Hur ser biltokiga gubbar ut?
"Bilburen ungdom" var för länge sedan ett begrepp. De tillbringade all fritid med sina bilar och betraktades som farliga och upproriska av vuxensamhället. Det krävdes motortekniskt kunnande att hålla igång en gammal skrotbil. Ungdomarna skaffade sig mycket kompetens på området.
Den här gruppen är idag till åren kommen och ofta pensionärer. Det är dessa som äger och beundrar veteranbilar. De får utlopp för sitt kunnande och intresse de utvecklade i unga år.
Jag råkar bo några hundra meter från en en flygplats där det årligen äger rum ett veteranbilevenamang och besöker det gärna.
Den här gubben med farfarskägg har rätt ålder och framtoning för att besöka en veteranbildag.
"Sex cylindrar" suckade gubben hänfört till mig när vi beundrade motorcykeln. Jag nickade i samförstånd.
Korv med bröd är den självklara lunchen.
Visst fanns det många baja-major uppställda på flygfältet.Det fanns också ett "Pee Field" som synes. Ett självklart förstahandsval för oss gubbar.
Dagens ungdom är inte motorintresserad. De skaffar sig inte körkort. De kan nog inte ens hantera en skiftnyckel eller en skruvmejsel. Kanske en oundviklig utveckling.
Och biltokiga gubbar är ett utdöende släkte. Det lär väl bli dåligt med återväxten.
Jeg må jo indrømme, at jeg er en af de der gamle gubber med interesse for veteranbiler :-) (jeg har dog fjernet skægget).
Det er helt sandt, at vi er en uddøende race. Der er dog et lille håb - se her:
http://www.fotosidan.se/blogs/emfoto43/youngtimer-dk.htm
Herligt udtryk på manden ved motorcyklen :-)
Mv.h. Erik.
Jag drömmer om att det ska komma rejält funktionella bilar som man meka med själv. Ungefär som en Citroen CV4
Men också jag tror att biltokigheten minskar. Veteranbilar hoppas jag behåller dragkraften.
Det finns gott om killar och tjejer som hålerpå.
Vad som däremot är illa är ju graden av elektronik, som rimligen (enligt källor från en utvecklingsavdelning) kommer att leda till att kretskortfel mm och inga reservdelar framtivingasr skrotning innan bilen är mekaniskt slut. Sedan har vi en sak till, . kvaliteten är tveksam i många fall. Vevhusventilation, kamkedjor, trånga oljekanaler till kamaxeln, abs/axelrotationsgivare....
Märkesverkstadmekaniner som byter sproidare och räknar från fel håll, inte läser felkoder utan byter databoxar till det fungerar.
Och inte blir det enklare bilar som släpps...
-J!