I huvudet
127-dagen.
Jag skrev tidigare om den då stundande "127-dagen", dvs 12/7.
Thomas och jag bestämde oss för att fira tillsammans, och stämde träff på Södermalmstorg för en delvis gemensam rundvandring. Jag hade packat ned en Vest Pocket Kodak (1914), en Foth Derby (tidigt 30-tal) och en Rolleiflex Baby (sent 50-tal). Jag tänkte ladda VPKn och Babyn på tåget till Stockholm.
När jag sedan sitter på tåget med Babyn i knät och börjar plocka med filmen ser jag i ögonvrån hur en kille i 20-årsåldern, två säten till vänster, sitter och sneglar på min kamera. Strax frågar han om jag pratar engelska. Det måste jag ju tillstå. Han plockar då upp en Canon AE-1 ur ryggsäcken och visar sig vara en Interrail-turist med genuint fotointresse. När han ser Babyn säger han att han själv är sugen på en Rolleiflex, men 6x6. Vi satt sedan och pratade kameror hela vägen. Jag "råkade" givetvis nämna Retrokamerapoolen och att jag skulle plåta 127-film den dagen med anledning av. Han fick också adressen till fotosidan.se.
Jag var framme nästan en timme innan överenskommen tid, så jag passade på att ta en titt på Saltsjöbanans station först. Man har ju sett andras bilder därifrån.
Några få, bara... :-)
Nu ville jag se med egna ögon.
Jag passade på att ta några själv när jag ändå var där. För arkivet, liksom.
Denna dock tagen med 135-film. 18 mm/f4.0
Thomas kom, och vi knallade iväg. Vi började i närheten, längs Montelius väg, ovanför Söder Mälarstrand.
Montelius väg, VPK
Från densamma. Med VPK.
Blänk i kameran. Jag tror att jag stod i skuggan, men är osäker. Det kan annars bero på den ljusa himlen till vänster.
Vi gick vidare mot Riddarholmen.
Uppgången vid Gamla stans tunnelbanestation. VPK.
Birger Jarls torn, Riddarholmen
Gott om ströljus. Objektivet på VPK:n klarar inte så stora kontraster. En efterbelyst variant finns här .
Evert tittar ut över Riddarfjärden.
Rolleiflex Baby. Jag lånade Thomas orangefilter till Babyn.
Två retropoolare...
Thomas med Rolleiflex Baby om halsen, jag med Foth Derby i näven. Bilden tagen med min Baby.
Birger Jarls torg. VPK.
Ovan syns ett av bekymren med VPK:n. Det röda fönstret på baksidan av kameran är lite för blekt och släpper ibland igenom ljus om man inte passar sig.
Sedan vidare till Gamla Stan.
Bredvid Storkyrkan. Baby.
Stortorget. Baby.
Baby.
Baby.
Det dröjde lite innan jag hade alla bilder skannade. Därav det sena blogginlägget.
I Derbyn satt en färgfilm, som tyvärr inte är framkallad än. Jag väntar på att Crimson skall komma igång igen efter semestern.
Tillägg 27/8:
Några färgbilder från Baby och Derby .
Glöm inte 127-dagen!
1912 lanserade Kodak ett nytt filmformat. Det var 127-filmen, och den lanserades med deras Vest Pocket Kodak (8 rutor 4x6.5). Efterson den var mindre än 120-filmen kunde man nu göra kamerorna betydligt mindre.
120 resp 127.
Namnet fick den av att den gick ned i västfickan. En Vest Pocket t ex är nästan i klass med de betydligt senare Minox 35 och Olympus XA.
Även en del soldater under första världskriget hade den med sig, och fotade
På trettiotalet hade Leicas småbildsformat börjat vinna mark, men inte helt.
På femtiotalet fick 127-filmen en ny renässans, när det med kameror som Rolleiflex Baby blev populärt med "Super slides", dvs 4x4 dia monterat i en 5x5 ram som passade i en vanlig småbildsprojektor. Andra liknande TLR-kameror var t ex Yashica-44 och Sawyer Mark IV.
Till slut konkurrerades 127-filmen helt ut av 135. Kodak t ex slutade tillverka 127 1995. Idag är det bara Fotokemika i Kroatien som tillverkar den svartvita efke R100. Andra finns också, men då handlar det om nedskuren och omrullad film. Kodak Portra 160 säljs t ex av Photax i Nybro. B&H i USA säljer även Fuji, både som negativ och diafilm.
Om inte även de filmerna skall försvinna måste vi konsumera. Photax slutade ta in efke 127 nyligen, men det var innan Retrokamera -poolen fanns. :-) Jag, Thomas och Ylva gör vad vi kan för att den skall fortsätta tillverkas ett tag till, men det blir från annat håll. Hjälp till du också. Vem vet. Kanske mellanlandar den en dag åter på hyllorna i Nybro.
Den engelska sidan www.onetwoseven.org.uk tillägnas filmen. Där uppmuntras man att använda klenoderna inte minst på 127-dagen, dvs 12/7.
Har du en kamera för 127-film, använd den!
Behöver du film till den 12/7, och är snabb, kanske du hinner beställa en Portra 160 från Nybro. Om inte, beställ och fota resten av året i alla fall. Då kan vi hjälpas åt att säkra tillgången. Tro nu inte att jag är helt insnöad på 127-film. Det vore bara synd på så fina kameror som t ex Rolleiflex Baby eller Yashica-44 att en dag vara utan film.
Gå sedan också med i Retrokamera -poolen, om du inte redan gjort det!
Tänk på 127-dagen, så att du helgar den. :-)
Stand clear for closing doors, please...
Har åkt tunnelbana runt Manhattan en vecka runt midsommar.
Jag fick förmånen att få följa med Örebro Woodwind Ensemble på en enveckas turné i New York med omnejd. Jag började skriva det här på en dator i hotellobbyn, men blev inte klar.
Jag halkade in på ett bananskal efter att ha blivit tillfrågad ett par veckor innan avresa. Anledningen var den kontrabasklarinett jag ibland trakterar. Självklart kunde man inte bara säga nej utan vidare...
Allt löste sig, och jag kom med. Vi reste torsdagen före midsommar.
Självklart måste man ha något roligt att fota med. D300:an fick stanna hemma då det blir mycket om man också skall släpa runt på stort instrument. LeicaIII-an hade jag lämnat på service strax innan jag fick nys om resan... Det fick bli IXUS plus några gamlingar: Vest Pocket Kodak, No1 Pocket Kodak och Foth Derby, dvs 10-, 20- och 30-tal. Drömbilden var ju en bild på Frihetsgudinnan, tagen med den 95 år gamla VPK:n under inflygning till Newark. Fönsterplats hade jag också.
Så blev det nu inte...
När jag skulle ladda VPK:n någonstans över Kanada upptäckte jag att den saknade tomspole! Tydligen hade jag plockat ur den av någon anledning, och glömt sätta tillbaka. Den förutsätter man ju sitter i, och jag hade tillräckligt av annat att tänka på när jag packade. Nåväl, ingen större skada på drömbilden. Vi flög in en annan väg, och molnen stod som spön i backen...
På kort final mot Newark.
På Midsommarafton var det bättre väder, och vi åkte vi guidad busstur på förmidagen. Vi klev ur på några ställen, bl a vid World Trade Center, där man kunde se ut över byggplatsen.
På eftermiddagen spelade vi i Battery Park, på södra Manhattan.
Vi hade några trogna åhörare. De följde oss hela veckan...
På kvällen var det firande på samma ställe, med stång, små grodor, raketer och Idas sommarvisa. Inte ens sillen och nubben saknades.
På lördag var det spelning vid ett midsommarfirande för "the Scandinavian American Heritage Society" i "Vasa Park", Budd Valley, New Jersey. Vi åkte gul skolbuss dit. :-) Sill, ägghalva, rödbetssallad osv bjöds det också. Inte ens regnet saknades. Det regnade hela dagen med kortare avbrott.
På söndag spelade vi till gudstjenesten i Norska Sjömanskirken.
Men in black på väg tillbaka till hotellet.
Vi kompenserade på kvällen genom att gå på Birdland. Den här kvällen var det Chico O'Farril's Afro-Cuban Jazz Big Band som spelade. De var tajta...
IXUS med jazzklubbinställning.
På måndag spelade vi på ett bättre äldreboende. Också ute i New Jersey.
Salen är fullsatt, och vi skall strax in...
Vid det här laget hade jag äntligen kunnat ladda VPK:n. Jag hade tagit färdigt en rulle med Derbyn, som också använder 127-film. Med den svarta kavajen som mörkrumspåse, på knä på golvet i det mörklagda badrummet, kunde jag nu rulla av dess film, stoppa i en burk, och knycka spolen.
Tisdagen var ledig, och några tog en tur uppåt Manhattan.
The "A" train och en Canon G7.
Tja, t ex kan man spela trumpet 40 år med Stockholmsfilharmonikerna... Det gjorde vår dirigent.
På onsdag spelade vi på Broadway mitt på dagen. De har faktiskt stängt av vissa delar och ställt ut stolar.
Onsdag kväll hade vi vår sista konsert. Det var i Svenska Kyrkan.
Den följdes av middag på en restaurang alldeles intill Brooklyn Bridge.
På torsdagen åkte vi hem igen.
Alla bilder tagna med IXUS 960.
Jag har inte framkallat några rullar än, men det lär bli regn i helgen. :-)