Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

SD – från rabiata högerextremister till landets största parti



I slutet av maj 1994 bevakade jag det högerextrema partiet Sverigedemokraternas marsch i Jönköping tillsammans med kollegor från både större och mindre tidningar runt om i landet. Inte ens i vår vildaste fantasi kunde vi då föreställa oss att SD skulle bli Sveriges största parti 25 år senare.



Den 28 maj firade Jönköping sitt 710-års jubileum och staden hade dukat upp till fest med karneval, marknadsknallar och tivoli. Men feststämningen skulle störas av drygt 100 högerextremister från Sverigedemokraterna, som hade fått tillstånd av polisen att demonstrera mitt i hjärtat av Jönköping. Många Jönköpingsbor ställde sig frågan varför polisen hade gett tillstånd till en demonstration mitt under festligheterna? Polisen hänvisade till den grundlagsstadgade demonstrationsfriheten. Men gav inget tydligt svar varför de gett tillstånd till SD:s demonstration just den dagen.



När drygt 100 Sverigedemokrater som skyddades av 200 kravallutrustade poliser, en del med hundar och drygt tio polishästar sent om sider startade sin march, rörde de flesta reportrarna och fotograferna åt deras håll. Jag valde att smyga in bakom avspärrningarna vid Gjuterigatan där jag väntande in demonstrationståget. Någon motdemonstration hade inte organiserats men flera tusen människor stod utmed marschvägen, en del var där av ren nyfikenhet medan andra ville visa sitt förakt mot nazisterna.



De flesta Sverigedemokraterna var boneheads (nynazistiska skinheads), men i leden fanns även en del äldre och yngre demonstranter som var med alldagligt klädda. Boneheadsen, hade rakade skallar, de var klädda i svarta bomberjackor, mörka byxor och kängor, många av dem hade naziemblem på sina jackor.  När demonstrationståget rörde sig framåt ropade de unisont ”ut med packet” så att de dånade ut över staden. Från folkhavet kastade en person ett föremål mot demonstrationståget, förövaren blev snabbt identifierad och brutalt nedbrottad av några bastanta kravallpoliser.



Demonstrationståget tågade ut på Hamngatan, och kom fram mot mig där jag stod beredd vid Gjuterigatan. När jag fotograferat i ett par minuter kom två bastanta kravallpoliser fram till mig, de krävde pressleg av mig. Då jag bara var frilansare hade jag inget pressleg, och var tvungen att avlägsna mig från platsen. Att jag var där på uppdrag av en vänstertidning räckte inte för dem. Demonstrationståget rörde sig fram mot en parkeringsplats, där Högskolan i Jönköping nu ligger. Där stannade de till och höll tal tryggt skyddade av kravallstaket, och hundratals poliser, med hästar och skällande hundar. Poliser var till och med utposterade på hustaken runt om parkeringsplatsen.



Tillsammans med några kollegor försökte jag ta mig fram till parkeringsplatsen för att ta bilder på den dåvarande partiledaren Anders Klarström som skrek ut sitt främlingsfientliga budskap från taket på en minibuss. Vi kom inte långt innan tre kravallpoliser på hästar motade bort oss. På avstånd hörde vi  Anders Klarström ropa om att sverigedemokraterna skulle verka för ”ett renrasigt Sverige fritt från svartskallar och att alla flyktingar skulle stoppas vid landets gränser”. När mötet var över fick Sverigedemokraterna kliva ombord på två chartrade bussar som förde bort dem från området och staden. Några av demonstranterna valde att stanna kvar och delta i stadens 710-års firande. Två av dem blev igenkända och jagades ned för Östra Storgatan av några Redskins (militanta vänsterskinheads som sedermera skulle bilda AFA).



Efteråt gick ett par kollegor och jag till Twin City där vi diskuterade dagens händelser över en kopp kaffe och en nybakad citronmuffins. Vi tröstade oss med att SD säkert skulle förgöras av interna konflikter och upplösas precis som så många andra högerextrema partier innan dem. På den tiden var SD ett högerextremt parti som öppet flörtade med nationalsocialismen. Men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. 2001 splittrades SD, och de mer hårdföra nationalisterna startade Nationaldemokraterna. 2005 blev Jimmie Åkesson partiledare för Sverigedemokraterna och 2010 kom de in i riksdagen.  2014 lades Nationaldemokraterna ned. I november 2019 blev Sverigedemokraterna Sveriges största parti i en Demoskopundersökning.

Detta är en betraktelse om en händelse som jag bevakade för 25 år sedan. I god journalistisk anda har jag valt att hålla politiken utanför artikeln, personligen har jag ingen politisk hemvist och röstar blankt. Men jag är medveten om att ämnet kan vara kontroversiellt, och vill uppmana er att hålla en god samtalston om ni väljer att kommentera.

Till bilderna använde jag en lånad Canon EOS 1, Canon EF 20-35/2.8, Canon EF 80-200/2.8 samt Kodak Tri-X. Jag var inte van att arbeta med 80-200/2.8, och den usla närgränsen gjorde att jag missade en hel del viktiga bilder.

Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2019-11-16 15:26 | Läst 13139 ggr. | Permalink

"När jag gick in på denna blogg nu har den blivit läst 929 gånger. Torde väl vara något av ett rekord på den korta tiden. "Från rabiata högerextremister till landets största parti" - inleds bloggtexten. Häri ligger ju en implicit fråga – nämligen frågan om hur detta har kunnat gå till! Man skulle ju tycka att någon av dessa över 900 läsare skulle vilja försöka sig på ett seriöst förklaringsförslag – lite mer konkret så att säga, inte via räddhågset hummande. Den stora elefanten står mitt i rummet, alla kan se den – men varför gör den det. Det hela är väldigt konkret: Sverigedemokraterna är just nu landets största parti – men varför?? Vad jag kan se är jag den enda (här ovan) som presterar embryot till en konkret förklaring. Var är alla ni andra? Är det trolleri att SD nu är landets största parti? Driver ockulta makter sitt spel... :-)"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej,
Ett bra bildreportage. Underligt att du blev bortmotad utan presslegitimation. Det är ju allmän plats.
Reportaget ger en intressant bakgrund som stämmer till eftertanke.
Ha det väl
Bob
Svar från Chasid 2019-11-16 16:30
Tack för din kommentar Bob! Jag stod på mig, men insåg att de inte tänkte vika sig och bestämde mig för att göra som de sa innan jag blev anhållen.
/Mikael
En bra skildring av ett rasistiskt rasistiskt partis början. Den här berättelsen borde du ta längre än bara här på bloggen MVH Ronny.
Svar från Chasid 2019-11-16 16:31
Tack för din kommentar Ronny! Ibland händer det att en del blogginlägg får lite extra liv och blir virala. Mitt mest lästa blogginlägg har till dags dato haft lite mer än 100 000 inklick.
/Mikael
Nils Bergqvist 2019-11-16 17:08
Kan man dela den på t.ex Facebook?
Svar från Chasid 2019-11-16 17:16
Du får gärna dela inlägget Nils. Du kan antingen kopiera länkadressen och lägga in den direkt på din Facebooksida, eller använda dela-funktionen längst ned på den här sidan, eller dela inlägget som också ligger upplagt på min Facebooksida.
/Mikael
Bra och viktiga bilder. För att vi inte ska glömma. Håller med Ronny också.
Med vänlig hälsning/per-erik
Svar från Chasid 2019-11-16 18:10
Tack för din kommentar Per-Erik! Vi får se om reportaget hamnar i en tidning, men jag tror att det kan komma att får bra spridning ändå.
/Mikael
2019-11-16 17:02   micke p
Och ingen man känner säger sig vara Sverigedemokrat. Märkligt. Skrämmande.
syntax 2019-11-16 17:30
Det har att göra med valhemligheten, som är en av demokratins hörnstenar. Du står ensam i valbåset och röstar på vad du vill utan påtryckningar. Det är själva poängen.
Om det är så att många röstar på ett parti, men ingen öppet säger sig göra det - då betyder det att det här partiet utsätts för omfattande social mobbning.
Svar från Chasid 2019-11-16 18:13
Tack för din kommentar Micke! På 1980-talet röstade lite mer än 40% på Socialdemokraterna, men det var sällan någon som vågade säga det! :) Personligen har jag alltid varit öppen med vad jag röstat på! Senast gången röstade jag blankt för att jag inte har förtroende för något av de politiska partierna eller deras ledare.
/Mikael
Nils Bergqvist 2019-11-16 18:17
Jag känner till få av mina vänners, bekantas, grannars (eller ev ovänners) politiska tillhörighet. Men jag tror jag vet jag fler som röstar på SD än jag t.ex vet röstar på S, trots att S tidigare haft fler väljare än SD. De flesta säger det dock inte öppet, fast man kan ändå ana om de är höger, mitten eller vänster, sånt märks. Likaså om man har en liberal människosyn eller en mera exkluderande. Men vilket parti, är det få som talar om öppet, där är nog SD inte direkt unika. Att vara utsatt för social mobbning är något hel annat som jag ser det. Men säkert finns det många inom alla partiers sympatisörer som känner att de inte vill tala om sin partisympati, just för att de inte vill stöta sig med bekanta. Börjar man diskutera partipolitik så spårar det lätt ur, både i fikarummet, på festen eller utanför snabbköpet. När man också vet att allt idag blivit så polariserat, så håller man hellre tyst.
Svar från Chasid 2019-11-16 18:28
Jag var tidigare demokratisk kommunist, och på den politiska vänsterkanten (betydligt vänster om sossarna) var de flesta väldigt tydliga med vad de röstade på, och vilka åsikter de hade. Jag hamnade ofta i tuffa diskussioner med stalinister från KPML(r). Jag ansåg att Stalin inte var en kommunist utan en fascist och folkmördare, och att Sovjetunionen hade dragit kommunismen i smutsen!
/Mikael
Ja, det är konstigt den här utvecklingen.. det är den här grunden som SD står på.. Vet inte om folk har glömt det här, eller om det bara är nån slags förnekelse.. Lite som Trumps anhängare som inte bryr sig om hur mycket han ljuger och beter sig.. dom stöder honom ändå.. Bra sammanfattning här!
Hälsn!
Svar från Chasid 2019-11-16 18:15
Tack för din kommentar Jan! Historien har en förmåga att upprepa sig, har man koll på den kan man få en liten inblick i hur framtiden kan te sig.
/Mikael
Som sagt, den här bildberättelsen borde verkligen spridas. Sen får man väl säga att fotot är väldigt bra det också.
Och känner jag någon sverigedemokrat? Inte vad jag vet.
Svar från Chasid 2019-11-16 18:18
Tack för din kommentar Gunnar! Reportaget har redan börjat att få lite spridning. Men än är det långt till toppnoteringen 100 000! :)
/Mikael
Bra och omfattande material som det var intressant att ta del av.
När det gäller demonstrationer råder det en viss förvirring om demonstrationstillstånd. Demonstrationsrätten är grundlagsskyddad, så det behövs inget tillstånd för att demonstrera. Polisen (eller någon annan) kan inte avstyra en demonstration i förväg, utan bara om speciell anledning uppkommer när demonstrationen är igång. Demonstrationstillstånd söker man om man vill ha polisens skydd.

När man tittar på dessa bilder och SD:s ursprung, måste man hålla i minnet att alla demonstrationer har sin svans - det vill säga folk som hakar på. Det gäller höger som vänster. Vill man övertyga sig om detta kan man titta på första maj - vilka som hakar på vänsterpartiets tåg. Riktigt obehagliga typer.
SD:s grund är inte bra, precis som Socialdemokratins grund - dom har sitt ursprung i den hårdföra och blodiga kommunismen från början av förra seklet.

Sedan kan jag inte låta bli att tala om den stora elefanten som står mitt i rummet:
Hur kommer det sig att SD enligt ett ansett opinionsinstitut är landets största parti, och enligt ett annat, likaledes ansett, är landets näst största parti? Har merparten av valmanskåren blivit nazister?
Ett nöjaktigt svar måste fram för var och en som vill diskutera politik i dag.
Svar från Chasid 2019-11-16 18:21
Tack för din kommentar Peter! Du har rätt i att demonstrationsrätten är grundlagsskyddad, men med tanke på att de inte ville demonstrera utan polisskydd borde polisen har styrt demonstrationen till en annan dag, polisen har rätt att göra det om de inte kan garantera säkerheten.
Du har rätt i att en del partier brukar ha en politisk svans som går med i deras demonstrationståg, men de är alltid i minoritet. Bara ett tjugotal SD anhängare på plats i Jönköping, resterande 80-90 personer i svarta bomberjackor var svans enligt din definition! :)
/Mikael
syntax 2019-11-16 18:35
Nu gör du mig lite förvirrad Mikael!? I din bloggtext talar du om ca 100 sverigedemokrater - men nu i din kommentar är det ca 20 SD-anhängare på plats, och därutöver 80-90 personer i svarta bombarjackor. Då var det ju ingen SD-demonstartion, utan en "Svarta bombarjackornas"- demonstration.
Nils Bergqvist 2019-11-16 18:42
Du har fel om att socialdemokratin har sitt ursprung i kommunismen Peter. När socialdemokratin formades under slutet av 1800-talet så vände sig August Palm omedelbart mot de doktrinära revolutionära idéerna och dess förespråkare. Han predikade den demokratiska socialismens väg och han slogs från början för allmän rösträtt och sociala reformer. Vill du diskutera detta mera så kan du kontakta mig per e-post. Det lämpar sig inte här.
Svar från Chasid 2019-11-16 19:20
Jag tror att det var drygt 100 SD-anhängare (+/- 10 personer), och ingen politisk svans. Grabbarna och även en del tjejer hade på sig ett slags politisk uniform där de uttryckte sitt gemensamma stöd om sin samhörighet med SD. På den tiden var det vanligt att boneheads hade gröna jackor, men i och med SD:s intåg tog fler och fler på sig de svarta jackorna, och märkte dem med olika nazi symboler eller andra symboler från den högerextremistiska sfären.
/Mikael
syntax 2019-11-16 20:48
Nils B.
Naturligtvis betänkligt av mig att börja diskutera ursprung, men det berodde på att alla så gärna vill prata om SD:s ursprung för att samla lättfångade poäng.
När det gäller ursprunget för ett tankegods som kommunismen och socialdemokratin delar från början, så kan man gå tillbaka till Pariskommunen 1871 - eller rent av dra sig så långt tillbaka som till franska revolutionen, och sedan ytterligare bakåt till Mûntzers uppror under tidigt 1500-tal.
Socialdemokratin skiljde sig och bildade front mot kommunismen rätt tidigt - vilket länder dem till heder. På samma sätt är det SD till heder att man tydligt har skiljt sig och bildat front mot nazismen.
Bra och angelägna bilder, och häromdagen fanns hängda dockor med högerextremistiskt budskap utanför tre kommunhus här i södra Sverige, jag blir lite mörkrädd....
Mvh Glenn
Svar från Chasid 2019-11-16 18:24
Tack för din kommentar Glenn! Det är skrämmande att det högerextrema våldet lever vidare. Precis som med all annan våldsbejakande extremism som går över gränsen borde de jagas med blåslampa av polisen.
/Mikael
Hej. Jag hoppas verkligen att ditt bildrepotage sprids över hela landet. Har Aftonbladet sett reportaget, har DN sett det? Jag vill också säga att det är väldigt hög kvalitet på bilderna.

/Bengt H.
Svar från Chasid 2019-11-16 19:21
Tack för din kommentar Bengt! Vi får se vad som händer med repet om det når en större publik eller inte. Om jag säljer det kan jag i och för sig få in pengar som kan användas i arbetet för romernas rättigheter i Europa.
/Mikael
Utomordentligt reportage med bra bilder!
Svar från Chasid 2019-11-18 19:05
Tack för din kommentar Måns! Kul att du gillar reportaget! :)
/Mikael
Det är svårt (för inte att säga omöjligt) att inte göra politiska kopplingar, helt enkelt för att SD idag är Sveriges största parti (enligt senaste opinionsmätningarna). Ett tydligt exempel på den förändring som skett både inom SD, men kanske ännu mer inom människors värderingar generellt. Vi ser hur Sverige utvecklas, hur världen utvecklas. Jag röstar själv inte till Riksdagen (norsk medborgare), men under mina år har jag vandrat åt vänster. Var tidigare moderat, medan jag idag mer lutar åt Miljöpartiet eller Vänsterpartiet. Vilket jag tror handlar om hur jag ser att samhället utvecklat sig, vad som minskat/försvunnit - och vad som idag verkar dominera samhällsdebatten. Ursäkta mina politiska reflektioner, hoppas du ursäktar.

Oerhört viktig dokumentation du gjorde där i slutet av maj 1994, samtidigt som jag kröp runt bland skogshararna på Hallands Väderö.
Svar från Chasid 2019-11-18 19:12
Tack för din kommentar Terje! Med tanke på vilka fantastiska bilder som du fick på skogsharar har du inget att skämmas över! :)
Miljöpartiet är det parti som jag har röstat flest gånger på i riksdagen, men sedan de svek sina ideal har jag inget förtroende för dem och röstar blankt! Ideologiskt ligger jag nära vänster- och miljöpartiet men jag har en del värdekonservativa åsikter som går stick i stäv med dem, plus att en röst på de partierna även är en röst på Socialdemokraterna vilket är ett parti som jag har noll förtroende för...
/Mikael
Jag tycker den intressanta frågan ändå kvarstår, varför röstar så många på SD?
Det hjälpte inte att vi under åren sa att dom e korkade, eller fula, eller inte fattar, SD växte ändå!
Så vad göra nu då?
Eller rättare sagt, vad skall de andra partierna göra för att SD inte skall öka?
Det är inte bara sk. främlingsfientlighet som får SD att växa, för det finns numera flera andra saker i vårt tu eller tredelade samhälle som hjälper till att skapa de här krafterna!
/B

Ps. Fina bilder Mikael!
per-erik åström 2019-11-17 18:41
”Varför röstar folk på SD?”....Det är den fråga som de övriga partierna nu brottas med. Och det är säkert så att de självgoda partieliterna - de som trott på ”utestängningsmetoden”, nu inser hur allvarligt problemet är. Alla utom EBT och möjligen även Kristersson som har lämnat köksdörren på glänt.
Däremot vänder jag mig emot när man säger att SD skulle vara ”korkade eller fula, eller inte fattar”. Det är mycket allvarligare än så. Det ÄR ett parti med nazistiskt ursprung och inbilla mig inte att ränderna går ut. Lika lite som kommunismen gör det inom vänstern.
Om man följt detta SD:s utveckling från 90-talet har det varit tydligt att det är ett parti som valt en långsiktig strategi byggd på konservativ nationalism, illa dold rasism och underblåsande av en allmän otrygghet. Ett klassiskt missnöjesparti, men med en milt uttryckt solkig bakgrund. Detta har man dolt bakom Dressman-kostymer och genom att predika luddig politik nostalgi a l a Folkhemmet Sverige.
Man har också skickligt sett till att ankra sig utanför storstäderna för att i lugn och ro arbeta sig in mot maktens centra.
Min förhoppning står till unga människor, kvinnorna (där SD har har svårt att få fäste) och främst till en tillnyktring inom sosseriet. Alla siffror pekar fel sedan länge och klyftorna ökar på område efter område.
I övrigt är det bara att konstatera vad det är för parti genom att fundera över dessa citat med källhänvisningar:

”Som sverigedemokrat ser jag [denväxande muslimska minoriteten] som vårt största utländska hot sedan andra världskriget.”
– Jimmie Åkesson, Aftonbladet, 19 oktober 2009
”Våldtäkt är ett uttryck för islamisk kultur.”
– Richard Jomshof, f d rättspolitisk talesperson och sedermera partisekreterare, Blekinge Läns Tidning, 10 januari 2014
”Islam hör inte hemma i det västerländska samhället. Islam hör inte hemma i Sverige! Det är den enkla och nakna sanningen enligt min uppfattning.”
– Thoralf Alfsson, f d riksdagsledamot SD, personlig blogg, 19 oktober 2009
”[Araberna] drivs av ett hat, en önskan om döden”
– Kent Ekeroth, riksdagsledamot, personlig blogg, 2009
”Låt Araberna få betalt för att de våldtar feminister, så gör de lite nytta.”
– Markus Palmheim, f d kommunfullmäktigeledamot i Danderyd för SD, Avpixlat, 2016
”Kan ingen ställa sig på Öresundsbron med en kulspruta!”
– Gunilla Schmidt, f d kommunfullmäktigeledamot Åstorp för SD och nämndeman, om asylsökande vid Sveriges södra gräns, Facebook, september 2015
syntax 2019-11-17 18:43
Den frågan är knepig, och den är det för att man på många håll inte vill gå på djupet med den. I en blogg här ovan besvaras den på ett ganska typiskt sätt
”...Min tro är att 20-25% av valmanskåren är inte nazister eller nånstans ditåt. Men de utnyttjas av en konstellation människor med mycket dunkel agenda som rider på rädslan.”
Vad är det nu vederbörande säger egentligen? Jo, i klartext blir det så här: Folk röstar på mina politiska motståndare för att dom har blivit lurade och skrämda av skumma krafter.
Har man hört det förut? Jo´män – det torde sedan långeliga tider tillbaka vara den vanligaste bortförklaringen när de politiska motståndarna vinner stöd - och man själv tappar.
Man måste nog göra ärligare analyser. I detta fall kan stalltipset vara att att titta på två omständigheter: SD har fått rätt lite väl mycket, och landets etablerade politiker levererar lite för dåligt.
En livsfarlig kombination för de vid makten sittande partierna.
Svar från Chasid 2019-11-18 19:27
Tack för din kommentar Bengt, jag har äntligen hittat negativen från 28 maj och nu håller jag på att scanna för fullt, det är ett intressant tidsdokument som jag kommer att dela med mig av i ett framtida blogginlägg! :)
/Mikael
Viktiga bilder och bra text.

Det är väldigt märkligt att vi hamnat i läget som vi gjort. Jag trodde efter trasslet med det senaste valet, när vi faktiskt började tala om andra frågor än invandring, att det skulle bli ändring. Att när exempelvis marknadshyror är på agendan, så har SD inget att komma med. Men så blev det alltså inte.
Svar från Chasid 2019-11-18 19:23
Tack för din kommentar Mattias! SD har räknats ut enda sedan de bildades 1988, men de har en märklig förmåga att komma tillbaka. 1993 när de var nedläggningshotade som parti fick de oväntad hjälp av skivbolagsdirektören Bert Karlsson som signade SD:s husband Ultima Thule till Marianne Grammofon. Succén lät inte vänta på sig och nästan 100 000 skivor såldes. En högervåg gick genom landet som SD kunde surfa vidare på. Genom Ultima Thule nådde partiet betydligt yngre medlemmar än de avdankade nynazisterna och rättshaverister som tidigare utgjort deras kärnväljare. Både Jimmie Åkesson och Mattias Karlsson blev medlemmar i SD, mycket på grund av Ultima Thule...
/Mikael
Måns H 2019-11-20 12:02
En som ger en tydlig bild av hur detta gått till är Widar Andersson i Folkbladet. Han är sosse och har bakgrund både i bruksmiljön där han växte upp och i Hassela där han jobbat och i riksdagen där han suttit. Hans inlägg har sällan stämt med etablissemangets och nu är han jättetydlig. Länken har varit låst ett tag men funkade igen nyss:

https://www.folkbladet.se/bloggar/widardirekt/ta-sd-s-24-procent-pa-stort-allvar/?blog=2518025&entry=10001289

(Jag har skickat en länk till ditt reportage här till Widar, han tyckter det är mycket bra.)
Svar från Chasid 2019-11-20 15:03
Tack för din kommentar Måns!
Kul att Widar gillade reportaget! Hans analys är bra, och träffsäker, och ger en bra bild av vad som kan vara den bakomliggande orsaken till SD:s framgång. Även Torbjörn Sjöström, vd för Novus har kommit med bra svar på frågan – Varför har SD vuxit så snabbt? https://www.svd.se/hur-kunde-sd-oka-sa-snabbt
Mycket av debatten om SD här i Sverige, blir som att hålla på två fotbollslag! ;)
Och det brukar inte lösa några problem!
Och det här med växande högerkrafter är inte bara nationellt!
Jag tror att det är viktigt att man ser det!
En mycket intressant artikel, just genom att den är liberal, skrev Peter Wolodarski i DN söndagen den 10 november! "Västvärlden har samlat ihop till en perfekt storm...."
Och ett talande exempel är i Tyskland, där växer högerkrafterna i den Östra delen efter sammanslagningen! Och har man följt med i utvecklingen i Tyskland, så är det ganska lätt att förstå varför!
Som sagt, det finns anledningar till att högerkrafter, och även nationella partier som SD växer!
Måns H 2019-11-18 00:00
Apropå DN tog dom i somras in en helsida som jag skrivit om splittringen i USA och även Europa. Det kan finnas genetiska skillnader mellan "anywheres", varsomhelstare, och "somewheres", någonstansare. Och att fördöma varann leder ingen vettig vart. (I grunden är artikeln en bokanmälan med lite jämförelser med andra källor som World Values Survey.)

https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/mans-hagberg-sa-beskriver-tva-personlighetstyper-den-vaxande-politiska-klyftan-i-usa/
När jag gick in på denna blogg nu har den blivit läst 929 gånger. Torde väl vara något av ett rekord på den korta tiden.
"Från rabiata högerextremister till landets största parti" - inleds bloggtexten. Häri ligger ju en implicit fråga – nämligen frågan om hur detta har kunnat gå till! Man skulle ju tycka att någon av dessa över 900 läsare skulle vilja försöka sig på ett seriöst förklaringsförslag – lite mer konkret så att säga, inte via räddhågset hummande.
Den stora elefanten står mitt i rummet, alla kan se den – men varför gör den det. Det hela är väldigt konkret: Sverigedemokraterna är just nu landets största parti – men varför??
Vad jag kan se är jag den enda (här ovan) som presterar embryot till en konkret förklaring. Var är alla ni andra? Är det trolleri att SD nu är landets största parti? Driver ockulta makter sitt spel... :-)
Svar från Chasid 2019-11-18 19:35
Tack för din kommentar Peter! Mitt mest lästa blogginlägg i år har fått drygt 15 000 inklick, och den mest lästa artikeln har över 100 000 inklick! :) Men jag skriver inte för att få många inklick som möjligt utan för att jag tycker det är kul och så länge som jag har minst en läsare kommer jag nog att fortsätta! :)
Appropå SD:s framgångar beror de på en blandning mellan tur och skicklighet samt att andra partier hela tiden har underskattat dem.
/Mikael
MattiasL 2019-11-18 20:01
Jag tror att en grej med hela extremhögervågen är att lösningarna man erbjuder är så enkla. Fort men fel, som man brukar säga. Det är inte helt lätt att svara med nyanser och komplexa samband, när någon tror att hårdare tag och stängda gränser är svaret på allt.
Svar från Chasid 2019-11-18 20:39
Har man sagt A får man säga B. Det här blogginlägget från februari har haft över 15 000 inklick: https://www.fotosidan.se/blogs/chasid/nar-ljuset-inte-riktigt-racker-till.htm

Den här artikeln från augusti har haft över 100 000 inklick: https://www.facebook.com/notes/mikael-good-photojournalist-reporter/d%C3%B6dsmisshandeln-av-gica%CC%88-skakade-huskvarna/2565979533413704/
syntax 2019-11-18 21:41
Mattias
Tror du på fullt allvar att kravet på hårda tag och stängda gränser skulle ge SD positionen som landets största parti? Det är samma som att idiotförklara stora delar av valmanskåren.
Jag efterlyste seriösa förslag och analyser.
MattiasL 2019-11-19 03:20
Det är väl naturligtvis en grov förenkling. Men jag menar att SD har utnyttjat den känsla av förfall som funnits i alla tider, pekat ut några att skylla det på, ser sig som lösningen på det hela, och gör det mer städat än förr.
syntax 2019-11-19 08:09
OK, jag förstår - men det är ändå sådana strängar som olika politiska inriktningar har spelat på i all tider, mer eller mindre förtäckt. Det förklarar inte hur partiet har blivit landets största, det förklarar inte den stora elefanten mitt i rummet. Här måste det finnas betydligt mer konkreta, man skulle kunna säga "drivande" orsaker för att en sådan enorm mängd människor skall göra detta val. Jag angav ovan två möjliga sådana - och väntar på att någon skall ta emot den heta potatisen.
En liten rättelse i all välmening. SD är inte landets största parti. Storleken på partier avgörs genom val. Om SD har får 24% av rösterna vid nästa val är de störst, förutsatt att det inte skulle hända några andra dramatiska förändringar i ett framtida valresultat. Undersökningen visar hur många som i detta nu kan tänkas rösta på SD. Vilket är något annat.
Det är bra att gå in och titta på SD:s hemsida och läser vad som står där. Läs också partiprogrammet.
Partiprogrammen är ju partiernas fundament för hur de vill utforma sin politik. Att läsa igenom allt tar tid. Jag har försökt läsa igenom det. Och i varje punkt ställt frågorna varför vill man det, hur beskriver man problemet och hur vill man åtgärda det. Mycket som man vill ändra på är redan genomfört. I en del frågor finns redan ett politiskt konsensus. Många punkter är inbördes motsägelsefulla om man jämför dem. Inte helt oväntat handlar mycket om nationell särart, gemensamt kulturarv, seder och bruk, naturligtvis inte av ett parti som utger sig för att vara nationalistiskt och kulturkonservativt.
Personligen kommer jag aldrig lägga en röst på SD.
Värt att notera är att SD grundades för 30 år sedan enligt deras hemsida. Mikael Goods bilder är 25 år gamla.
Tack för utnyttjande av tråden.
per-erik åström 2019-11-19 12:23
Klokt, genomtänkt och klargörande. Särskilt tidsaspekten.
Tack Gunnar.
/per-erik
mombasa 2019-11-19 14:48
Rättelse:
"Inte helt oväntat handlar mycket om nationell särart, gemensamt kulturarv, seder och bruk, vilket är ganska naturligt från ett parti som utger sig för att vara nationalistiskt och kulturkonservativt." Ska det så klart stå.
syntax 2019-11-19 20:44
Gunnar
Jag tror nog att folk förstår att det är dagsopinionsläget som avses i debatten, eftersom två ansedda institut just nu har angett SD som störst, respektive näst störst. Man följer i debattråden helt enkelt bloggen huvudrubrik. Det är uppseendeväckande nog ändå, och betyder att ett oerhört stort antal människor känner stark sympati för SD – det går inte att bortförklara med rundsnack. Någon trovärdig förklaringsgrund har jag inte sett till.
Du Gunnar som har studerat partiprogrammet och satt dig in i saker och ting, borde ju kunna komma upp med något bättre än vad du har gjort hittills.
Enligt min mening kan SD:s exempellösa framgång INTE bero på:

Att stängda gränser och främlingsfientlighet och rasism lockar så många väljare.
Att denna enormt stora väljargrupp har blivit vilseledda av skumma krafter (väljarförakt).
Att extrem högernationalism eller förtäckt nazism får så många att vilja rösta SD (skulle betyda att landet är fullt av förtäckta nazisympatisörer).

Så – vad beror det på?