Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Det är något speciellt med Summicron 35/2.0!

Jag kan inte riktigt förklara det men så fort som jag har monterat på mitt Leitz Summicron-R 35/2.0 på kameran så händer det något. Det låter nog lite konstigt men jag upplever det som om objektivet tillför den där extra levande känslan i bilderna och lockar mig till att anstränga mig lite mer i mitt bildskapande.



Om jag ska vara ärliga så tycker jag inte att Leicas R-kamerahus är så vidare värst fantastiska, de gör sitt jobb kort och gott men är inte så roliga att använda. Annat är det med Leicas objektiv det är något speciellt med dem! Leica objektivens alla kvaliteter är inte mätbara i tester, jag brukar inte bry mig så mycket om MTF kurvor utan letar istället efter objektiv med känsla. Leicas objektiv har det där lilla extra som ger bilder som lever - Ni som använder Leicaobjektiv känner säkert igen er i mitt resonemang, Leica känslan går inte att beskriva den finns bara där i bilderna! Jag förstår att Leica inte moderniserat sitt Summicron-R 35/2.0 sedan det introducerades år 1976, varför ändra på ett vinnande koncept?



Leicas objektiv är tyvärr inte så speciellt billiga. Ett nytillverkat Leica Summicron-R 35/2.0 ROM kostar 21.250 kr och ser man bara till priset så är exemplevis ett nytt Canon 35/1.4 för 13.000 kr ett riktigt fynd. Men det går att fynda Leica (Leitz) objektiv på begagnatbörserna och då kan man om man har en rejäl portion tur hitta dem för en betydligt billigare peng! Upp till 5000 kr tycker jag att det kan vara värt att spendera på ett fint begagnat Leitz eller Leica Summicron-R 35/2.0 från Wetzlar. Det äldre Leitz Canada Summicron-R 1:2/35 som tillverkades fram till 1974 är också ett bra objektiv och det är värt att betala upp till 3500 kr för ett fint begagnat exemplar. Jag har haft båda versionerna och jag kunde inte se någon direkt skillnad på bilderna, möjligtvis har det nyare objektivet något bättre motljusegenskaper. Att de Canadatillverkade Leitzobjektiven höll lika hög klass som sina tyska motsvarigheter från Wetzlar såg Walter Mandler till.



Leitz Canada Summicron-R 1:2/35 från 1974. Med sitt snygga rektangulära motljusskydd från Leitz Wetzlar. Jag har precis sålt objektivet på bilden, jag medger att jag hade en liten tår av saknad i ögat när jag skickade iväg det, men jag tror att objektivet kommer att få ett bra hem! Mitt Leitz Summicron-R 35/2.0 från Wetzlar säljer jag dock inte.



Som du säkert vet så använder jag mitt Summicron med hjälp av en Novoflex adapter på en digital Canon EOS, skärpan och bländaren får jag ställa manuellt men jag tycker det är skönt att slippa hårdplast, chip chop och autofokus och retrofota med ett finmekaniskt mästerstycke av yppersta klass! Jag upplever autofokus som en nackdel när jag gatufotar. Med Summicronet inställt på bländare 8 eller 11 och 5 meter så har jag hyperfokalskärpa från 2,5 respektive 2 meter till oändligt och exponeringen sker utan fördröjning i exakt samma ögonblick som jag trycker ned avtryckaren. Ljusmätningen sköter jag genom att slå en spotmätning i handflatans skuggsida och ställa in exponeringskompensationen mellan -0,5 -> -1.5 beroende på ljussituationen. Att vara både bakåtsträvare och frammåtsträvare på samma gång är en svår kombination men det pressar mig samtidigt framåt i mitt bildskapande! 





Alla fotona är tagna antingen med ett Leitz Canada Summicron-R 1:2/35 eller ett Leitz Summicron-R 35/2.0 från Wetzlar. Det går givetvis att ta ungefär likadana bilder med betydligt billigare objektiv. Jag gatufotade i många år med en Konica T3 & ett 40/1.8 en utrustning som inte hade kostat mig mer än 175 kr. Men känslan är viktig för mig och känsla det finns i Summicron, både i handhavande och i bildresultat!

Leitz Summicron-R 35/2.0 är helt klart mitt favoritobjektiv för gatufoto! Det är något speciellt att gatufota med ett Summicron, objektivet riktigt andas gatufoto. Har du inte upplevt den speciella Leica känslan ännu så tycker jag att du ska prova på att gatufota med ett Summicron 35/2.0 antingen med R-versionen på en digital fullformatare från Canon eller med M-versionen på en liten smidig analog M-Leica! Men jag lyfter ändå ett varningens finger till dig, det är väldigt lätt att bli biten när man får smak på den speciella Leica känslan! För det är ju något speciellt med Summicron 35/2.0, vare sig om man har R- eller M-versionen!

Dagens låt: Caliente - Bomba De Tiempo

//Chasid

Ps: Detta inlägget är inte sponsrat av Leica, men skulle Leica vilja sponsra mig med en M8 och en 28/2.8 så får de gärna göra det! Jag är gärna testpilot för den kommande digitala fullformataren i R-serien om Leica vill! (Den där sista meningen var en viskning, jag vill ju inte avslöja några av era företagshemligheter i förtid, vi väntar till hösten istället...)

Inlagt 2008-05-03 07:47 | Läst 12114 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Trevliga bilder, Mikael. Känner precis likadant för mitt Summicron-M 35/2! :)

Lite nyfiken på om det verkligen finns nån optisk likhet mellan M- och R-versionerna? Och om det finns nån skillnad på de kanada- resp tysktillverkade!
Svar från Chasid 2008-05-03 17:43
Tack för din kommentar Johan!
M-versionerna har bättre kantskärpa än R-versionerna, det har att göra med att det är mycket lättare att göra bra vidvinklar till mätsökarkameror. Men känslan i dem är den samma!

Det är ingen skillnad på optik gjord i Canada respektive Tyskland de håller samma höga klass. Men Leica tillverkade objektiv i Portugal ett tag och den optiken är riktigt dålig.
Mvh//Chasid
Jo det är helt klart något speciellt med Leica gluggarna!
Summicron 35:an är en klar favorit, men jag har fått en till, Summilux 50:an. Jag har den sista pre asfäriska och den är fantastisk, en riktig Rembrandt Harmenszoon van Rijn glugg ;)
Fina bilder och trevlig läsning!
-affe
Svar från Chasid 2008-05-03 17:54
Hej Alf och tack för din kommentar!
Hade det fortfarande varit analoga tider så hade jag nog använt en Summicron-M 35/2.0 på en M6'a! Appropå 50 mm och Rembrandt Harmenszoon van Rijn så har jag ett Carl Zeiss T* 50/1.4 AE till min digitalare och det är ett helt fantastiskt bra objektiv i Rembrandt inspiratören Michelangelo Merisi da Caravaggio klass:-) CZ T* 50/1.4 är min favorit till reportage!
Mvh//Chasid
Kom faktiskt att tänka på Konica Hexanons 40mm f:1.8 när jag läste artikeln. Kul att se sen att du faktiskt har använt den. Hur tycker du det objektivet står sig mot summicronen, både vad gäller bildkvalité och känsla. Lite smått otroligt att man kan få det objektivet för en ynka hundralapp. Läste att det var det skarpaste objektivet som testats när det kom -79 (skarpare än leica, zeiss etc.), men jag vet vad du menar när du snackar om att känslan är viktig. Själv har jag sparat min Konica T4 med 40mm f:1.8 och 85mm f:1.8 (plus några andra objektiv). Går faktiskt att montera dem på Nikonhus men de har fel avstånd till sensorn/filmen så de går inte att fokusera till oändlinghet, men fungerar bra som macro. Har dock aldrig testat Leica själv men kan tänka mig att det måste vara något av en upplevelse.
Svar från Chasid 2008-05-03 18:02
Hej David och tack för din kommentar!
Konica Hexanon 40/1.8 är också ett fantastiskt objektiv och det har nästintill prefekt brännvidd för gatufoto. Rent skärpemässigt så är det ungefär samma klass på Summicronet och Hexanonet men jag upplever att färgerna, kontrasten och hög-, lågdagerteckningen är något mer levande med Summicronet. Konica Hexanon 40/1.8 är ett mycket, mycket bra objektiv men bland normalobjektiven så är det dessa två som imponerat mest på mig: Carl Zeiss T* 45/2.8 och Carl Zeiss T* 50/1.4.

Det går faktiskt att använda Konicaobjektiv fullt ut på Olympus systemkameror och just Konica Hexanon 40/1.8 har åter blivit ett eftertraktat objektiv på begagnatbörserna!
Mvh//Chasid