Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Multijournalist - Framtidens journalist redan idag



Framtiden för landets dagstidningar ser allt annan än ljus ut. Branchen är inne i en av sina djupaste svackor i mannaminne. De senaste tre åren har mängder av säljare, annonsproducenter, redigerare, fotografer och reportrar blivit av med sina arbeten på grund av vikande upplagesiffror och kraftigt minskade annonsintäkter.

Samtidigt kommer det rapporter om att ägarna för några av de stora mediehusen i Sverige plockar ut miljonbelopp i vinst. Med tanke på situationen för tidningsbranchen kan det ses som ganska så kortsiktiga och oansvariga beslut. Egentligen är det inte så konstigt att ägarna plockar ut vinst, de flesta företagen drivs i rent vinstsyfte. Många medieföretag har även tuffa krav på avkastning från sina aktieägare och uppfylls inte de kraven bantas organisationen. Om vinsterna för mediehusen helt hade uteblivit är jag övertygad om att betydligt fler personer på tidningarnas annonsavdelningar och redaktioner hade förlorat sina arbeten. Personligen skulle jag dock gärna se att medieföretagen återinvesterade en del av sin vinst i verksamheten genom att exempelvis investera i framtida journalistik. Andelen tidningar som investerar i framtiden är försvinnande få och det är tyvärr kortsiktigt ekonomiskt tänkande som styr de flesta verksamheterna idag.

Kanske skulle en lösning kunna vara att satsa på bredd istället för spetskompetens? I vart fall tycker jag att det är dags för tidningarna att riva murarna mellan annons, marknad och redaktion och anställa personer som kan arbeta gränsöverskridande. Personer som kan klara av de flesta arbetsuppgifterna på en tidning samtidigt som de även skulle kunna var delaktiga i marknadsföringen av tidningen i sociala media. Det kanske låter som en helt omöjlig uppgift att klara av. Men tro mig jag vet att det skulle kunna fungera. Jag är själv en sådan gränsöverskridande person. De senaste åren har jag med gott resultat arbetat som reporter, redigerare, layoutare, annonsproducent, grafisk formgivare, kommunikatör och fotojournalist. Jag är övertygad om att personer med samma yrkesbredd som mig kommer att bli efterfrågade på framförallt mindre tidningar i en nära framtid. Kanske är en investering i multijournalister den bästa investeringen i framtida journalistik? En sådan investeringen skulle i vart fall innebära att färre personer klarade av att göra samma jobb som fler gör idag utan att kvaliteten skulle bli direkt lidande.

Text och foto: © Mikael Good. All Rights Reserved

Kolla gärna in min profil på Linkedin om du vill kontakta eller anlita mig: http://se.linkedin.com/pub/mikael-good/51/a75/689 

Inlagt 2013-03-25 10:54 | Läst 14577 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Inget fel på multijournalister om arbetsgivaren förstår att det tar mer tid att göra flera saker. Men jag förstår inte varför det skulle bli bättre att blanda ihop redaktion och marknadsavdelning. Menar du att reportern ska passa på och sälja annonser samtidigt som denne är ute på jobb på ett företag?
Svar från Chasid 2013-03-25 13:01
Tack för din kommentar Magnus :)
Det är som du påpekar viktigt att arbetsgivaren förstår att det tar lite längre tid om man har mer att göra. Min tanke var inte att man skulle mixa ihop de olika avdelningarna. För mig är det viktigt att särskilja journalistik och marknadsföring annars blir det lätt Scoby Doo av alltihopa och läsarna får svårt att skilja reklam och redaktionellt material åt. Jag kanske var lite otydlig i artiklen men min tanke var att om tiden finns så kan mulitjournalisten hjälpa till med marknadsföringen av tidningen i sociala media genom att exempelvis publicera en del redaktionellt material på Facebook och Twitter för att locka läsare samt att ha en löpande kontakt med tidningens läsare (kunder) i samma media.
/Mikael Good
froderberg 2013-03-25 20:54
Klart man kan publicera redaktionellt material på sociala medier. Det gör ju många redan redan. Sociala medier är nya kanaler. Redaktionell reklam har journalister ägnat sig åt i hundratals år med hjälp av förstasidor, skyltfönster och löpsedlar. Att puffa för sitt material i sociala medier blir ju helt naturligt.
Idén och tanken med s k multijournalister är ju så gammal att man kan läsa om den på en runsten:) Ursäkta överdriften, men själva grundidén kom på allvr redan under 90-talet. Första steget var ju att varje medarbetare skulle kunna skriva och fotografera med bra resultat. Sedan utvidgades det även till att omfatta redigering.

Och inget större fel i detta om produkten verkligen blir bra. Tyvärr är min erfarenhet densamma som kollega Fröderberg tar upp; arbetsgivaren är inte i realiteten villig att acceptera att det måste få ta lite längre tid.

Generellt anser jag att marknadsföring och journalistik ska ha stängda dörrar sins emellan. Orsak: En bra journalistik är i sig själv den bästa marknadsföringen. Men jag förstår dina tankar helt och fullt och det är inte alls otroligt att framtiden drar åt det arbetssätt du skisserar. Det är dock inget jag längtar efter.

Med full respekt

//Lennart
Svar från Chasid 2013-03-25 16:45
Tack för din kommentar Lennart :)
Nu har jag förvisso inte läst något om multijournalister på runstenar men om jag hade gjort det så skulle det vara en ren och skär världsensation :) Men jag förstår hur du menar Lennart och jag är också medveten om att själva idéen är gammal som gatan. Men jag tycker ändå att det kan vara på sin plats med en liten relansering av multijournalisten. Och när jag pratar om multijournalister så menar jag inte att reportrar, redigerade eller fotografer ska tvingas att lära sig något som de inte vill eller är bra på.

Jag tänker främst på personer som på ett eller annat sätt har skolat sig till multijournalister. Personer som är bra på att skriva, fota och redigerade, som kan uppdatera hemsidan, twitter och facebook och kanske kan hoppa in och göra en annons eller två om det skulle behövas. Självklart är det viktigt att en sådan person kan hålla isär begreppen så att tidningens trovärdighet inte blir naggad i kanten, allt för att undvika att det blir Scooby Doo av alltihopa.

Vad gäller marknadsföringsbiten är det inte så illa som det låter och jag tror att vi egentligen tycker ungerfär likadant. Journalisterna skulle i stort sett bara göra "reklam" för sina egna artiklar på exempelvis Facebook och föra en naturlig dialog med läsarna om artiklarna på nätet, allt för att skapa ett ännu större intresse för tidningen.
/Mikael Good
All heder åt den breda kompetens du har, Mikael. Men jag tror inte mycket på filosofin om att multijournalister generellt skulle vara en bra lösning. När jag själv plåtat och skrivit har oundvikligen det ena blivit lidande, i regel bilderna. Tidningar har en viktig demokratisk uppgift - bland annat att syna makthavare och gynna samhällsdebatten. Därför är det ett problem att tidningar i så hög grad drivs med kortsiktiga vinstsyften.
Svar från Chasid 2013-03-28 11:18
Tack för din kommentar Urban :)
Om jag talar för mig själv så föredrar jag umgås fram mina texter och bilder utan att bli störd av någon extra person i rummet. Att jobba själv har inneburit ett stort lyft för mitt berättande och jag upplever att jag kommer intervjupersonerna mer på djupet. Jag tänker även som en redigerare och layoutare och det gör att jag får med mig rätt bilder och oftast inte levererar för mycket text.

Att tidningar drivs med vinstsyfte har jag inget problem med, jag vill också ha avkastning på mina sparade pengar. Men jag är å andra sidan inte någon vän av kortsiktiga lösningar. Jag håller med dig om tidningarnas demokratiska uppgift. Med det är egentligen ett helt annat ämne och det är för stort att ta upp här i kommentarsfältet.
/Mikael Good