- Joakim K E Johansson -

SE BILDEN: Nu har jag satt mig själv i skiten

Förmodligen har ni redan sett att något är helt galet i det här inlägget. Ja, i alla fall ni som läser min blogg emellanåt. Det jag syftar på är såklart bilderna. De är i färg. Och som inte det var illa nog är de dessutom tagna med min digitala systemkamera.

Det kan bero på spirande vårkänslor att det blev så här. Eller min pågående fyrtioårskris. Oavsett vad har jag bestämt mig för att köra gatufoto på det här sättet ett tag framöver nu. Leican ska alltså få ta det lite lugnt hur otroligt det än låter. 

Kanske kommer jag rent av att slutföra hela mitt gatufotoprojekt digitalt. Det är faktiskt något jag har grubblat på fram och tillbaka. För mig handlar det om att ta det hela ett steg till, bryta av, skapa en slags kontrast, göra något oförväntat.

Samtidigt vet jag inte om det kommer att funka. Jag vrider och vänder på idén rätt mycket för tillfället. Det kan bli bra, det kan bli skit. Möjligen borde jag ta helt andra slags bilder om jag väljer att göra så här - typ  gatuporträtt med blixt eller något sådant.

Som sagt, jag har satt mig själv lite i skiten med detta. Men det kändes helt rätt och var dessutom förbaskat kul att plåta digitalt igen. Så jag måste i alla fall köra på ett tag till och känna efter ordentligt innan jag bestämmer mig.

Kolla slutligen på de tre sista bilderna. Jag har märkt att jag alldeles för ofta bygger mina gatufoton på det här sättet. Ärligt talat måste jag försöka bryta mig loss från de här överkomponerade bilderna och frigöra bildspråket mera. Alltså ännu en grej att kämpa med. Men vem har sagt att det ska vara enkelt? :-) 

Inlagt 2013-03-05 21:26 | Läst 6810 ggr. | Permalink
Knepigt läge. Färg funkar ju ibland när just färgen tillför något, skapar någon upprepning eller koppling. Samtidigt, allt som oftast så ger svartvitt en klassisk GF look. Om du nu gör ett projekt så vetifasiken om det blir så lyckat o bland färg o svartvitt. Fast det vet bara du.

PS: känner igen mig i det "överkomponerade" konceptet, men är det dåligt? :-)

//Tommy
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-05 22:28
Ja, du har så rätt så :-) I så fall tänkte jag nog samla alla svartvita för sig och alla färg för sig. Ungefär som två delar som dessutom ska skilja sig något formmässigt.

Hmmmm, knepigt detta :-)
tomazon 2013-03-05 22:31
Fats om betraktaren ska fatta övergången från färg till svartvitt i det fallet, så gäller det att ha en glasklar övergång som inte bara du förstår :-) Byta form samtidigt är kanske ett bra sätt...

Om det nu är en bok eller utställning du jobbar med?
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-05 22:37
Precis. Det ska vara en glasklar övergång i så fall :-)
Den gamle bildchefen till den gamle pressfotografen: "Kalle, när du är trött framåt eftermiddagen använder du bara gyllene snittet."
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-05 22:36
Ligger nog mycket i det. Gyllene snittet blir det lätt när man går på rutin eller tomgång.
Det funkar ju inte om du tar samma bilder, fast i färg.

Utnyttja de fördelar som elektronkameran ger: Använd färgen aktivt - för att ge känsla och dom del i kompositionen, var mer lekfull och respektlös, fotografera i svagt.
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-05 22:57
Så är det ju. I'm working on it - så att säga :-)
Jag fotar ju GF i färg för det mesta. Jag gillar det. Dock har jag svårt att få fram något fint när jag kör digitalt.

Har märkt att jag själv blir irriterad på mitt placerande av personerna i bild. Dock tycker jag att komposition är viktigt som fan. Det är nog som Jan Kwarnmark skriver. När man blir trött så kör man gyllene snittet.

Förövrigt så tycker jag att de tre senare bilderna är bättre än den första. Det kan säkert vara så att överkomposition är mer säljande. I alla fall vid första anblick.
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-05 22:59
Det är nog inte omöjligt att en tydlig komposition är mera säljande. Ju otydligare kompositionen är, desto mera krävs förmodligen av betraktaren också.
En metod som du skulle kunna testa är att ta bilder utan att titta i kameran. Nu menar jag inte att du ska smygfotografera, du ska istället vara helt öppen och tydlig med vad du gör. Jag har använt mig av den metoden vid ett flertal tillfällen men den kräver lite träning innan den sitter.
/Mikael Good
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-05 23:00
Jag har testat det med uselt resultat. Men jag gav kanske upp för snabbt :-)
Du kan ju fotografera både digitalt och analogt. Vilken digital kamera har Du köpt?
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-05 23:07
Jag har en 5D Mk II som jag köpte för snart tre år sedan.
Hej !
Bild nr. 2 tycker jag var mycket lyckad, spännande skuggor och linjspel där med
mänsklig närvaro.
Sista bilden på damen också fin komposition och närvaro.
mvh/Dieter
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-06 09:45
Tack för din kommentar Dieter. Kul att du gillar bilderna :-)
Jag tycker att bild två är bra.

Bild ett och fyra intresserar mig inte alls. Bild tre tycker jag är snyggt (och klassiskt!) komponerad, men jag saknar något att stanna upp vid. Ser bara en tjej som joggar...

I bild två har vi några trevliga linjer, och det händer något. Även om det tycks rätt troligt att hon står där för att skugga sin skärm så får den i varje fall mig att stanna upp och kolla lite extra. Dock hade den (apropå ditt teknikval) förmodligen funkat lika (eller bättre) i svartvitt. Det är linjerna och inte färgen som gör det för mig i den bilden.

Lycka till med ditt val av teknik! Men låt det inte komma ivägen för de bilder du vill ta :)
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-06 21:18
Tack för dina reflektioner Mikael. Intressant att ta del av dina tankar.

Själv tycker jag översta bilden är överlägset bäst, men jag tror mig vara ensam om det ;-)
Vadå överkomponerat? Det är väl inget fel med komposition? Bild 2 skulle nog också vara bra i svartvitt, men då blir det en helt annan bild, väggens färger tillför en del.
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-06 21:12
Tack för din kommentar Ragnar.

Med överkomponerat menar jag att man ofta tycks fastna i samma lösningar. Det blir lite för upprepat och stelt.
Hej Joakim,
Vad är det för fel med komposition?
Jag gillar linjespelet i 2:an och tycker nog att de övriga "komponerade" bilderna kanske är aningen förutsägbara..
1:an är jag beredd att hålla med dig om när jag ser den i ljuset av de andra bilderna...
Sedan vad det gäller färgbilder så har jag märkt i mitt eget fotande att det liksom ger sig själv. Vissa bilder skall bara vara i färg och andra i svartvitt....


Mvh
Hans
Svar från Joakim K E Johansson 2013-03-06 22:12
Tack för din kommentar Hans.

Det är inget fel med komposition, men ibland känner jag att den blir stel och övertydlig. Jag skulle vilja nå en större lätthet där det inte är för perfekt, om du förstår vad jag menar.
Hej Johan Ke. Jag tycker det funkar alldeles utmärkt. Bild nr två är bra.Färg är inte lätt. Många gånger får man gratis dramatik, genom att välja svartvitt. Om vi tar din första bild här.Så är jag säker på att klockan och skylten Bank där borta till vänster som redan nu är närmast svartvit, och männen, mannen som kollar in i i kameran togs ner till SV med svärta, och pålagt korn. Så skulle vi automatiskt få en helt annan stämning.. Det är svårt med färg. Men som sagt bild nr 2 med brytningarna är väldigt bra tycker jag.Går det att få ner det vita, som gränsar till utfrätthet i texten på väggen en aning, skulle den vara ännu bättre.. Hos mig var det det omvända jag var livrädd, när jag fick tipset och frågan.Har du testat den i svartvitt? Svaret från mig blev oftast Hjälp jag behärskar inte svartvitt. Jag tycker inte jag gör det i dag heller.Även om jag har kommit en bit på väg.. Vi måste ju testa nytt. Det öppnar dörrar.
Bengt. Ha det bra..