Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Leica M8 – 15 åringen som fortfarande levererar



Jag föredrar att fotografera i svartvitt och vill ha en enkel digital kamera med svartvit sensor som inte kostar för mycket. Det finns en kamera som i stort fyller alla mina önskmål, det är Leica M Monochrom och den kostar runt 30 000 kronor begagnad. Problemet är att jag inte vill lägga så mycket pengar på en kamera oavsett hur bra den än är.





Efter att ha funderat ett tag kom jag fram till att Leica M8 också uppfyller i stort sett alla mina krav och dess smått antika CCD-sensor från Kodak gör den utmärkt för svartvitt. Jag har kört med M8 tidigare och jag vet att den är riktigt, riktigt bra på svartvitt. När en bättre begagnad M8:a dök upp på en nätauktion bestämde jag mig för att försöka ropa hem den, till min glädje vann jag auktionen och fick kameran ett par tusenlappar billigare än förväntat. 





Rent tekniskt är Leica M8 långsam, den har en usel display, en cropfaktor som förlänger brännvidden med 1.3 vilket inte är så kul om man vill köra med vidvinklar, färgbilderna blir inte så bra och man får vara beredd att jobba en del för att få fason på dem om man tänkt jobba i färg. Å andra sidan är M8:an välbyggd och den har en kopplad mätsökare vilket jag föredrar, och slår man om bilderna till svartvitt kan de bli snudd på magiska om man är medveten om sensorns för och nackdelar.




Jag har bara haft kameran i ett dygn men har redan hunnit med att motionera den flitigt. Bilderna i inlägget är tagna med några timmars mellanrum och jag har använt mig av objektiv av högsta klass från Zeiss, Leica och Voigtländer. De har framkallats i ACR på auto och jag har kört ett macro enligt principen "less is more" i Silver Efex Pro 2. Bland befintliga kameror är det bara M Monochrom CCD som i mitt tycke levererar snyggare svartvitt. De nyare monokrom Leicorna med CMOS-sensor är också bra men den här nivån når de inte upp till.





Om man kan leva med nackdelarna och njuta av fördelarna är Leica M8 trots sin aktningsvärda ålder fortfarande en fullt användbar digitalkamera som har mycket kvar att ge. Det skulle inte förvåna mig om efterfrågan blir stor på M8:or inom en nära framtid. Leica M9 har också en liknande CCD från Kodak men av någon anledning blir svartvitt inte lika snyggt med den kameran.




Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2021-06-02 12:00 | Läst 9297 ggr. | Permalink

"Jag hade ett par kameror med CCD (Komica Minolta D7D men framförallt Sony A350 ). När folk som haft A350 senare uppgraderade till senare modeller med CMOS så var det en del som uttryckte stor besvikelse över sina nya CMOS-hus. ..... men A350 var verkligt usel på högre ISO och då pratar vi inte 12 800 utan 400. I övrigt håller jag med dig: den där Leican som kom för några år sedan med monokrom sensor var fantastisk och det är den enda Leica som imponerat på mig och som jag velat ha. Vem har f.ö. sagt att det inte kostar att ligga på topp? 30 000 är väl inget som stoppar en verklig fotonörd - räknar inte du dig dit? Svartvitt handlar dock lika mycket om bra efterbehandling men det vet du ju redan och det framgår ju dessutom tydligt av bilderna. EFEX?"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Intressanta synpunkter, fina bilder, tack för dom!
/B
Svar från Chasid 2021-06-02 19:41
Tack för din kommentar Bengt! Som jag sagt tidigare så tror jag att en M8 skulle passa dig.
/Mikael
Hej,
Det är en bra sensor för svartvitt. Du får ut mycket kontrastrika bilder. Påminner mig lite om 50-talet. Då nådde man aldrig riktigt fram till den kvalitet du får nu.
Ha det väl
Bob
Svar från Chasid 2021-06-02 19:43
Tack för din kommentar Bob! Med rätt film och rätt papper gick det att få till riktigt bra bilder i mörkrummet. Hur bra en digitalkamera är går det inte att jämföra en digital kopia med en riktigt fin mörkrumsprint.
/Mikael
Jo, M8 är omvittnat bra på svartvitt, och dina bilder bekräftar det eftertryckligt. Själv har jag en Monochrom I, med (utbytt) CCD-sensor, och den är svår att slå rent tekniskt. Men bra bilder, det kräver mer än bra teknik!

Ett riktigt bra alternativ för svartvitt, som jag själv använder när jag vill ha lätta grejor, är en Ricoh GR (min är den första av dem med större sensor). Då använder jag förstås råfilerna, men konverterar till svartvitt direkt vid import. Resultatet kommer förvånansvärt nära Monochromens, så länge man inte delförstorar för mycket. Kostar småpengar jämfört med en Monochrom. Och den går ner i en skjortficka!
Svar från Chasid 2021-06-02 19:46
Tack för din kommentr Per! Håll hårt i din Monochrom 1 det blir bara mer och mer eftertraktade och idag kostar de mer begagnat än efterföljaren Monochrom Typ 246. Jag har kört med Ricoh GR II. Det är en bra kamera men jag upplever bilderna från den som mer digitala än med min M8. Men det vore coolt om Ricoh kunde göra en GR med monokrom sensor! :)
/Mikael
Vilka fantastiska bilder M8an levererar med din egen efterbehandling.
Man kan fundera över om man behöver något annat än en M8a!
Göran
Svar från Chasid 2021-06-02 19:48
Tack för din kommentar Göran! En M8:a räcker långt, men kunder vill oftast ha bilderna i färg och då får jag ta till någon annan kamera.
/Mikael
Göran Olofsson 2021-06-03 15:55
Ja så är det säkert men rent privat så duger M8an gott i sv.
Göran
Ser fint ut! Det finns helt klart en del fina gamla digitalkameror som briljerar på vissa saker. Mina klassiker som levererar långt bättre än jag förväntat mig på vissa områden är Sony NEX-7 och Panasonic GH1. Det är något med dem som gör dem så väldigt lättjobbade i svartvitt.
Svar från Chasid 2021-06-02 19:51
Tack för din kommentar Mattias! Hade jag klarat mig utan en mätsökare så är bildkvaliteten från Nikon D70 som också hade en CCD-sensor rikitigt bra. D70 går att hitta för några hundralappar och ett vettigt objektiv för en tusing. Samma sensor sitter i Epson R-D1 som byggdes av Voigtländer, men den kameran kostar ett par tusen mer än en M8:a och är i mitt tycke inte lika bra.
/Mikael
Det är svårt för mig att säga emot, eftersom Du är en duktig fotograf, men jag vill ändå anmäla att svärtan känns något sotig i mina ögon. Det märks speciellt på gatan i båda Husqvarnabilderna. Men det beror kanske bara på att Du har dragit i spakarna? Mvh Wolfgang
Svar från Chasid 2021-06-02 19:54
Tack för din kommentar Wolfgang! Jag vill har bra tryck i bilderna och M8:an inbjuder till det. Bilderna kan se mörka ut på en del skärmar men i mitt tycke är de perfekta på min skärm och det finns detaljer att hitta i mörkaste mörkt till ljusaste ljust.
/Mikael
Wolfgang 2021-06-02 23:54
Mikael, jag är från en annan generation och förr ville man ha hela gråskalan i den svartvita bilden (se Ansel Adams). Och på 70-talet och tidigare kunde de tyska magasinen, t ex Der Stern och liknande inte få med alla gråtoner i tryck och det blev för mycket svärta och mindre gråtoner med påföljd att det blev ett mode att redan på kopiorna framkalla kontraster med djup svärta, vilken trend är kvar även idag. Jag har förresten Mac's Retinaskärm som har 4k.
Mvh Wolfgang
Jag hade ett par kameror med CCD (Komica Minolta D7D men framförallt Sony A350 ). När folk som haft A350 senare uppgraderade till senare modeller med CMOS så var det en del som uttryckte stor besvikelse över sina nya CMOS-hus.

..... men A350 var verkligt usel på högre ISO och då pratar vi inte 12 800 utan 400.

I övrigt håller jag med dig: den där Leican som kom för några år sedan med monokrom sensor var fantastisk och det är den enda Leica som imponerat på mig och som jag velat ha.

Vem har f.ö. sagt att det inte kostar att ligga på topp? 30 000 är väl inget som stoppar en verklig fotonörd - räknar inte du dig dit?

Svartvitt handlar dock lika mycket om bra efterbehandling men det vet du ju redan och det framgår ju dessutom tydligt av bilderna. EFEX?
Svar från Chasid 2021-06-06 08:25
Tack för din kommentar Sten-Åke!
Leica M Monochrome går att använda upp till 3200 ASA och M9 till 1250 de är inte lika begränsade som kameror från andra tillverkare med CCD. Men M10 går att använda upp till 12800 men hyfsat resultat. Den största anledningen till att jag inte köper en Monochrom är att jag levererar en hel del bilder, och svenska kunder vill i storts sett alltid ha färg. M8:an är ett riktigt bra substitut för en Monochrom och ett bra komplement till mina övriga kameror. Jag använder Silver Efex Pro när jag efterbehandlar, oftast kör jag ett och samma filter på alla bilder för att spara tid och om det behövs efterbehandlar jag dem i ACR med kurvverktyget.
/Mikael
Sten-Åke Sändh 2021-06-06 10:13
Du verkar ju också vara en som verkligen gör så mycket monokromt att en monokrom Leica skulle vara motiverad. Jag har nog bara sett dina fina svartvita.

Intressanta uppgifter om de olika kamerornas olika ISO begränsningar.

Nu har ju rätt spretiga DXO NIK Collection som jag har trean av kommit med en fyra och just Silver Efex verkar fått ett lyft. Kanske något för dig då de portat Clear View Plus-verktyget från Photolab 4. Personligen är jag inte särskilt nöjd med att DXO inte integerat NIK bättre med LR än de gjort. Filmpack och Viewpoint är fullt integrerade men NIK lika dåligt som för Lightroom och ACR. Jag vill kunna köra NIK direkt mot mina RAW och inte mot en sunkig tung gammal TIF.

Fina bilder allihop. Vilket filter har du använt? Påminner om Fine Art.
Svar från Chasid 2021-06-08 19:56
Jag har ett eget filter som jag byggt ihop i Silver Efex och jag kompletterar det med småjusteringar i Photoshop. Version 2 av Silver Efex fungerar bra för mig och det lirar bra ihop med Mac OS Catalina.
/Mikael
Sten-Åke Sändh 2021-06-09 15:48
Snyggt och bra blir det ju :-)