I väntan på F1200!
Jag hade bespetsat mig på att åka jubileumståg över Hallandsåsen. Tunneln är snart klar att tas i bruk efter sju sorger och åtta bedrövelser. Spåret över åsen blir nog upprivet inom en snar framtid. Nu dröjde jag för länge med att bestämma vilken av dagarna som turen skulle bli av, så biljetterna hann bli slutsålda. Istället blev det att placera sig någonstans utefter linjen mellan Ängelholm och Laholm för att kunna ta några bilder av loket i full karriär. När man nu är ute i lite för god tid för att inte missa tillfället så blev det naturligtvis lite annat i gluggen under väntan.
Vindkraftverken står tätt på Laholmsslätten.
Stråk av svartrost hade infekterat vetet.
Inte lätt att vara bonde! Å andra sidan sägs att i år blir det en rekordskörd.
SJ har återigen börjat köra på västkustbanan. Ett tag stod de inte emot konkurrensen från DSB-Veolia men nu går X2 tågen igen. (Blir lite moiré-mönster när bilden förstoras tyvärr, skulle valt en annan upplösning tror jag).
Öresundstågens motorvagn typ X31K drar förbi.
Först kom det backande med entusiaster i första/sista vagnen hängande på grindarna!
F-loken var den största ånglokstypen som trafikerade svenska järnvägar före elektrifieringen. Ett lok finns kvar: F1200. Det är ett muséelok med tillverkningsår 1914. Alltså ett hundraårsjubileum i år för loket. Just F1200 var med i Getå-olyckan 1918 men reparerades och såldes tillsammans med de övriga 10 F-loken till Danmark 1937. Innan dess trafikerade de bland annat västkustbanan. Så den här gången är det troligen sista turerna över Hallandsåsen.
Åt andra hållet, tillbaka till Ängelholm, blev det rättvänt!
Morsning/MA
Med vänlig hälsning
Mats