Vimmel och vardag Mingle and monday
Stealth och kvigor
Även en blåsig kväll kan ha sina pärlor. Flyttfåglarna gillar inte att flyga i motvind, så blåser det sydligt stannar en del kvar över natten. Då kan det vara värt med ett besök i Korshamn, Morups Tånge, helt apropå, för att ”kolla” läget.
En del skådare/fotografer hukar bland tistlarna för att förhoppningsvis få någon fågel inom fotohåll.
Andra slår på stort och sitter i kamouflerade gömslen. Myrspovar, kustsnäppor, kärrsnäppor någon rödbena och större strandpipare kutar omkring bland tång och småsten i jakten på flygbränsle.
Har själv ingen ro att försöka få någon vadare att fastna på kamerans sensor, för kort teleobjektiv dessutom. Raden av vindsnurror blir en ersättning.
Ystra kvigor jagar omkring i kvällssolen.
Medan andra lugnt betar i blåsten.
Morsning! /MA
I väntan på F1200!
Jag hade bespetsat mig på att åka jubileumståg över Hallandsåsen. Tunneln är snart klar att tas i bruk efter sju sorger och åtta bedrövelser. Spåret över åsen blir nog upprivet inom en snar framtid. Nu dröjde jag för länge med att bestämma vilken av dagarna som turen skulle bli av, så biljetterna hann bli slutsålda. Istället blev det att placera sig någonstans utefter linjen mellan Ängelholm och Laholm för att kunna ta några bilder av loket i full karriär. När man nu är ute i lite för god tid för att inte missa tillfället så blev det naturligtvis lite annat i gluggen under väntan.
Vindkraftverken står tätt på Laholmsslätten.
Stråk av svartrost hade infekterat vetet.
Inte lätt att vara bonde! Å andra sidan sägs att i år blir det en rekordskörd.
SJ har återigen börjat köra på västkustbanan. Ett tag stod de inte emot konkurrensen från DSB-Veolia men nu går X2 tågen igen. (Blir lite moiré-mönster när bilden förstoras tyvärr, skulle valt en annan upplösning tror jag).
Öresundstågens motorvagn typ X31K drar förbi.
Först kom det backande med entusiaster i första/sista vagnen hängande på grindarna!
F-loken var den största ånglokstypen som trafikerade svenska järnvägar före elektrifieringen. Ett lok finns kvar: F1200. Det är ett muséelok med tillverkningsår 1914. Alltså ett hundraårsjubileum i år för loket. Just F1200 var med i Getå-olyckan 1918 men reparerades och såldes tillsammans med de övriga 10 F-loken till Danmark 1937. Innan dess trafikerade de bland annat västkustbanan. Så den här gången är det troligen sista turerna över Hallandsåsen.
Åt andra hållet, tillbaka till Ängelholm, blev det rättvänt!
Morsning/MA
Måste tät, varierande boendemiljö innebära konkurs?
Jag brukar ströva omkring i Bo-01-området när jag är i Malmö. Enligt min mening är det ett mycket lyckat bostadsprojekt. Rumsbildningen i bebyggelsen är påtaglig och småskalig. Skalan är kanske något större än bebyggelsen i småstäder i början på 19oo-talet men blir inte överväldigande. Läget intill Öresund är förstås det som egentligen är unikt. Allt annat kan egentligen skapas på vilken plats som helst.
Några tekniska misstag slank naturligtvis med för flera relativt nya material provades. Flervåningshus i trä fick delvis en liten renässans men ekonomin för BO-01 mässan var den stora missen. Konkursen drog med sig många.
Måttot: "Den ekologiska hållbara staden", har nog fått stå tillbaka för de mer spektakulära delarna som Turning Torso.
Frånvaron av stereotypa utformningar ger ett mjukare gaturum.
Morsning/MA
Die Ludendorff-Brücke, de allierades brohuvud över Rhen i mars 1945
Erpeler Ley.
Klippan på östra sidan om Rhen, några mil söder om Bonn, var brofäste för den järnvägsbro som den retirerande Wehrmacht inte apterade med tillräckligt mycket sprängmedel när den skulle sprängas. Därmed gavs USA:s armé en chans att snabbt nå östra sidan av Rhen i mars 1945. Bron mellan Remagen och Erpel bar 18 regementen över till östra sidan innan den rasade av skadorna från den misslyckade sprängningen samt andra spektakulära försök att göra bron oanvändbar. Tre pontonbroar byggdes också vid sidan om broläget. Till vänster i bilden nedan syns landfästet i form av två torn.
Nu är platsen ett "Denkmal" och cykelturister längs Rhen-stranden stannar upp för att begrunda historiens lopp längs Rhens lopp. Vad gjorde Hitler när han fick klart för sig att man "schablat" med sprängningen? Jo, han gav order om en ståndsrätt och de inblandade tyska befälen blev förstås arkebuserade. En klarade sig dock. Han var tillfångatagen av amerikanarna!
Morsning /MA
Med mobilfånen på fisketur!
Sjögång och sköra prylar hör inte ihop, så det blev att använda mobilfånen istället. Alla fotoapppar skapar många varianter till utseende men när de väl skall användas så blir det mest att hålla sig i, åtminstone på sjön.
Ett retrofilter använt på bilden av två pratande bröder, lite uppspelta och förväntansfulla, strax innan vi lämnar hamnen.
Ännu ett försök med retrofilter. Spöna riggade och kurhotellets byggnader imponerar på de som inte sett dem från sjösidan.
Många försök i den häftiga sjögången gick det åt för att få en någotsånär tydlig bild på den giftiga men faktiskt goda fjärsingen. Vacker i alla sina färger och teckningar men giftig som tusan. Ryggfenornas taggar är lika effektiva som huggtänder med gift från en huggorm.
Kattegatt kan visa sin soliga sida. Lite redigerad i mobilen med mera ljus och horisontvridning.
Sej, torsk, makrill och rödspätta lyckades vi fånga ur havets djup. Stortorsken lyste med sin frånvaro. Minimigränsen för torsken på 300 mm följdes upp noga. Direkt ur mobilen.
Silltrut, havstrut och någon gråtrut väntar på fiskrens förstås. Lite kontrastförstärkning i mobilen.
Makrillunch till moster och kusin, grillkväll till brorsan och hans sambo samt fisksoppa med rökt fisk till oss fiskare med följeslagare. Även denna bild är lite kontrastförstärkt.
Börjar känna lite sjögång, nu i skrivandes stund.....
Morsning/MA