SE BILDEN: Min kamp med trettiofemman
Just nu vet jag inte riktigt vad jag håller på med. Jag har mer eller mindre ingen koll och det känns som att börja om från noll (vitsigt, eller hur?). Eller nja, så farligt är det kanske inte. Men ni förstår säkert vad det handlar om. Jag snackar om den där känslan som uppstår när man ändrar på spelreglerna och lämnar sina invanda mönster.
För mig betyder det att gatufota digitalt, att ha som mål att bilderna ska vara i färg och att köra med 35-glugg. Mer än så krävs inte för att få mig utanför min trygga lilla comfort zone - van som jag är vid att plåta analogt, svartvitt och med 50 mm på huset.
Det kan tyckas vara en löjlig bagatell, men det är det inte. Framförallt är det skillnaden i brännvidd som skapar problem. Trettiofemman kräver ett helt annat angreppssätt. Det är inte alls lika lätt att jobba ihop motivet mot bakgrunden och få till tajta kompositioner. Inte minst blir detta tydligt i en småstad som Karlskrona där det i regel är ganska glest mellan människorna också.
Henri Cartier-Bresson som ju mer eller mindre är alla gatufotografers helgonfigur och förebild hävdade flera gånger att 50 mm är den överlägset bästa brännvidden ifall du främst bygger dina bilder på starka kompositioner. Jag är helt klart beredd att hålla med honom om den saken. Samtidigt tänker jag gneta på med vidvinkeln. Det får ju inte vara för lätt.
Det gäller att få i sig sista droppen.
Matkoma - eller för lång väntan på käk?
En annan grej. Jag står vid en korsning mitt inne i centrum och får plötsligt höra dova smällar eka mellan husväggarna. Strax hör jag också ett plingande ljud och snart därpå något som piper. Efter en liten stund snirklar sig Hemvärnets Musikkår runt hörnet. De brakar loss med pukor och trumpeter i högan sky.
Deras vita mössor guppar i takt medan de makligt förflyttar sig upp för gatan. Folk stannar för att titta. Många ler. Vissa ser nästan saliga ut. En äldre man som vanligtvis brukar släpa sig fram i slow motion med kraftigt böjd rygg får oväntad energi och börjar marschera i takt med musiken. Det är tamejfan helt bisarrt på något sätt, tänker jag.
Jag får inte till en enda vettig bild på det hela, men det spelar ingen roll. Vissa saker måste helt enkelt upplevas.
De e inte så många som håller på med det hemmavida fotandet av naturliga skäl,
för det e det svåraste!
/Bengan
Vet känslan när man måste våga närma sig med vidvinkel. Bra jobbat!
Det är väl bättre lägga ut den om du vill det och överlåta till oss
betraktare att avgöra vad vi tycker.
Hur skall en dokumentär bild av en orkester se ut.
Kan väl inte bli på så många sätt.
Ha det gott
Gun-Inger
som var i Lund fotograferade som du.
Inte några problem tyckte jag
om du vill kan du väl kommentera min blogg.
gia
Snygga bilder, Joakim. Tvåan är riktigt kul, jag upplevde det först som en ballong hon satt och höll i samtidigt som hon drack ;) Men den är som sagt kul, och snyggt uppbyggd med linjer och cirklar. Och den med tjejen som sitter i shorts och tiger-t-shirt och solar benen på busshållplatsen gillar jag. Den översta har snygg komp och ett fint ljus, men tilltalar mig inte lika mycket som de två nyss nämnda. Samma med den nedersta.
-affe
Jag vill gärna se bilden redan innan jag tar upp kameran.
När jag byter objektiv så tar det ett antal bilder innan känslan sitter där igen.
Fast 35mm är en favorit, den fungerar nästan alltid.
När jag är ute och reser däremot så blir det ofta ett fast 35mm objektiv.
Jag har många gluggar men byter sällan, när jag byter så sitter de ofta på länge.