- Joakim K E Johansson -

SE BILDEN: Gråmulna vinterdagar - inget problem för X100F

Förut brukade jag hävda att det mer eller mindre är lönlöst att gatufotografera på vintern. Framförallt på grund av årstidens korta och ofta ljusfattiga dagar. Men det är ett påstående som inte riktigt håller längre. Något som jag fick bevisat för mig ännu en gång nu i helgen under en fotorunda på stan.

Trots att det var en sådan där typisk gråmulen vinterdag som kändes som en enda lång utdragen skymning så blev det ett antal hyggliga gatubilder. Vilket faktiskt inte är något som helst problem med dagens digitalkameror och deras fantastiska ISO-prestanda.

Med min Fujifilm X100F går det till och med att plåta på frihand i ljuset av enbart gatlyktor och skyltfönster. Så inte ens när solen har gått ner är det egentligen kört för en målmedveten gatufotograf som har en modern kamera. Även om det såklart är svårare att få till det. I alla fall utan blixt.

Dock är jag en sådan där frusen person som helst campar inomhus när det är kallt och pinigt ute. För oavsett hur påbyltad jag än är börjar jag förr eller senare frysa som en hund. Så mitt stora problem är att komma ut över huvud taget. Fast den här gången lyckades jag ta mig i kragen och ge mig iväg en sväng. Inte minst för att jag hade stämt träff med Fotosidans redaktör för promenad, mat och fika. Det underlättar alltså att ha sällskap av en polare. 

Inlagt 2018-01-14 08:57 | Läst 5413 ggr. | Permalink
Jag tycker det fotas för litet i dåligt ljus, trots att digitalkameran tillåter det mesta! Man tar som vanligt en lördags eller söndagspromenad i den fina vinterdagen och fotar litet Rosenlundare!
Även om vi fått fantastiska kameror så har det mentala inte vågat hänga med, utan man fotar som man alltid gjort!

Ok, några e det väl som fotar litet fritt och fritänkt, men inte så många som det borde kunna vara med den fototeknik vi har fått numera!
/B
Ps. X100 funkar också bra tycker jag! Å vad gäller att komma ut, Roffe styr!
Svar från Joakim K E Johansson 2018-01-15 09:52
Roffe fryser alltså inte som en hund ;-)
Julgransbilden blev ju perfekt att stoppa in i inlägget som tidsmarkör....
Svar från Joakim K E Johansson 2018-01-15 09:52
Tack Lena!
Hej,
Regeln är: ha alltid kameran med.
Ha det gott
Bob
Svar från Joakim K E Johansson 2018-01-15 09:52
Precis, en gammal fotosanning.
Tror jag rätt att det är classic chrome (el. Provia)? Och sen lite redigering i Lightroom med ökad kontrast bl.a.?
Svar från Joakim K E Johansson 2018-01-15 09:53
Precis, det är Classic Chrome, dock utan extra kontrast. Faktiskt så har jag minskat kontrasten på bilderna.
Ja, visst fungerar det! Dagens kameror är riktigt bra på att hantera det mesta, har själv testar det några gånger nu under helgerna när det har varit som mörkast (med FF), dessutom mulet och sen eftermiddag. Även bilder med 'max-ISO' har gått att använda.. Det är nog mestadels ett 'mentalt' motstånd vi har, att fota även när det är dåligt med ljus.. Man får se det som en 'utmaning'!
Hälsn!
Svar från Joakim K E Johansson 2018-01-15 09:54
Ja, det är mycket ett mentalt motstånd. Som med så mycket annat :-)
X100F styrer :-)
Jeg tror også, at det er Classic Crome simuleringen, som du har anvendt her ? Gillas mycket.
Med venlig hilsen fra Erik.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-01-15 09:54
Tack Erik. Som sagt, det är Classic Chrome :-)
Sköna bilder, Joakim. Gillar ffa den översta bilden - en sån hade man inte kunnat ta en solig sommardag ;) För ett par år sedan tänkte jag också som du tidigare gjorde, att det är lönlöst att gatufotografera på vintern. Men även med de senare iphonemodellerna går det att fota under vinterhalvåret, men det bör helst vara innan kl 16:00, sedan riskerar man skakningsoskärpa.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-01-15 09:55
Exakt, julgransbilden hade varit omöjlig att ta på sommaren ;-)
Ur ett dokumentärt perspektiv känns det viktigt att det finns gatufotografer som är aktiva året om, även om jag inte ser gatufotografin som primärt dokumentär.

Det känns som man nästan alltid får med sig någon hygglig bild (dina bilder är mer än bara hyggliga), oavsett tidpunkt på året, om man bara engagerar sig i fotograferingen. En oengagerad fotograf är en blind fotograf.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-01-17 15:16
Exakt - det gäller att "se bilden" och då kan man inte vara oengagerad i det man gör. Något som dock är allt för lätt hänt.

Tack för kommentaren!