Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Sharpness is a bourgeois concept



Påståendet i rubriken kommer från dem legendariske fotografen Henri Cartier-Bresson. Han avfärdade skärpan som den viktigaste egenskapen hos ett bra fotografi, och ansåg att den var ett borgerligt begrepp. Enligt honom var det andra kvaliteter som gjorde en bra bild.



Jag är benägen att hålla med Cartier. Efter att ha gått igenom några klassiska dokumentärfotoböcker som jag har samlat på mig genom åren slås jag över hur få av mina favoritbilder som är riktigt skarpa. Bilderna har andra kvaliteter, närhet, närvaro, komposition och respekt för de avbildade. En bra bild väcker min nyfikenhet, skärpa spelar en underordnad roll, det viktigaste är vad bilden förmedlar till mig som betraktare.



Den översta bilden är inte riktigt skarp, men trots det är det en av mina mest visade bilder. På sätt och vis fick den även vara med att förändra ett helt samhälle (den berättelsen kan vi ta vid ett senare tillfälle). Bilderna i inlägget tog jag i några avlägsna tibetanska byar i Qing Hai-provinsen i Kina i december 2004. De är alla tagna med film och några av dem är inte riktigt skarpa. Bilderna ingick i min utställning "Möten i mittens av mittens rike" som visades på IKEA-varuhuset i Jönköping i september 2009. De har även ställts ut på det digitala galleriet 591 Photography och har varit med i Life Force Magazine. Nu funderar jag på att göra en bok med bilderna från Qing Hai.



Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2022-11-06 15:47 | Läst 5364 ggr. | Permalink

"Hej Mikael. Om HCB -- "Han avfärdade skärpan som den viktigaste egenskapen hos ett bra fotografi, och ansåg att den var ett borgerligt begrepp". Det har hänt en hel del sedan dess och det paradoxala för mig är att både kameratillverkare och filmproducenter hela tiden jobbat för att få fram allt skarpare objektiver, skarpare/finare korn filmer !!! Frågan är om inte HCB skulle dra nytta av de nya åtgärder som branschen erbjuder idag. Det gjorde han vel förresten redan när han började fotografera med "nya lilla" Leica. Från Box Brownie och 3x4 inc view camera ? Med många vänliga hälsningar från Erik/DK. PS: Det finns andra som har kommit på hur man använder de nya möjligheter. PS: https://www.youtube.com/watch?v=lAVkJkWJSXk Tjek ca. 13.24 og 14.33 inde i videoen."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
…”har andra kvaliteter, närhet, närvaro, komposition och respekt för de avbildade. En bra bild väcker min nyfikenhet, skärpa spelar en underordnad roll, det viktigaste är vad bilden förmedlar till mig som betraktare.” Så sant som det är sagt, framför allt kanske det om respekt för de avbildade. Men sånt säljer man inte nya kameror på.
I övrigt, fina bilder som nog blir en bra bok.
/Gunnar S
Svar från Chasid 2022-11-07 08:44
Tack för din uppmuntrande kommentar Gunnar.
/Mikael
För det första beror det ju helt på vilken typ av fotografi man pysslar med. Försök tala om för en landskapsfotograf att skärpa är onödigt. Eller nån som sysslar med arkitektur.

För det andra kan jag tycka att man ska vara lite försiktig med att lyssna till någon som själv fejkade obeskurna bilder för att framstå som mer "äkta" fotograf. ;-)

Själv tycker jag att dina bilder är fina men ganska gravt överbehandlade. För mycket lokal kontrast eller vad man nu vill kalla det för. Är väl minst lika illa som skärpa? :-))
Svar från Chasid 2022-11-07 08:48
Tack för din kommentar Martin.
Du har rätt! Jag borde har förtydligat att det handlar om dokumentär och reportagebilder. Bilderna är "analoga" och scannade med en högkvalitetsscanner för 17 år sedan, jag har faktiskt inte gjort så mycket med dem, förutom att jag har beskurit några av dem! :) Jag håller med om att de inte är så snygga i 100% på skärm men de funkar för print och i tryck.
/Mikael
Makten 2022-11-07 12:20
Aha, men då har du kanske pjattat lite våldsamt, främst på första bilden? Eller stående framkallning kanske? :-)
Kornet ser väldigt "digitalt" ut, men det kan förstås vara för att filerna sparats i lite för hårt komprimerat format.
Nils Bergqvist 2022-11-08 18:09
Var har du fått det ifrån, att han fejkakde? Tror det rör sig om en enda bild denna myt kommer från, där negativet var tvunget att beskäras pga att han fotograferade genom en springa i ett plank. där plankets kant kom med. I övrigt kan det ha varit kopisterna som beskärde (om det skulle finnas fler exempel) och inte han egna intention. Sen det där med landskap och knivskärpa. Du måste se till bara en typ av landskapsfotografer i så fall. För jag känner och vet om många som inte alls har den uppfattning du skriver om vad gäller skärpa. De använder istället hålkameror, eller gamla kameror som ger överstrålning, lite oskärpa och andra defekter. Sally Mann är en sån fotograf som tagit många landskapsbilder från amerikanska södern på det sättet. Hon letade ju efter defekta och skadade objektiv för att få de resultat hon ville ha. Mats Anderson är en annan som tar landskapsbilder och istället för att sträva efter maximal upplösning och skärpa, redigerar han bilderna till något annat. Eva Brandin som jag känner från grupper på fb, gör fantastiska landskapsbilder med gamla kameror https://evabrandin.se/ och jag har en vän som bor bara halvannan mil bort i Åfors, som använder både hålkameror och gamla kameror som inte direkt är skarptecknande. https://www.bjornlundblad.se/ Detta var bara några exempel, men det finns många fler.
Makten 2022-11-08 18:56
Nils: Poängen är att det är fånigt att avfärda skärpa som något onödigt, eftersom det är upp till fotografen att avgöra om man vill ha det eller ej. Det är ju helt irrelevant vad HCB tyckte liksom. Själv tycker jag att många av hans bilder hade varit betydligt bättre om de hade haft bättre teknisk kvalitet.

Möjligt att det är en myt med beskärningen, men jag vet att jag sett bevis på att han eller kopisten la dit filmens hålbild i kanten för att det skulle se ut som att den inte var beskuren. Problemet var förstås att proportionerna på hålen avslöjade fusket.
Nils Bergqvist 2022-11-08 19:24
Visst är det så, att det skulle vara onödigt är inget jag håller med om. Men ofta är det överdrivet och ofta är det just det som många ser till när man ska bedöma en bild. Då blir det lite galet. Oskärpa liksom grovt och rått, eller fint och mjukt, är ju medel för att få de uttryck man vill ha (eller att förstärka dem). Precis som skärpa kan vara det.
Hej Mikael.
Om HCB -- "Han avfärdade skärpan som den viktigaste egenskapen hos ett bra fotografi, och ansåg att den var ett borgerligt begrepp".
Det har hänt en hel del sedan dess och det paradoxala för mig är att både kameratillverkare och filmproducenter hela tiden jobbat för att få fram allt skarpare objektiver, skarpare/finare korn filmer !!!
Frågan är om inte HCB skulle dra nytta av de nya åtgärder som branschen erbjuder idag. Det gjorde han vel förresten redan när han började fotografera med "nya lilla" Leica. Från Box Brownie och 3x4 inc view camera ?
Med många vänliga hälsningar från Erik/DK.
PS: Det finns andra som har kommit på hur man använder de nya möjligheter.
PS: https://www.youtube.com/watch?v=lAVkJkWJSXk
Tjek ca. 13.24 og 14.33 inde i videoen.
Svar från Chasid 2022-11-08 08:20
Tack för din kommentar Erik,
Det ryktas om att HCB använde en Leica Minilux Summarit 40/2.4 på ålderns höst. Men då hade han i princip lagt fotografiet på hyllan och gått all in på måleriet istället. HCB var konstnär i grund och botten och det var säkerligen en av anledningarna på att han inte nördade in sig tekniken. Leica passade HCB om många andra dokumentär och reportagefotografer som inte vill släpa omkring på stora klumpiga kameror. Leicorna var lätta att ta med sig och förhållandevis diskreta, för dem som ville fånga ögonblick var de ultimata. Vad HCB skulle valt för kamera idag är det många som har spekulerat i. Med tanke på hans bilder tror jag att han hade valt en kamera med få inställningsmöjligheter, för att han skulle kunna koncentrera sig på bilden, och det är inte omöjligt att han skulle fotograferat helt analog.
/Mikael
Erik Madsen 2022-11-08 10:24
Hej igen - vi är delvis överens om det mesta, men vi kan inte utesluta att HCB skulle ha kommit till samma slutsats som Ralph Gibson gjorde (jfr hans uttalande i videon om den digitala Leica). Gibson hade i alla fall en lång och varierad erfarenhet med fotografering och inom alla områden när det gällde sv/v analog fotografering.
Vänliga hälsningar. Erik.
Nils Bergqvist 2022-11-08 16:09
Det var en Contax T, mätsökarkamera i miniformat med Sonnar 38mm, som han använde på ålderns höst. Efterföljaren blev Anders Petersens favorit, Contax T2, och nu kör P. med T3 tror jag. Men Bresson kan även ha provat Leica Minilux, inte vet jag?
Svar från Chasid 2022-11-09 17:42
Jag hittade precis några bilder av David Douglas Duncan på en åldrad HCB med en Leica Minilux. http://www.pindelski.org/Blog/Faceless.jpg