myntades begreppet "att gå som tåget". Gäller inte längre.
I massmedia klagas ständigt över illa skötta järnvägsförbindelser. Ibland har jag sett intervjuer med missnöjda pendlare på järnvägsperrongen här i Eskilstuna.
För några dar sedan fick jag infallet att fota en intervju.
Järnvägsunderhållet är ju katastrofalt eftersatt. Men det handlar inte bara om pengar. Utan också om vem som har huvudmannaskapet och ansvaret. Sverige har tydligen Europas mest avreglerade järnvägsunderhåll. För egen del har jag dåliga erfarenheter. Kaos rådet helt enkelt.
Bilden nedan togs på ett par meters avstånd. Med 28 mm på kameran krävs att man hänger på ryggen på tv-gubbarna och fotar. Som på första bilden.
Det var var bättre ordningen på underhållet när farfar var överbanmästare vid västra distriktet. Efter kriget var det ordning å redan å tågen rullade fint.
Ha en fin weekend
Bob
Norrgående något bättre än sydgående…
Reser tämligen ofta privat med det tåget, alla årstider! Men har hittills inte vågat ta morrontåget eta ARN ca 10:20 på förmiddan om jag har take-off samma dag vid 12-tiden eller senare dagtid från Arlanda. Då blir det alltid ett billigare hotell en natt i (oftast Connect Hotels ) Arlanda stad för ca 6-700 kr natten innan för att vara säker på att inte missa flyget utomlands!
Hem-tåget kl 16:30 - ca 17 mot Östersund är alltid en given avgång vid hemfärd från ARN!
/B
direkttåg, inga byten till pris från 350:- och uppåt, har aldrig betalat mer än 600-700, men det beror mkt på vald resdag, och om jag kunnat boka flera månader i förväg icke ändringsbar eller åternetalningsbar biljett, 2a klass.
Eller du kanske menade bara specifikt att betala extra för att få kliva av på Arlanda? Kortare resa innebär högre pris! Jag skulle nog aldrig ha råd att kliva av i Brunflo (13 km söder om Östersund)!
/B