Gatufotograf

Kidnappa inte våra barn

En hungerstrejk på Plattan i Stockholm. Ett trettiotal deltagare syns i bakgrunden på bilden.

Socialtjänsten kidnappar barn i muslimska familjer. Stoppa socialtjänstens rättsosäkra utredningar. Omhändertagna barn far väldigt illa. 

Ett budskap som de hungerstrejkande vill förmedla. 

Man kämpar mot det svenska samhället och främst socialtjänsten. 

Inlagt 2022-03-28 07:44 | Läst 1000 ggr. | Permalink
Å ena sidan: Om man kämpar mot det svenska samhället - vad gör man då här? Man borde väl istället bosätta sig i ett land som passar bättre?
Å andra sidan: Hur lagar och tillämpning fungerar när det gäller att omhänderta barn, liknar många gånger ren kidnappning (svenska myndigheter menar att det är en myt sjösatt av radikala islamistiska kretsar).

Det har gått oroande rykten att Ukrainska flyktingar har tvekat att åka till Sverige, då man just har hört att svenska myndigheter kidnappar barn, och att landet är någon slags maffiastat med skyhög kriminalitet, skjutningar på öppen gata, och etablerade parallellsamhällen (maffiastruktur).

Grundtipset till tanterna blir nog i all fall: Om ni tycker så illa om Sverige - åk och bosätt er i ett land där ni trivs bättre.
Svar från Nisse Larsson 2022-03-28 09:44
Valår i Sverige. Kampanjen måste väl ses i det sammanhanget. Den här desinformationen gynnar säkert partiet Nyans. Kanske man tjänar röster på denna fråga. Vi får se på valdagen. Det handlar ju om väljargrupper som gett sitt stöd till socialdemokraterna i tidigare val.
syntax 2022-03-28 10:26
Du har nog rätt - men jag är oroad.
Sådana islamiska kretsar som bildar ett politiskt parti är nog rätt radikala. Radikala islamister sätter sig emot den västerländska rättsstaten, det vill säga allt det som vi står för här i landet. Jag finner det djupt oroande att dom har blivit så många att dom tror att dom skall ha valframgång på riksplanet.
Nu blir det väl inte mycket mer än det blev med Feministiskt initiativ - mycket skrik för lite ull, som bonden sa när han klippte grisen.
Hej Nils-Erik.
Jeg hopper over det politiske, som jeg ikke har nogen kendskab til her.
Din fotoreportage er sikkeret på sin plads.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Nisse Larsson 2022-03-28 19:45
Hej. Det känns angeläget att ibland röra vid dagsaktuella saker i fotandet. Hälsar NL
Jag känner personer som jobbar inom socialtjänsten. Det skall mycket till innan socialtjänsten använder LVU. Tror inte att föräldrarna vill att orsaken till att deras barn omhändertas av socialtjänsten kommer ut i dager. Ofta tar ju massmedia upp att socialtjänsten har varit för passiv.

Att läsa Nyans partiprogram var intressant. Värnar framförallt om muslimer men även kristna och samer. En blandning av Vänsterpartiet och Sverige Demokratiskt program!
Svar från Nisse Larsson 2022-03-28 19:51
Hej Lars. Omhändertaganden enligt LVU är bland det svåraste ingrepp som socialtjänsten kan göra. För länge sedan var jag ansvarig och involverad i sådant. Så jag vet av erfarenhet. Därför skrev jag det här blogginlägget. Hälsar NL
Hej.
Intressant blogginlägg som beskriver en komplex situation.
Jag har arbetat som socionom i drygt 40 år och med inriktning att utreda insatser enligt SoL, LVU och LVM. Beslut som fattas enligt tvångslagarna LVU och LVM underställs förvaltningsrätten som gör en juridisk bedömning/fattar beslut där insatsen antingen kan hävas eller fastställas.
I drygt 30 år har jag arbetat i samma kommun och har därför haft möjligheten att träffa flera av de unga som jag omhändertagit, men som nu är vuxna med egna familjer. En del har återkommit för att rådfråga och söka stöd i sin egen föräldraroll, andra har jag mött i stadens centrum, i affären och andra sammanhang där vi blivit stående och pratat en lång stund. Ytterligare andra hör av sig som vuxna och vill höra vad det egentligen var som hände i samband med att beslut fattades om omhändertagande. De flesta som hejdat mig vill berätta om hur livet ser ut nu. Jag har frågat när det funnits möjlighet till det, vad den nu vuxne tycker att jag skulle gjort när denne var ung - omhänderta eller inte. En övervägande del svarar att det var bra med omhändertagandet och att jag egentligen skulle gjort det långt tidigare än vad som blev. Just att ett omhändertagande kanske borde skett tidigare är nog vad min erfarenhet säger än att barn/unga omhändertas godtyckligt och utan att andra insatser prövats först.
Svar från Nisse Larsson 2022-03-29 07:35
Tack för en fin kommentar. Och för att du återger dina erfarenheter här. Värdefullt att läsa. Hälsar NL
syntax 2022-03-29 08:06
Kul att läsa dit inlägg Nonno!
Jag tror att själva kärnan i det hela är, att hur motiverad en insats än är och hur mycket den än klareras av de inblandade i efterhand, så känns det för föräldrarna som en kidnappning av barn. Tvång är alltid tvång,
Läget har alltså varit utomordentligt lätt för de muslimska kretsar som har dragit igång denna rykteskampanj.
Nonno Holmström 2022-03-29 12:17
Du har helt rätt, tvång är alltid tvång samt att frivillighet också kan upplevas som "frivillighet under tvång" när ett barn/ungdom omhändertas oavsett om det är enligt SoL eller LVU.
Föräldrar kan uppleva situationen som en kidnappning oavsett religion, kultur, politisk tillhörighet etc. Perspektivet att barns behov av skydd och stöd går före föräldrarätten kan vara svår att ta till sig oavsett vilken bakgrund man kommer ifrån.
syntax 2022-03-29 13:13
Förvisso - men nu är det en gång islamistiska kretsar som har dragit igång denna förtalskampanj. Troligen är det som Nils-Erik gissar ett led inför det stundande valet.