Kan en riktig gatufotograf fråga om lov?
Gatufotografin är omgärdad av diverse förhållningsregler och uppförandekoder som ofta debatteras bland utövarna. Inte minst är det ett hett ämne här på fotosidan där mängder med bloggposter och foruminlägg avhandlar saken.
Den kanske allra djupast rotade regeln inom gatufotografin är att man aldrig frågar om lov eller pratar med de människor som man fotograferar. Detta eftersom du då riskerar att förstöra situationen och därmed gå miste om bilden.
Jag tillhör dom som inte håller med om det resonemanget. Tvärtom anser jag att det förvånansvärt ofta går att fråga om lov utan att man för den sakens skull sabbar sina möjligheter. Ja, att det till och med innebär att man kan ta bättre bilder i många fall.
För om du frågar om lov har du visat respekt för människorna du vill avbilda. Något som innebär att du kan gå närmre och att du kan jobba med motivet en längre stund än vad som annars hade varit möjligt. Det känns också betydligt bättre efteråt för dig själv som fotograf. Du lämnar inga undrande och irriterade medmänniskor efter dig.
Jag har upptäckt att det är fullt möjligt att jobba så här utan att förstöra det som är äkta och oarrangerat. Så länge jag inte börjar regissera människor och styra upp en scen anser jag också att dessa bilder är lika mycket gatufoto som allt annat. Det jag har avbildat är ju något som har spontanuppstått på gatan och som är det verkliga offentliga livet.
Att fråga om lov måste heller inte alltid betyda att man går fram och pratar med människor. Det kan räcka med ett tyst medgivande genom ögonkontakt, att situationen är sådan att ingen bryr sig om du fotograferar, eller att man pekar på sin kamera och får ett nickande ja som svar.
Självklart betyder inte detta att det alltid går att fråga om lov när man gatufotar, det är jag mycket väl medveten om. I vissa fall är den enda möjligheten att skjuta först och svara på eventuella frågor i efterhand. Men det är faktiskt möjligt betydligt oftare än vad säkert många tror.
Bilderna i detta inlägg har jag tagit idag med min Canonet QL17. Filmen som jag har använt är en TRI-X 400 exponerad enligt ISO 300, framkallad i 8 minuter och 30 sekunder i D 76 1+1.
Personligen gillar jag inte riktigt TRI-X. Jag tycker resultatet blir för ruffigt och korning. Det kan bero på min skanner, men jag tycker jag får avsevärt bättre resultat med T-MAX 400. Så jag ska återgå till den filmen.
Jag skulle dessutom vilja hitta en annan framkallare än D 76, en som man kan blanda till precis när man behöver den. Jag tar tacksamt emot tips.
Och så allra sist ett renodlad gatufotoportätt.
Ooops! Nu lät jag nog lite sur? ;-)
Inge illa ment // mvh Tommy
Samtidigt har vi väl alla rätt att få ge vår egen syn på saken. Och den som är trött på ämnet kan ju ganska lätt låta bli att läsa. Eller hur?
:-)
Ha det gott / mvh Tommy
Ibland blir det lite väl mycket ältande här på fotosidan när alla ska tycka. Det är engagemangets baksida! ;-)
/Bengan
Ps.
Vad gäller framkallare, aktare, det finns lika mycket regler där! ;)
Nåja, jag tror att det finns några analoga "juniorer" som kan ge bra tips, det kommer snart här! :)
Fina bilder som vanligt!
Jag ska kolla upp Rodinal!
/B
Tittar man på den gamla mästarnas bilder kan man se att i många av dem är motiven medvetna om fotografen. Jag tror att gatufoto kan vara lite eftersom situationen bjuder. Umgås man med motiven är det väl ganska naturligt att man pratar om att ta bilder. Ibland är det inte läge och då tar man bilder ändå. Jag tror man ska vara lite avslappnad i sin gatofotografering och inte hänga upp sig på en massa måsten.
Visst är det så Thomas. Ju mer jag tittar på bilderna av de gamla mästarna, ju mer inser jag att många är tagna i samförstånd med de avbildade. Det handlar alltså inte om ett skickligt snapshot, utan om fotografier som har jobbats fram med flera exponeringar.
:-)
I början tog jag bara bilder utan att fråga, men den stilen passade mig inte alls. Så nu försöker jag fråga så ofta jag kan, även om det såklart inte alltid går. Och när det inte går försöker jag vara så öppen som möjligt med det jag gör och stå kvar en stund så människor har en möjlighet att ställa frågor om de vill. För visst är det som du säger synd om folk ska bli rädda för oss fotografer och tycka att vi är obehagliga.
Tack för din kommentar!
Jag tillhör nog skaran som också gärna vill ha en interaktion med de jag fotograferar, inte minst för att man växer som människa och bilderna får en helt annan karaktär.
När jag så killarna på den översta bilden så sa jag ungefär: "Hej jag heter Joakim och jag är fotograf. Ni ser så otroligt sköna ut, jag måste bara få ta en bild på er".
Säg dock inte att du sysslar med gatfoto, för det vet inte folk vad det är. Säg hellre att du är dokumentärfotograf som dokumenterar människor och miljöer. Jag håller ju på med en bok också, och det säger jag ibland.
Slutligen, om du märker tecken på irritation och olust, var artig och gå därifrån. Börja aldrig argumentera eller munhuggas. Aldrig.
Å just det ja, ha gärna visitkort med dig som du kan dela ut. Det är kalasbra.
Jag frågar aldrig om lov innan jag plåtar. Men jag försöker smälta in genom att agera som en ofarlig och förvirrad turist. :-)
Tack för kommentaren Monica! :-)
Att etikettera sitt fotograferande är allmän rätt uttjatat och framförallt subjektivt. Jag tycker väldigt mycket om allt fotograferande som görs på gatan utan att innan sätta upp en scen. Ditt sista porträtt fångar verkligen min uppmärksamhet.
Alltid lika kul att läsa dina inlägg och se dina foton :)
Kan också hålla med om att kornigheten i bilderna här passar bättre på männen med tatueringar än snubben med glassen...
Du sätter fingret på något som jag själv har reflekterat över, det vill säga att många av de regler som sätts upp kommer från ganska oerfarna fotografer. Men kanske är det helt logiskt. Det är ju när man själv är oerfaren som man kanske har störst behov av regler. Men ju mer man håller på och hittar sin egen väg, ju mindre betyder dessa regler.
Roligt att du uppskattar mina blogginlägg förresten! Riktigt kul! :-)
Självklart kan man fråga innan utan att förstöra bilden. Alla dessa regler hit och dit - själv använder jag emellanåt en 28-300 optik när jag gatufotar och det är säkert strängeligen förbjudet enligt konnässörerna. Men vem bryr sig så länge jag själv blir nöjd med resultatet?
Tack för kommentaren! :-)
Vad tycker jag själv? Jag tror att det finns en risk att en dimension i gatufotandet går förlorat om man alltid ber om lov, eller ens märks för den delen. Det går inte inte att vara sig själv om man vet att om någon står med en kamera och väntar på ett ögonblick! Känslan i ett spontant taget porträtt på gatan eller en riktig streetbild är ofta milsvid i mitt tycke. Men att att avstå från att ta med några bilder där fotoobjektet varit med på noterna och bilden/erna blev kanonbra känns löjligt hårt tycker jag.
Men det är vad DU tycker och känner som är det avgörande. Frågan är dock Jocke, om du säger som du gör för att du innerst inne verkligen värnar om människors integritet, eller om det spjärnar emot för att det känns obehagligt att fota i smyg? För det är två helt skilda saker. Hur det är med detta innerst inne vet bara du. Och på sikt är andras åsikter på detta forum ointressanta, det relevanta är din utveckling som fotograf/gatufotograf. Så lyssna noga på ditt hjärta och dina känslor, var 100% ärlig mot dig själv och skit i oss! Främst i mig! :)
P-E
*Alltså den nya generationens ikoner, ej de gamla Gudarna.
Jag tror också att om man hade frågat de mest etablerade gatufotograferna (enligt din beskrivning) så hade förmodligen alla sagt nej. Precis som jag skriver i texten är det förhållningssättet djupt rotat inom gatufotografin.
Jag håller också med dig om att gatufotografin skulle förlora något väsentligt om det fanns ett krav att alltid fråga om lov. En del händelser och ögonblick kan helt enkelt bara fångas om fotografen i praktiken är osynlig och agerar omedelbart. Några av de absolut bästa gatufotobilderna genom tiderna är trots allt tagna på det sättet.
Varför väljer då jag att fråga om lov så ofta som möjligt? Jo, för mig är mina medmänniskors integritet faktiskt ganska viktig. Jag brukar ofta fundera så här när jag är ute och fotograferar: ”om jag inte hade varit fotograf och utsatts för detta, hur hade jag reagerat? Vad hade jag tyckt? Hade det varit okej?”.
Personligen tror jag det är viktigt att tänka i dessa banor. Annars riskerar vi fotografer att framträda som väldigt obehagliga för omgivningen.
Slutligen. Tycker jag det är jobbigt att fota i smyg? Både ja och nej. Om jag inser att en riktigt bra bild bara kan komma till om jag knäpper utan att fråga - då gör jag tveklöst det. Så jobbigt tycker jag inte att det är. Men går det att få ett slags okej och ändå få till bilden som jag önskar. Då väljer jag hellre den metoden. :-)