"Måla med ljus"
Behöver jag den senaste kameran?
Titt som tätt dyker frågan i rubriken upp på olika fotosidor runt om i världen. Det finns egentligen inte något bra svar på frågan utan allt handlar om vilka behov som man har. Själv vill jag ha renodlade kameror med få inställningsmöjligheter, medan en annan vill ha extra allt.
Personligen behöver jag inte den senaste kameran. Även om jag skulle har råd att köpa nytt har jag i princip alltid köpt begagnade kameror och objektiv. Precis som med bilar är värdminskningen på nya kameror brutal, och kan man klara sig utan de senaste inovationerna och finesserna går det att fynda bra grejer begagnat, och samtidigt göra miljön en tjänst genom att återvinna. Kamerorna som jag använder idag har jag bara betalat 30-40 procent av nypris för, och de är fortfarande bra redskap för professionellt fotograferande.
För tillfället använder jag en Leica M10 och en Sony A9 när jag jobbar. Men i ärlighetens namn skulle jag vilja ha en mer renodlad kamera än Sonyn, även om den är snabb och exakt har den för många knappar och inställningsmöjligheter och ställer lätt om sig, vilket är irriterande, och kameror som jag blir irriterad på brukar jag sälja! Leican är föredömlig med få inställningsmöjligheter och tydliga och rejäla rattar. En Sony A9 som var uppbyggd på liknande sätt vore mumma, men tyvärr finns det inte någon sådan kamera, och jag får leva vidare med en kompromiss och en dröm om en kamera med EVF som inte flödar över av onödiga finesser och inställningsmöjligheter.
Hade det analoga fortfarande varit rådande hade det varit enklare att välja! Då skulle jag jobbat med en Konica Hexar RF och en Canon EOS 3, med 21, 35, 85 och 135mm. Vidvinklarna på Konican och teleobjektiven på Canon. Men det allra viktigaste är inte vilken kamera som man har, det viktigaste är att man lär sig se motiven och kan hantera sin kamera och sina objektiv för att fånga dem på film eller på ett minneskort. En skicklig fotograf kan skapa riktigt bra bilder även med en förhållandevis enkel utrustning, och som sagt var har man inte behov av det senaste, finns det många riktigt bra kameror att välja bland på begagnatmarknaden.
Text och foto: Mikael Good
Analoga Leicakameror har stigit rejält i pris
Inom ekonomi brukar man tala om att tillgång styr efterfrågan. Det har blivit trendigt att fota med film och det har lett till att efterfrågan ökat rejält på analoga mätsökarkameror från Leica, och framförallt på de modellerna som har en synlig röd logga.
Att Leicas analoga M-kameror ökar kraftigt i värde beror främst på att de som nu köper dem har gott om pengar. För drygt fem år sedan kunde man köpa en Leica M6 med ett 35mm objektiv för runt 15 000 kronor, idag kostar samma paket minst det tredubbla! Många andra M-kameror (särskilt de med synlig röd Leica logga) och originaloptik har också stigit rejält i pris. Voigtländer- samt Zeissoptik med M-fattning går dock fortfarande att köpa till fyndpris.
För många av de nya Leicafotograferna är det viktigt att kameran hänger fullt synlig runt halsen. En van M-fotograf skyltar helst inte med sin kamera, utan bär den diskret i handen, och halar snabbt fram den när han eller hon ser en bild. Jag tycker att det är kul att fler upptäcker charmen med att jobba med mätsökarkameror. Men det hade varit trevligt om hypen hade lett till bättre bilder. Kanske hade det varit lättare för de nya Leicafotograferna att ta bättre bilder om det först lärt sig hantverket med en analog kamera med full automatik, och inte en Leica M som kan vara ganska så svårjobbad och krävande för fotografen?
Men det är inte bara Leicas M-serie som stigit i värde på begagnatmarknaden. Även deras R-objektiv har ökat rejält i pris, men dock inte lika mycket som M-objektiven. I det här fallet beror inte ökningen på att de är eftretraktade bland köpstarka grupper. Det beror främst på att filmare vill ha Leicas R- och även Contax Zeiss-objektiv att filma med. Glaset från Schott AG i Mainz ger filmer med tredimensionell känsla. I mitt tycke är de billigare Zeiss-objektiven för Contax bättre än R-objektiven i och med att de har effektivare antireflexbehandling, men det är en annan story.
Bilderna i inlägget har tagits med digitala M Leicor som inte är lika eftertraktade som de analoga, och i vissa fall går de att hitta dem till rena fyndpriset, en begagnad Leica M8 går att hitta för runt 8000 kronor! Personerna på bilderna har inget med innehållet i artikeln att göra. Till sist vill jag uppmuntra alla läsare att flitigt motionera sina bildmaskiner oavsett märke, om den är analog eller digital spelar inte någon störe roll, det är ändå slutresultatet som räknas!
Text och foto: Mikael Good
Tjuvar har siktat in sig på fågelskådare och fotografer med dyrbar utrustning
Tyvärr är det numera belagt med en viss risk att skriva om och dela bilder på sin kamerautrustning. Under hösten har flera fågelskådare råkat ut för inbrott i bilar och hus och utrustning för många miljoner har stulits. Risken är nu stor att stölderna kan komma att spilla över på andra grupper med dyrbara hobbies.
Sydsvenskan har rapporterat om att fågelskådare blivit bestulna på dyrbara kikare samt kameror och objektiv på Falsterbonäset. Förutom inbrott i bilar och husbilar, har de även börjat spåra fågelskådare via fordonsregistret och har sedan gjort inbrott i deras hus i Skåne och Blekinge för att stjäla utrustningen. Men det är inte bara södra Sverige som drabbats. I Falun blev en bortrest fågelskådare nyligen utsatt för inbrott, och han blev av med två tubkikare, ett ljusstarkt teleobjektiv samt en ost!
Det är tillfället som gör tjuven brukar man säga, men i det här fallet jobbar tjuvarna metodiskt, de har koll på fågellarms appar som fågelskådarna använder sig av för att meddela varandra när ovanliga fåglar dyker upp, och på så sätt kan de ta sig dit för att välja ut lämpliga offer. Tjuvarna har även span på platser där fågelskådare brukar samlas. De kollar vem och vad som lämnar bilarna, och gör en snabb okulär inspektion för att se om det finns något kvar att stjäla. Tar någon med sig dyrbar utrustning till skådarplatsen, noterar de registreringsnumret på bilen, kollar upp adressen via fordonsregistret och åker sedan dit för att stjäla utrustningen när personen är bortrest, eller sover för natten.
Fågelskådare och fotografer har ofta dyrbar utrustning som inte är skyddad med effektiva larm och säkerhetsutrustning. Detta har tyvärr gjort dem till en eftertraktad grupp för tjuvarna. Hemlarm avskräcker tyvärr inte erfarna inbrottstjuvar, de vet att de hinner in och ut ur huset innan säkerhetsföretaget ens hunnit reagera. Det bästa sättet att hålla tjuvarna borta är framförallt genom att låta bli att visa upp sina kameror och kikare på nätet, plocka bort skådar- eller fotodekaler från sina bilar och hålla uppsikt efter misstänkta bilar och personer på skådarplatserna. Det kan även vara värt att låsa in dyrgriparna i ett svårforcerat vapen- eller kassaskåp när de inte används.
Det är svårt för tjuvarna att avyttra stöldgodset i Sverige. Marknaden är inte är så stor för exklusiva kikare och objektiv, och det stora flertalet av köparna vill ha kvitton eller annan dokumentation. Men det är tyvärr relativt lätt att föra stöldgodset ut ur landet genom att skicka det via Posten, DHL eller Schenker. Tullens stickprover av paket från Sverige är närmast obefintlig, vilket gör det enkelt för tjuvarna att skicka stöldgodset till hälare som är verksamma i länder där de inte är så noga med kvitton och dokumentation.
Text: Mikael Good. Foto: Pixabay
Den bästa analoga mätsökarkameran har inte någon röd plupp
Det här med mätsökarkameror är känsliga saker, och de lärde tvistar om vilken av Leicas analog mätsökarkamera som är den bästa. Men om man ser till hantering och inte till mythos, kniper en oväntad och i vissa fall okänd kamera den översta pallplatsen.
En riktig mätsökar-fanboy skulle aldrig köpa något annat än en Leica även om det skulle visa sig att gräset är mycket grönare på den andra sidan. För min del bryr jag mig inte om vad kameror har för märke, det viktigaste är att de levererar och att det går att göra bra bilder med. En kamera som på endera sättet ställer sig i vägen mellan mig och motivet blir kortlivad hos mig.
En kameramodell som inte ställer sig i vägen är mätsökarkameror. Jag har jobbat med den typen av kameror sedan början av 1980-talet, och handhavandet sitter i ryggmärgen på mig. Oavsett om de är analoga eller digitala är det mätsökaren som gör dem unika. Personligen har jag valt att lämna det analoga och bara köra med kameror med inbyggd scanner. Om jag istället valt ett analogt förfarande, hade jag kört hela vägen från film till mörkrumskopia. Tjusningen med film är att få se bilden växa fram i mörkrummet och inte på en skärm med hjälp av en digital filmscanner.
Genom åren har jag haft eller testat ett antal olika mätsökarkameror. Vad gäller digitala mätsökarkameror finns det inte så mycket att välja på och där är det Leica M10R som ligger i topp. Men med en prislapp på nästan 90 000 kronor så avskräcker den i vart fall mig från ett köp. Mitt budgetval är Leica M9 men med ett begagnatpris på runt 20 000 kronor är det tyvärr inte så mycket budget över den modellen.
Men när det gäller analoga kameror ser det annorlunda ut, det finns många riktigt bra kameror med M-fattning att välja på och en del av dem går att hitta till riktigt bra priser. Konica Hexar RF, Minolta CLE och Leica M4-2 riktigt bra ”budgetval”. I mitt tycke är Konica Hexar RF den bästa analoga mätsökarkameran som hittills gjorts. Den är lättladdad, har diskret motormatning, stor sökare och är enkel och snabb att jobba med, och den kostar under 10 000 kronor. För den som vill vara helt batterioberoende är Leica M4-2 ett bra val.
Text och foto: Mikael Good
Kameror ska användas och inte samlas på
Läste precis i en Leicarelaterad tråd på Facebook att mörkgråa Leica M9:or i fint skick har börjat bli mer och mer eftertraktad bland samlare. Jag hade egentligen tänkt sälja min ”pimpade” mörkgrå M9:a men jag kanske ska behålla den ett tag till. Givetvis kommer jag att använda den under tiden, kameror ska användas och inte samlas på!
Objektivet som sitter på kameran är ett Voigtländer Ultron 35mm f/1.7 ASPH LTM som jag kör på Leica med en M-adapter och på Sony med en Techart Pro-adapter. Det är ett av de mest prisvärda 35mm objektiven som man kan köpa till Leica. Ultronet är väl i klass med det betydligt dyrare Zeiss ZM 35mm f/2.0! Och hade det inte varit för den dåliga kantskärpan hade det stått sig väl mot Leica Summicron-M 35mm f/2.0 ASPH.
Text och foto: Mikael Good