- Joakim K E Johansson -

Bressons smygteknik på gatan – så gjorde han

Det är väl känt att Henri Cartier-Bresson använde olika tekniker när han gatufotograferade. Han hade helt enkelt ett gäng utarbetade metoder för att komma nära människor utan att dra onödig uppmärksamhet till sig, men också för att diskret kunna göra sorti. 

Det är sällan man stöter på dessa tekniker beskrivna på ett tydligt sätt, men för ett tag sedan hittade jag en kort minidokumentär på tuben om Henri Cartier-Bressons besök i Bukarest 1975. I filmen finns en superkort liten sekvens där den rumänske fotografen Andrei Pandele beskriver en av Bressons speciella smygtekniker. 

Det handlar bara om några få sekunder, men när jag såg sekvensen kom jag att tänka på att jag hade sett något liknade beskrivet i en bok som jag har (bilden ovan). Fast i boken är det nästan omöjligt att förstå hur han egentligen gjorde. Förmodligen är det inte ens samma teknik. 

Jag har i alla fall testat metoden från dokumentären hemma framför spegeln och den känns förvånansvärt bra. Det är inget jag tror HCB använde hela tiden utan förmodligen bara i speciella situationer när han ville komma riktigt nära människor. Själv tänker jag testa tekniken i verkligheten så fort jag får chansen för att praktiskt försöka lista ut när den fungerar som bäst. 

Här under kan ni se en kort filmsnutt där jag visar hur det ser ut. Om ni vill se dokumentären som jag hittade om Bressons besök i Bukarest så klickar ni här. Tekniken beskrivs 3.20 minuter in i filmen. 

En sista grej. Man kan fundera över hur mycket HCB:s olika knep och tekniker bidrog till att hans bilder blev så bra som de är. För om man tittar på bilden överst så verkar det ha varit väldigt genomtänkt och inövat. Alltså förmodligen något han använde någorlunda regelbundet.  

Slutligen - jag testade några nya inställningar på YouTube när jag la upp klippet. Jag är inte helt säker på att det blev så bra. Med andra ord; jag beklagar att bildkvalitén är sisådär :-)

Inlagt 2012-11-13 00:33 | Läst 4450 ggr. | Permalink
Bra uppslag. Man ska kanske träna hemma framför spegeln lite i vintermörkret. - Nilserik
Svar från Joakim K E Johansson 2012-11-13 09:33
Precis - man får hitta sina metoder för att hålla igång ;-)
Högintressant, Joakim. Vad heter boken med bilderna på Bresson? Den verkar intressant den också.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-11-13 09:33
Jag sitter på jobbet och kommer inte ihåg exakt vad boken heter, återkommer...
Det där är väl ganska elementära saker, varenda gatufotograf av någon klass håller ju kameran i handen. Det är bara dårarna som går på stan med ett stort teleobjektiv och siktar som vi ser i det här landet. Kolla in den här Tuben, med Bresson. http://www.youtube.com/watch?v=EP4Q71C6FMk&feature=related. På fyra minuter fullständigt mosar och utklassar han allt som svensk gatufotografi någonsin presterat. Bresson är fullständigt ofattbart skicklig. En annan sak är miljöerna, de vackra miljöerna. Jag tror inte det går att ta sådana här bilder längre eftersom miljöerna idag är så trista. OTROLIG fotografi i alla fall.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-11-13 09:35
Det är på sätt och vis ganska självklara saker, men inte sällan är det just det uppenbara som är lätt att missa.
Benganbus 2012-11-13 11:16
Håller med han fotografen Berg, jag vill inte säga dårar ;) men dom som går och siktar med tele på håll i sta'n, och gärna bakifrån, skulle nog bli bättre på typ naturfoto! ursäkta! :)
Och vad gäller att fota gaufoto, ju mer du fladdrar med stora fotogrejer, och gärna siktar, ju mer suspekt blir du! ;)

Och jag har upptäckt ett problem med det digitala och gatufoto, det är mycket krångligt att fota hyperfokal! ;)
Det är nog därför så många gatufotografer står och siktar, ovetande om en annan och tidigare teknik som fanns på det analoga tiden. Nu går det visserligen att fota hyperfokal på några digitalkameror, typ Leica M9.

Och se'n finns det fotografer, som inte e så bra på att "smygfota", då tycker dom att "smygfota" de e oschysst.......
Smygfota = hålla kameran i handen och ev titta åt ett annat håll
Suck...

Hur som helst, här nedan via länken är det några höftskott i dåligt ljus, det gick inte att fota på annat sätt om man vill fånga ögonblicket! Stor bländare och litet skärpedjup tyvärr.
Med det funkar det med, man ställer in kameran på tex två meter, och se'n tittar man på spelet eller åt ett annat håll då man trycker av med tummen hållande kameran lågt. Och drar inte fram filmen direkt efter "skottet" utan står kvar och låtsas följa spelet! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=152850
Svar från Joakim K E Johansson 2012-11-13 15:40
Snygga bilder där Bengt! :-)
Mats Alfredsson 2012-11-13 17:03
Bra tankar det där Bengt. Håller däremot inte med om dina tankar om problemet att fota gatufoto med stora grejor. Min favorit är Canon 5D Mark II och 50 mm 1,2. Det är då jag känner mig mest bekväm och "osynlig". Genom att agera självklart och naturligt i miljön är det ingen som bryr sig. Det egna beteendet är allt. Det går alldeles utmärkt att bära en sådan kamera i armvecket, utan att den egentligen syns och därifrån snabbt få upp den till ögat. Känner mig betydligt mindre bekväm med den lilla kameran, som i mitt huvud känns betydligt mer suspekt och smygfotande.
Mycket bra fotograferingstips Joakim. Bra och enkel instruktionsklipp. Som du beskriver och nämner, så är det en teknik man tar till i vissa situationer. Underförstått är också att man går inte omkring med den hållningen, utan tar till det precis innan det är dags att fotografera. Jag kör något liknande, fast håller med båda händerna kring kameran ovanpå magen ungefär. Det fungerar utmärkt och då har jag ingen liten kamera, utan en systemkamera med fast brännvidd. Man får anpassa och göra det bästa av situationen. :)
Svar från Joakim K E Johansson 2012-11-13 15:39
Tack Rei!

Så gjorde HCB alldeles säkert. Han tog till sina små knep exakt när de var befogade :-)
Rei Trulsson 2012-11-13 15:43
Förresten, du gör dig väldigt väl framför videokameran. Avslappnat och tydlig. Kanske något du kan spinna vidare på? :-)
Svar från Joakim K E Johansson 2012-11-13 20:00
Jag tackar för det :-)
Kul och informativ liten film du gjort, Joakim ;) Jag "arbetade" på samma sätt när jag fotade analogt, framförallt med Leican, med enda undantag att jag oftast höll kameran i händerna bakom ryggen (och frammatningsarmen som stöd för tummen så klart, hade inget sånt där handgrepp man tydligen kan köpa extra till sin m-leica). Tyckte det var "skönt" att ha kameran så, bakom ryggen. Men nu när jag ser din film, så förstår jag fördelen med att han den vid bröstet. Ska prova det sen när jag skaffat en "riktig" kamera igen, iPhonen är inte riktigt samma sak.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-11-13 15:39
Så brukar jag också göra, alltså vanka omkring med kameran bakom ryggen :-)

Jag hoppas du köper en riktig kamera snart, det skulle nämligen vara väldigt kul att se dig ta upp ditt fotograferade som du sysslade med tidigare. Jag har en känsla av att det skulle kunna bli mycket bra.
Det var en massa fotografer som är blyga här Man undrar vad dom är rädda för och varför man använder kamera Kan ni inte rita en bild istället eller be någon orädd fotograf fota åt er. jag trodde desa fotografer var proffs Men det är bara tekniken kanske. Jag har plåtat i 55 år alldrig behövt använda knep för att få en bild Det verkar lite onyanserat att kalla fotografkompisar för dårar./bert