Att hitta sin kreativa kärna
Häromdagen skrev jag en text där jag raljerade lite kring hur vi människor så gärna gör vissa saker väldigt viktiga. Efteråt gjorde bland annat Magnus Fröderberg ett inlägg där han varnade mig för att sluta fotografera bara för att det är kul. Det blev en slags varningsklocka.
För i ärlighetens namn har jag nog på sätt och vis hamnat där. Självklart tycker jag det är kul att fotografera, men jag tar ogärna bilder om jag inte har ett syfte. Bilderna ska helst gå att använda på något betydelsefullt sätt - i ett projekt eller så. Att bara ta bilder för att det är roligt har jag inte gjort på ett bra tag.
Därför har jag gett mig ut med kameran i ett par dagar enbart för att helt kravlöst knäppa allt det där som jag bara känner för. Det var ganska befriande får jag nog erkänna. Även om bilderna knappast kommer att gå till fotohistorien.
En sak som jag också märkte var hur jag ständigt återkommer till den här sortens motiv som ni kan se i den här bloggposten. Det är som om detta är min kreativa kärna på något sätt. Alltså urmotiven som jag sedan bygger allt det andra på. Om någon nu förstår vad jag snackar om.
En annan sak. När jag var ute och promenerade idag såg jag killen här under. Han satt länge, länge och snurrade på den där gungan djupt insjunken i sina egna tankar med hörlurar i öronen. Jag knäppte ganska många bilder innan han tillslut stannade upp och tittade förundrat på mig (högra bilden).
När jag började snacka med honom verkade han lite deppig på något sätt. Eller i alla fall inåtvänd. Jag förklarade vad jag höll på med, gav honom mitt visitkort och sa att han kunde ringa eller mejla om han undrade något. Han sa att det var okej om jag ville lägga ut bilderna på nätet.
Efteråt funderade jag på det där med hur vi som gatufotograferar har ett ansvar att behandla människor schyst. Jag tror inte riktigt på den där stilen som så många propagerar för. Det vill säga att bara ta bilder och sticka, aldrig prata med människor, skita i om någon undrar vad vi håller på med. Jag tycker faktiskt sämre och sämre om den inställningen.
Ni har väl förresten inte missat min PDF-guide om gatufoto i en småstad. Det är 16 sidor med tips och råd om hur det är att gatufotografera i en mindre stad.
Dotterns kompis hade förstås smygfotograferat, och hon blev förskräckt när hon fick höra att bilden föreställde vännens far. Avsikten med bilden var på något sätt att bilda en del i ett socialreportage tror jag. Tänk att jag där fick spela rollen av A-lagare :-) Verkligheten var ju att jag var högavlönad och väl ansedd statstjänsteman på den tiden. Livet har sina humoristiska poänger!
Sedan jag började publicera en nytagen bild varje dag så har de där olika specifika drivkrafterna trätt i bakgrunden för mig. Visst är det kul om bilden kan funka som dokumentation av något intressant (det gäller åtskilliga av bilderna) och ofta är det helt enkelt bara kul att ta dem. Men den primära drivkraften är hela tiden att faktiskt få till en bild i dag igen. Ibland kan det kännas en smula stressande att ha det kravet på sig (men det är ju alldeles frivilligt), men det är också väldigt befriande att liksom skaka av sig all konventionell motivation och helt enkelt bara fotografera på. Plötsligt blir det en massa motiv som är faktiskt är värda en bild, fastän jag tidigare inte brydde mig om dem. Så att börja med fotojournalen är faktiskt en av de bästa grejer jag någonsin gjort för att utvecklas som fotograf.
Jag puffa din guide. Har inte varit vid datorn på två dagar.
Bra att du delar ut ditt visitkort, det brukar jag också göra.
"Fotoklubbsformsökeri"...hmmm...obehagligt ord! ;-)
Tack för att du puffade för min guiden förresten. Jättekul!
Att kravlöst fotografera är nog något jag börjat trilla in på mer och mer på sistone, utan att ha tänkt på det förrän nu när jag läste ditt inlägg...