SE BILDEN
SE BILDEN: Gatufotograf, bliv vid din läst?
Världen är full av mänskliga insikter som har uttryckts på olika sätt genom historien. En sådan insikt är det här med att hålla sig till det man kan och är bra på. Att helt enkelt vara försiktig med att ge sig på saker där ens kunskaper och erfarenheter inte riktigt räcker till. Eller i alla fall göra det med ödmjukhet.
För sanningen är ju den att om du har blivit duktig på något så är du i regel bättre än de allra flesta även en riktigt dålig dag. Din lägstanivå är högre än majoritetens högstanivå. Så tänker jag när jag är trött på detta med gatufoto och därför känner för att ägna mig åt något annat i fotosvängen. Ska jag verkligen göra det?
Å andra sidan så är det inte fel att testa sina kunskaper i en bredare bemärkelse. Det går också att lära sig nya saker och utvecklas genom att prova på annat och försöka förstå hur andra gör. Att få nya infallsvinklar och idéer kan säkert tillföra en hel del för de flesta av oss.
Men samtidigt tror jag trots allt att det är bäst att hålla sig till sin grej och det som innerst inne känns mest intressant. I alla fall om du vill bli riktigt bra på något. Eller för att göra en jämförelse: om du vill bli en stjärna på tennis så är det inte fotoboll som du ska lägga din mesta tid på.
I den här filmen pratar förresten Bruce Gilden om just detta.
SE BILDEN: Gråmulna vinterdagar - inget problem för X100F
Förut brukade jag hävda att det mer eller mindre är lönlöst att gatufotografera på vintern. Framförallt på grund av årstidens korta och ofta ljusfattiga dagar. Men det är ett påstående som inte riktigt håller längre. Något som jag fick bevisat för mig ännu en gång nu i helgen under en fotorunda på stan.
Trots att det var en sådan där typisk gråmulen vinterdag som kändes som en enda lång utdragen skymning så blev det ett antal hyggliga gatubilder. Vilket faktiskt inte är något som helst problem med dagens digitalkameror och deras fantastiska ISO-prestanda.
Med min Fujifilm X100F går det till och med att plåta på frihand i ljuset av enbart gatlyktor och skyltfönster. Så inte ens när solen har gått ner är det egentligen kört för en målmedveten gatufotograf som har en modern kamera. Även om det såklart är svårare att få till det. I alla fall utan blixt.
Dock är jag en sådan där frusen person som helst campar inomhus när det är kallt och pinigt ute. För oavsett hur påbyltad jag än är börjar jag förr eller senare frysa som en hund. Så mitt stora problem är att komma ut över huvud taget. Fast den här gången lyckades jag ta mig i kragen och ge mig iväg en sväng. Inte minst för att jag hade stämt träff med Fotosidans redaktör för promenad, mat och fika. Det underlättar alltså att ha sällskap av en polare.
SE BILDEN: Snälla - ge mig en "analog" digitalkamera
Det kan vara så att jag inte är något annat än en teknikfientlig gnällgubbe. Eller att jag helt enkelt har blivit frånåkt och inte hänger med längre. Men enligt mitt tycke är moderna digitalkameror för avancerade. Det är för många funktioner, för många knappar, för många valmöjligheter.
Jag slogs återigen av detta när jag nyligen köpte en Fujifilm X100F. En i grunden fantastisk kamera som jag för all del är väldigt förtjust i, men som liksom alla andra digitalkameror är späckad med inställningsmöjligheter och diverse funktioner.
Problemet enligt min mening är att den där "analoga" direktheten i handhavandet försvinner. Det är också för lätt att av misstag råka ändra någon av alla dessa miljoner inställningar och sedan inte ha en jävla aning om vad som har hänt. Plötsligt riskerar du att stå där som en fåntratt och inte ens kunna ta en korrekt exponerad bild.
Min dröm är därför att Fujifilms kameror skulle ha ett "Classic Mode". Ett läge där det gick att stänga av allt utom det mest elementära. I CM skulle du förutom att kunna justera bländare, slutare, ISO och exponeringskompensation ha möjligheten att slå av och på blixten och manuellt ändra styrkan. That's it!
Samtliga knappar utom förhandsvisningsknappen och val av AF/MF borde vara avstängda i det här läget (eller att du själv kan välja vilka knappar som ska stängas av). Alla andra inställningar får göras innan man går in i CM. Som exempelvis frammatnings- och ljusmätningsmetod. Eller vilket format kameran ska spara bilderna i, och så vidare.
Det borde inte vara svårt att fixa en sådan här möjlighet som jag tror att många skulle uppskatta. Nu är bara frågan hur jag når fram till Fujifilm med det här otroligt viktiga budskapet?
SE BILDEN: Gå inte närmre - backa!
"If it isn't good enough you're not close enough".
Påståendet ovan lär komma från den kände Magnumfotografen Robert Capa. Det sägs att han egentligen syftade på krigsbilder när han uttryckte dessa bevingade ord, men påståendet har med tiden blivit en sådan där universalsanning i den fotografiska världen.
När jag själv läste citatet första gången var jag en fjunig tonåring med en desperat önskan om att bli fotograf. Som en svamp sög jag upp allt som lät vettigt och som kom från kända fotografer. Därför gjorde jag det här till ett av mina viktigaste riktmärken i mitt fotograferande. Så om mina bilder inte var tillräckligt bra hade jag helt enkelt inte varit tillräckligt nära. Punkt.
Men, det finns ett problem. Påståendet är långt ifrån alltid sant. Att gå nära och fylla ut sökaren med det som är "viktigt" kan visserligen göra bilder väldigt bra, men det kan faktiskt också göra bilder ointressanta och i viss mån allt för kontextlösa. Nära är alltså inte alltid detsamma som bra.
Så med tiden har lärdomen blivit att det ibland inte alls är fel att backa istället. Att ett lagom avstånd (vad det nu är) i vissa fall kan göra en bild betydligt intressantare och rent av skapa en välbehövlig atmosfär. Dock sitter Robert Capas uttalande så djupt i min ryggmärgsreflex att jag får kämpa med den saken. Men med lite övning ska det väl gå att lära sig det också.
SE BILDEN PODD: Fotoprojekt om nära och kära - med Rebecka Uhlin
I det här avsnittet av Se Bilden Podd pratar vi om hur det är att rikta kameran mot sina allra närmaste. Alltså familj, vänner och bekanta. Rebecka Uhlin har precis gett ut boken Aina & Tage (förlag Journal) som handlar om hennes älskade mormor och morfar. Projektet har fått flera priser och utmärkelser. Nu väntar utställningar, både i Sverige och utomlands.
Vi pratar också om hennes två pågående projekt. Det ena om barndomen och det andra om hur det är att bli gravid och så småningom mamma. Liksom varför hon föredrar att fotografera analogt, vad hon menar med att "det privata är universellt" - och vad Anders Petersen sa när han första gången såg hennes bilder.
Hemsida:
www.rebeckauhlin.com
Instagram:
@rebeckauhlin
Porträttbild på Rebecka Uhlin:
Anna Tärnhuvud
Bilderna som vi pratar om i podden (den första ser ni högst upp i bloggposten):
Se Bilden Podd finns på iTunes:
https://itunes.apple.com/se/podcast/se-bilden-podd/id1076655584?mt=2
RSS:
http://feeds.soundcloud.com/users/soundcloud:users:199054050/sounds.rss
Musiken i podden är hämtad från:
http://www.jamendo.com
Inlednings- och avslutningsmusik:
April Showers, Proleter