på en digital analognörd

Retrokamera - Foth Spring

C. F. Foth & Co, Berlin, fanns mellan 1926 - 43. Den kamera de är mest kända för idag är förmodligen Foth Derby, som var en halvformats-kamera för 127-film (3x4 cm), men de gjorde även andra kameror, för både plåt och rullfilm.

Jag fick syn på den här i en Tradera-annons. Eftersom jag hade en Derby innan, och jag upplever Foth för övrigt vara lite okänt, kunde jag inte hålla fingrarna i styr.

Den blev min.

Det är sannolikt en Foth Spring från åren 1933-35.

Den här modellen har format 6x9 på 120-film.
Objektiv: Foth Anastigmat 1:4.5, F=105 mm.
Slutartider: 1/100, 50, 25, B & T. Självutlösare.
Briljant-sökare och enkel ramsökare.

Den som vet mer, om modellbeteckning eller annat, får gärna fylla i.

När den kom såg jag att den hade en film i redan. Det var en 6:a i rutan. Jag drog fram och tog ruta 7. Jag chansade på 100-125 ASA. Lite senare tog jag så till slut även ruta 8.

Klubbholmen Oktober 2009.

Nu kunde jag plocka ur filmen och se vad det var.

Det var en Kodak Verichrome Pan. Det borde betyda 125 ASA. *) :-)
Den har inte producerats sedan 2002, men pappret på den här var rött, så jag började misstänka att den här var betydligt äldre än så.

Jag hittade Kodaks produktblad för Verichrome Pan.  Det var från 2002 och visade som väntat att den inte längre tillverkades.
Jag hade tänkt använda XTOL, som jag redan hade blandat. Produktbladet hade inte XTOL 1+1 som alternativ, utan jag provade istället The Massive Dev Chart. Utspädd 1+1 rekommenderades 7.5 min. Gammal, som filmen var, ökade jag tiden med ~15%.

Fanns det några gamla bilder på filmen då?

Jovars. Den här, t ex.

Om man tittar på kläderna kan jag tänka mig att den var tagen omkring 1960, eller något tidigare. Verichrome Pan kom 1956.

Fanns det något sätt att säkrare ringa in filmen?

*) 1960 ändrade Kodak en angivna filmkänsligheten. Emulsionerna var de samma, men säkerhetsmarginalen i känsligheten ändrades. Olika för olika filmtyper, men för neg sv/v en faktor två. Tidig Tri-X var ju t ex angiven som 200 ASA. Först idag kollade jag andra änden av rullen efter att ha läst ett inlägg på silverbased.org om framkallning av gammal Verichrome Pan. Där nämndes att den gummerade remsan i slutet av rullen (för att tejpa ihop rullen när man skickade den på framkallning) efter känslighetsändringen hade en not om “new developing times”. Först kollade jag slutet (bilden ovan), men där var ingen sådan not. Nu blev det lite spännande. :-)

Jag kollade nu andra änden, och si, där var den gamla känsligheten angiven på tejpen!

Filmen var alltså tillverkad före 1960. Frågan är bara när bilderna var tagna, och var.

Intressant är också att 21 DIN här motsvaras av 80 ASA. Inte 20 resp 80 som man är van. I Kodaks fickdatabok från 1959 användes fortfarande det gamla värdet (med DIN-värdet skrivet som bråk, t ex 21/10). I en annan tabell från -63 motsvarade 21 DIN istället 100 ASA, som idag. Jämfört med andra beteckningar verkar det vara DIN som ändrades.

Blev det fler bilder av de åtta?

Jodå, men det får bli nästa år. :-)

Inlagt 2009-12-31 01:14 | Läst 9433 ggr. | Permalink
Häftigt! Tänk att kameran inte läckt in ljus det minsta lilla under alla år, och att bilderna sitter kvar trots att framkallningen väntat i 40 år, det visste jag inte!
Svar från ojanson 2009-12-31 11:42
Den har läckt något litet. Man kan se en svag slöjning ungefär mitt i bilderna, men visst, det är inte mycket. :-)
Spännande värre! Det förundrar mig så att den som sist fotograferat med kameran glömt kvar filmen, och att detta lär vara ganska vanligt. Så kan man undra var bilden ovan är tagen. Barnen sitter bestämt i vagnar i ett sådant där tåg som de köre på Barnens Dag i Humlegården när jag var barn. Ett som gick på spår.Och det är en inhägnad park.
Svar från ojanson 2009-12-31 11:45
Av de andra bilderna gissar jag att det kan vara en djurpark. Jag kommer nog inte att skriva det inlägget ikväll, på nyårsaftons kväll, men snart. ;-)
Va skoj. Fick själv med en gammal film i en kamera som jag köpte. Men där va det tyvärr inget att hämta. Häftigt att filmen behållit tidsdokumentet så väl. Dom där ungarna är ju närmare 60 år gamla nu :)
Svar från ojanson 2009-12-31 11:48
Ja, det vore häftigt om man kunde hitta någon anhörig. Kanske är han/hon/de med på bilden.
Intressant också att den gamla bilden faktiskt är bättre än min nytagna, fast det fenomenet har jag märkt förut.
Intressant läsning. Ser fram emot fortsättningen.
// Mvh S-O
Tack för den trevliga och spännande läsningen. Det här var bland de bästa bloggar jag har läst bhär på FS på länge. Hoppas du får ta reda på något ombilderna också. I så fall måste du skriva om det.
Hälsningar och Gott Nytt År önskar Stanislav
Svar från ojanson 2009-12-31 11:54
Tack för kommentaren. :-)
Det finns namn och adress på kamerafodralet, men enl Eniro finns ingen ens med det efternamnet där nu. Säljaren hade ingen anknytning heller, och var inte intresserad av bilderna.
Hittar jag något så skriver jag. Var så säker. :-)
Gott Nytt själv!
Innan jag kom så långt itexten daterade jag bilden på barnen till 50-talet. Vet du om säljaren hade haft kameran så länge eller är bilderna från tidigare ägare? Såna här fynd är lite roliga att göra. De här bilderna har ju ingen annan sett förrän nu.
Svar från ojanson 2009-12-31 12:32
Jo, jag gissade också ungefär där, innan jag hade läst på om känslighetsändringen.
Jag mejlade säljaren och frågade om hon var intresserad av filmen, men hon hade ingen anknytning.
Visst är det kul. En typ av nutidsarkeologi. :-)
Hej!Intressant berättelse,kan bilden vara från Furuvik Gävle?Sökt på Foth kamera,hittar bara om deras 127 filmskameror och TLR kamera.CF Foth
Berlin grundat 1926-1943.Bra om du får reda på modellen,verksamheten upphörde nog 1943,kanke
en del fakta förstördes i slutstriden om Berlin
våren 1945
Svar från ojanson 2010-01-29 09:38
Det är sannolikt en Foth Spring från åren 1933-35.
Jag har uppdaterat inlägget lite.