Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Nakenbilder på svenska kändisar



Att bilder på nakna kändisar säljer lösnummer och ger många inklick i tidningarnas nätupplagor är säkert ingen överraskning. För många tidningar handlar den typen av rubriksättning för glättiga nonsensartiklar om ren och skär överlevnad. Utan läsare inga annonser och utan annonser ingen tidning.

Bara ett fåtal av Sveriges dags- och kvällstidningar håller journalistikens fana högt. De andra har i sina desperata försök att överleva i en föränderlig värld förvandlats till annonsblad och extratidningar med fokus på artiklar om kändisar, sportnyheter och skvaller samt glättiga företagsreportage som stryker medhårs med hopp om att öka annonsförsäljningen. Drivna journalister har tröttnat eller fått sparken på grund av nedskärningar och jobbar idag som kommunikatörer, webbredaktörer, pressekreterare, hemtjänstassistenter, lagerarbetare med mera.

I tidningarnas värld härskar det kortsiktiga tänkandet och jakten på de snabba klicken fortsätter i takt med att vinstkraven höjs. För att rymma fler annonser minskar platsen för genomarbetade artiklar och reportage. För småslantar köps bilder in av privatpersoner som är glada över att få med en bild i tidningen. På så vis kan tidningarna spara in på dyra fotografer. Låter de journalisterna sköta redigeringen kan de spara en slant till och ersätter de erfarna journalister med nyutexaminerade som jobbar nästintill gratis bara för att få synas kan de spara en slant till och på så vis kan skutan flyta ett tag till innan det är dags för nästa sparpaket.

Men mörka moln sprider sig på horisonten. Enligt undersökningen svenskarna och internet som gjordes 2014 använder 22% appar som blockerar annonser i sina mobiler. Ju mer annonsblockerarna sprider sig desto större hot kommer de bli mot dags- och kvällstidningarna i landet. Tidningarna är i många fall beroende av annonsintäkterna från nätupplagorna för att överleva. Det är lätt att vara efterklok men jag tror inte att de snabba klickens väg var rätt väg att gå för att försöka vinna läsare.

Jag tror fortfarande att kvalitet lönar sig och jag vet att många svenskar längtar efter att sätta tänderna i genomarbetade reportage som är kryddade med många bilder. Även om jag nästan helt har slutat köpa dagstidningar av miljöskäl skulle jag kunna tänka mig att betala en slant för en genomarbetad tidning i PDF-format. 

Text och foto: Mikael Good

Ps: Den nakna handen på bilden tillhör en svensk kändis.

Inlagt 2015-09-23 13:55 | Läst 87879 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Jo, det är en komplex situation. Det vore en baggis att gå över till digital publicering om det fanns en betalningsvilja. Men nu ska allt vara gratis eller nästan gratis.

Att konsumera digitala gratisartiklar och dessutom blockera annonser leder naturligtvis åt skogen. Alla borde väl fatta att det är annonserna som betalar för produktionen av artikeln.

Sen håller jag väl inte med om att den typiske dagstidningen satsar på kändisar och skvallr. Vet inte hur mycket kändisar och skvaller det finns att uppbåda i Värnamo, Olofström eller Varberg. Det är väl främst kvällstidningar och inte dagstidningar som satsar på sånt?
Svar från Chasid 2015-09-23 15:03
Tack för din kommentar Magnus!

Jag tror att vi är överrens om att kvalitet alltid måste kosta något och att det alltid är någon som måste stå för notan även om något är gratis. Du har rätt i att den typiska lokal dagstidningen inte satsar på skvaller, därför har jag ändrat lite i texten efter ditt påpekande, det är en frihet man har när man skriver på nätet! :)

Men jag tycker mig ändå se en tendens att mindre tidningar gärna stryker företags medhårs och undviker att gräva fram obehagliga nyheter av rädsla att förlora annonsintäkter och de lättsmälta artiklarna om lokala kändisar finns givetvis i Värnamo, Olofström och Varberg medan kvällstidningsskvallret lyser med sin frånvaro.

/Mikael Good
froderberg 2015-09-23 15:10
Grävjobb tar tid. Utvecklingen går mer mot att lokaltidningarna bemannas så att de nätt och jämnt kan fylla tidningen med nyhetshändelserna. Då finns det inte tid för att gräva.