I huvudet
Min tur som brofotograf.
Så har det då skett.
För några dagar sedan såg det ut så här i Sundbyberg.
Redan i natt skedde det, och i morse såg det ut så här.
Den stora kranen kan pusta ut.
Får det lov att vara lite 9x12?
Att jag är svag för gamla kameror har väl inte undgått den som någon gång har läst min blogg. Inte heller att jag framför allt gillar att använda dem. Det gör inget om de är lite pyssliga att använda. Det sätter bara lite extra piff på anrättningen. :-)
Till exempel kan man använda en gammal ICA.
ICA (Internationale Camera Aktiengesellschaft) i Dresden var ett av de företag som 1926 slogs samman och bildade Zeiss Ikon, och ICA Teddy var en av de alldeles för många modeller som tillverkades där nere i Dresden. Jag har sett en uppgift att den tillverkades mellan 1914-22. Det här exemplaret misstänker jag är från 1920. Rise, Fall och Shift finns, men slutaren verkar vara den lite enklare, som senare kallades Derval. Objektivet är en fyrlinsig Extra-Rapid-Aplanat "Helios" 1:8 F=13 cm, dvs samma konstruktion som Dallmeyers samtida "Rapid Rectilinear", men med Steinheil som uppfinnare.
Den är avsedd för 9x12 cm glasplåtar, och har mattskiva med Live-View. :-)
Nu har jag ju inga glasplåtar, utan jag laddade hållarna med kartong i botten (för tjocklekens skull), och sedan bladfilm ovanpå det. Det funkar hjälpligt, men filmen kan halka iväg lite, t ex när man skjuter in skyddsplåten.
/* Edit:
Ett bättre tips är att, som Lasse Mellberg föreslår i sin kommentar, använda glas- eller plastskivor, ev tillskurna av glasmästaren, och använda någon form av snällt lim. */
Första försöket.
Jag tog min svarta regnjacka med ut i solskenet en dag i somras, och drog upp kapuschongen över kameran för att bättre kunna se och fokusera på mattskivan. Det blev lite svettigt innan jag blev klar. Sedan skulle slutaren stängas, mattskivan bytas till magasin, rätt tid och bländare väljas, innan slutligen skyddsplåten drogs ut och jag kunde exponera.
Ilford FP4 Plus, och gulfilter
Ljusinsläppen är från den utdragna skyddsplåten. Den satt visserligen kvar i spåret, men pekade upp mot himlen. Nästa gång får jag nog täcka för med jackan e d.
Nästa försök blev en kvällsbild i Västerås hamn.
Här har det istället blivit något konstigt i bildens vänsterkant. Det verkar ha blivit i framkallningsdosan.
Här finns potential till förbättringar. Det är kul att lära sig något nytt hela tiden. :-)
Den 6:e September,
laddade jag Ikontan, för att skjuta en rulle 6x9.
Jag hade ärende till LP Foto på lunchen, och stannade till här och där längs vägen. Utsikt från Regeringsgatan, t ex.
Gjorde en snabb avstickare till Stureplan, och lyckades hitta några siktpunkter i den lilla sökaren.
Gick sedan Kungsgatan tillbaka mot Hötorget, och tunnelbanan till jobbet.
Den gillar inte starka kontraster något vidare, men det blir både charmigt och skarpt. :-)
Tydligen var det Ellens-träff senare samma dag, eller möjligen veckan efter, för sista bilden var tagen vid Slussen.
Och, nej, bilderna blev inte rynkiga. ;-)
Världens snabbaste lastbilar,
lär de ha kallats lite ärevördigt av Bugatti-förare på den tiden. De var rejält byggda, och hade driftsäkra motorer. Överliggande kammar och fyrventilstoppar. De vann Le Mans flera år.
I början av Juli gästades Sverige av 16 stycken Bentleys, bl a ett par "Blower Bentleys", från storhetstiden 1923-31. De flesta från Engand. Rallyt startade i Malmö, och letade sig genom Glasriket och Östergötland upp till Mälardalen.
7 Juli skulle de ha ett etappmål i Skokloster, och kosan styrdes dit.
Efter en liten stund dök de upp.
Färgbilder Nikon D300, Nikkor 16-85
En hel del folk hade sökt sig dit.
Gammal som ung.
Verktyg måste man ha. Här fanns allt från 3/16 till 5/8 nära till hands.
Nikon S, W-Nikkor f:2.5 f=3.5 cm, Tri-X
Kvadratiska med Rolleiflex 3.5B, Adox CHS 50
Var det verktyg här också, månne?
Jag gillar när gamla saker används. :-)
Trots att de är värda miljonbelopp var de härligt skitiga!
Observera loggan på avgasröret. :-)
Den här körde Peking-Paris förra året.
När man går runt bland gamla bilar, med gamla kameror hängande, då är det också lätt att få kontakt med bilägarna. Vid ett tillfälle kom en dam fram, som var en av deltagarna, och kommenterade glatt mina gamla kameror. Vi pratade en stund, men mer om det i ett kommande inlägg.
Efter ett besök på slottet åkte de vidare, och världen var som vanligt igen. :-(