på en digital analognörd

RollOut 2012

Västerås Flygmuseum, på Hässlö (f d F1), brukar börja säsongen med en rollout varje år. Årets gick av stapeln i söndags.

Det blir inte så mycket ord den här gången. Bilderna får tala istället.

Utanför gamla CVV-hangaren stod den här. BHT-1.
En liten, men ack så naggande god skönhet. Återigen i flygande skick.

"60 hästkrafter och 257 km/t - det gör man inte nuförtiden."
Erik Bratt, 2010

Det var lite tid kvar till flygprogrammet skulle börja så det blev en runda i hangaren först.

För er som känner igen ovanstående kan jag säga att den inte flög. Tyvärr.


Douglas A-26 Invader

I Västerås har man också gått in för att renovera gamla simulatorer, t ex Draken, Metropolitan, DC-10 och, inte minst, en fungerande Link-Trainer,

komplett med fungerande "krabba". :-)

Vår siste Flygvapenchef, Kent Harrskog, invgningstalade.

Mycket folk,

och en gammal kråka.

En fyrgrupp Sk50 Safir.

En bröt sig ur.

Det var Alf Ingesson-Thor som gjorde en egen uppvisning.

Sedan blev det en stunds Pitts S2B.

Ni som har stått mitt för, när en Sk16 passerar, ni vet hur det lät...

Sen kom den, efter nästan 10 års väntan, i form av Gustav 52, 37098, i ursprunglig "målning". :-)

Det gamla bekanta raspet från RM8:an i en AJS37. :-)
Stellan Andersson flög.

Den fick flygtillståndet klart så sent som i slutet av mars. Fler bilder.


Den är numera civil-registrerad (SE-DXN), och opereras av SwAFHF.

Det händer inte ofta, men den här gången kändes nästa punkt nästan lite avslagen.


P-51, eller J26 Mustang, stackarn

Scandinavian Airshows Pitts 12.

Sedan fick Holländers Ag Cat agera Catwalk.

Sedan kom Daniel Ryfa i sin Su-26. Han är svensk och europeisk mästare, och siktar nu på VM.

En grupp, bestående av Åke Janssons DC-3:a, samt Tp83 Pembroke och DH114 Heron. De båda senare bor på Hässlö, och är såvitt jag vet vardera ett av två flygande i världen.

Efter en bra stunds intensivt vinande bortifrån plattan startade en grupp i formation...

Ahh, de Havilland! :-)

3 st J28C Vampire på en gång. :-)
Det här var väl gamla rävar allihop, och de har flugit i formation förr.

Efteråt, när alla andra gick mot bilarna, fortsatte vi istället åt andra hållet...

Seabeen:n tror jag var på hemmaplan.

Sk15. Klemm 35. Mer om den en annan gång.

Vampyrernas natt dag.

Pembroke på närmare håll.

En av rävarna. Kjell Nordström. Flyger annars även bl a Saab B17.

Visst är den. :-)

Därefter blev det en ny tur in i hangaren. Viggen. 37-61, f d provflygplan, är gammalt undervisningsobjekt från mekanikerskolan på Hässlö.


"Rimforsabulan"

Eftersom den har varit undervisningsobjekt var den även väl belyst.

Min bil är också svart, men nej, det var inte den här...

Mer blev det inte...

Inlagt 2012-05-22 22:36 | Läst 5608 ggr. | Permalink
Jag kan ännu höra ljudet från Mustangen. Skräckinjagande bara det. Favvon i din kavalkad blir ändå de vackra Vampire.
Svar från ojanson 2012-05-23 08:26
Merlin-motorns ljud är ljuv musik, men direkt efter en 37:a lät den inte så skräckinjagande längre. Lite orättvist, nästan. ;-)
Vampire-formationen var en av de absoluta höjdpunkterna även för mig. De flög mycket snyggt.