Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Misslyckade bilder från Kina räddades med hjälp av Photoshop



En regel som jag har följt sedan jag började fotografera är att aldrig slänga några bilder. Framtida teknik kan göra det möjligt att plocka fram användbara bilder ur det som vid en första anblick kan se ut som en misslyckad bild. Genom åren har jag tagit många bilder som innehåller lite väl många nyanser av svart, jag är glad att jag inte slängde dem för nu finns äntligen tekniken som kan rädda dem. 



Under en reportageresa till Kina i december 2004 tog jag en del bilder där jag tryckte av innan blixten hunnit laddas upp, eller för att den inte gav någon vidare effekt för att det var för mörkt i taket. Det var även första gången som jag fotograferade digitalt och jag var ovan vid kameran och inställningarna vilket ledde till en del misslyckade bilder. I vilket fall som helst gick det knappt att urskilja vad det var på en del av bilderna för att de var så underexponerade. Även om jag misslyckades med inställningarna vid fotograferingstillfället valde jag att inte slänga bilderna, och jag vill minnas att jag tänkte att det skulle kanske gå att göra något åt dem i framtiden. Som grädde på moset fotade jag bara i JPG med en kamera som hade en CCD-sensor vilket gjorde det ännu svårare att lyfta fram användbara bilder då det begav sig.



Nu har det gått 16 år och vi har trätt in i den framtid som jag bildmässigt hoppades på år 2004. Tack vare den tekniska utvecklingen och nya algoritmer i den senaste versionen av Adobe Photoshop har jag kunnat plocka fram fullt användbara bilder ur kraftigt underexponerade JPG-filer. Bilden ovan var rejält underexponerad, och jag var tveksam om det skulle gå att få fram någon bild överhuvudtaget. Även om den lider av lättare bandning så skulle de funka i mindre format i ett magasin. Den nedre bilden som visar två pojkars sovrum var i princip en nyans mörkare än svart men det gick ändå att lyfta fram en vettig bild ur mörkret (Här finns före- och efterbild). Några av bilderna är lite brusiga men det är inte värre än en scannad 400 ASA film. 



Bilderna i inlägget har jag tagit med en Nikon D70 och ett 18-70mm objektiv. Jag tog dem i några avlägsna byar i provinsen Qinghai som ligger i mitten av Kina samt i provinsen Yunnan i samma land. Bilderna skulle fungera att visa i färg men jag har valt att visa dem i svartvitt för att jag tycker att det är snyggare. Om jag hade fått fram samma kvalitet som idag år 2004 hade ett par av dem säkerligen publicerats i olika reportage och projektbeskrivningar. Jag kanske skulle ta kontakt med min gamla bildredaktör, och säga att de extra miljöbilderna som hon önskade till reportagen äntligen är framkallade! :)





Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2020-11-26 07:59 | Läst 9097 ggr. | Permalink

"Väldigt, väldigt bra Mikael! Jag har också sysslat med återvinning av gamla resebilder de senaste åren och det har varit en rätt lång resa på teknikens villkor ofta. Det är verkligen som du berättar att vi mycket är och varit i händerna på den digitala verkligheten. En väldigt stor förbättring skedde när Lightroom 3.0 ersatte 2.x. Förhållandena dessa gav var som natt och dag och jag gjorde om en del jag gjort med 2:an i 3:an då jag inte stod ut med skillnaden i kvalitet. Efter det har det inte skett lika stora språng i utvecklingen hos Adobe. För min del har det stora lyftet för digitaliseringen av mina gamla dian främst kommit med min övergång till DxO Photolab. Det som varit game changern där har varit kontrastverktygen. I Photolab finns det exv. hela tre olika varianter av kontrast, Contrast, Microcontrast och Fine Contrast. Microcontrast default har varit rena döden för mina bilder men genom att bara dra den i botten och istället ersätta den med Fine Contrast så kunde jag exv. rädda alla hemskt blotschiga himlar som störde mig. Även Filmpack 5 som är en plug in från DxO till Photolab har varit till hjälp ibland då det ofta väldigt grova kornet i Agfa CT 21 -filmen kunnat brytas sönder lite mer med den Tri-X -emulering som finns i Filmpack. Capture One kan jag heller inte gå förbi. Det tycker jag varit oumbärligt vid själva digitaliseringen. I det programmet finns även en Focus Mask som ger en möjlighet att få en bild över hur skärpan ligger och kan variera med den exponering man gör vid reprofotot. Så dessa olika typer av verktygs utveckling har varit helt avgörande för att kunna ta vara på bilder som ofta sett rätt hopplösa ut. Det kanske vore lite kul att göra en blogg med några före och efter studier för att folk verkligen ska kunna förstå hur dramatiskt detta verkligen ändrat förutsättningarna för att kunna rädda våra gamla bilder. Även kloningsverktygen har ju ibland varit ovärderliga när man behövt lappa skador av olika slag som varit omöljliga att hantera exv. analogt. Jag har exempel på bilder som gått i två delar vid demonteringen från klistrade diaramar som gått att helt läka ihop med hjälp av kloningen. Så visst har de nya och förbättrade algoritmerna i både RAW-konverterare och Photoshop öppnat upp helt nya möjligheter som vi tidigare inte haft och detta ör viktigt för att möta upp tidens tand som obevekligt maler ned den tekniska bildkvaliteten, först i färgbilderna och sedan även det svartvita materialet, även om detta oftast klarar sig bättre över tid. Dina bilder från Kina är viktiga tidsdokument och jag tycker mycket om bilden från skolan. En sak som ofta slagit mig är hur rena och välklädda dessa skolelever är, trots att man levde under förhållanden som gjorde att det måste varit väldigt svårt att hålla barnen rena och välklädda. Har gjort liknande erfarenheter i Afrika också."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Hej,
Jag tycker om närheten och närvaron i dina bilder. Jag märker inte att dina bildfiler var svårhanterat. Jag känner igen mig i känslan av Kina i dina miljöskildringar. Mitt Kina var på 80-talet och är väl på väg att försvinna, utom möjligen på djupa landet.
Ha det väl
Bob
Svar från Chasid 2020-11-26 19:21
Tack för din kommentar Bob! Bara på de 16 åren som gått sedan jag besökte Kina har landet förändrats mycket. Några av områdena som jag besökte är åter stängda för turister, välståndet i landet har ökat men så har också bevakningen.
/Mikael
Det viktiga är att bilden berättar som här, då syns inte eventuella brister.
/ Bengt H.
Svar från Chasid 2020-11-26 19:22
Tack för din kommentar Bengt! Bildberättelsen står alltid över tekniken, men personligen så är jag glad när de går hand i hand.
/Mikael
Väldigt, väldigt bra Mikael! Jag har också sysslat med återvinning av gamla resebilder de senaste åren och det har varit en rätt lång resa på teknikens villkor ofta.

Det är verkligen som du berättar att vi mycket är och varit i händerna på den digitala verkligheten. En väldigt stor förbättring skedde när Lightroom 3.0 ersatte 2.x. Förhållandena dessa gav var som natt och dag och jag gjorde om en del jag gjort med 2:an i 3:an då jag inte stod ut med skillnaden i kvalitet. Efter det har det inte skett lika stora språng i utvecklingen hos Adobe.

För min del har det stora lyftet för digitaliseringen av mina gamla dian främst kommit med min övergång till DxO Photolab. Det som varit game changern där har varit kontrastverktygen. I Photolab finns det exv. hela tre olika varianter av kontrast, Contrast, Microcontrast och Fine Contrast. Microcontrast default har varit rena döden för mina bilder men genom att bara dra den i botten och istället ersätta den med Fine Contrast så kunde jag exv. rädda alla hemskt blotschiga himlar som störde mig.

Även Filmpack 5 som är en plug in från DxO till Photolab har varit till hjälp ibland då det ofta väldigt grova kornet i Agfa CT 21 -filmen kunnat brytas sönder lite mer med den Tri-X -emulering som finns i Filmpack.

Capture One kan jag heller inte gå förbi. Det tycker jag varit oumbärligt vid själva digitaliseringen. I det programmet finns även en Focus Mask som ger en möjlighet att få en bild över hur skärpan ligger och kan variera med den exponering man gör vid reprofotot.

Så dessa olika typer av verktygs utveckling har varit helt avgörande för att kunna ta vara på bilder som ofta sett rätt hopplösa ut. Det kanske vore lite kul att göra en blogg med några före och efter studier för att folk verkligen ska kunna förstå hur dramatiskt detta verkligen ändrat förutsättningarna för att kunna rädda våra gamla bilder.

Även kloningsverktygen har ju ibland varit ovärderliga när man behövt lappa skador av olika slag som varit omöljliga att hantera exv. analogt. Jag har exempel på bilder som gått i två delar vid demonteringen från klistrade diaramar som gått att helt läka ihop med hjälp av kloningen.

Så visst har de nya och förbättrade algoritmerna i både RAW-konverterare och Photoshop öppnat upp helt nya möjligheter som vi tidigare inte haft och detta ör viktigt för att möta upp tidens tand som obevekligt maler ned den tekniska bildkvaliteten, först i färgbilderna och sedan även det svartvita materialet, även om detta oftast klarar sig bättre över tid.

Dina bilder från Kina är viktiga tidsdokument och jag tycker mycket om bilden från skolan. En sak som ofta slagit mig är hur rena och välklädda dessa skolelever är, trots att man levde under förhållanden som gjorde att det måste varit väldigt svårt att hålla barnen rena och välklädda. Har gjort liknande erfarenheter i Afrika också.
Svar från Chasid 2020-11-26 19:47
Tack för din kommentar Sten-Åke! Jag scannade in en hel del svartvita negativ för ett år sedan, och när jag retuscherade dem slog det mig hur snabbt och lätt det går att bli av med damm och repor idag jämfört med när jag började jobba med Photoshop 1.5 på 90-talet. Trots att det bara är 16 år sedan jag var i Kina har landet i mångt och mycket förändrats i grunden både på ett positivt men också på ett negativt sätt. Då var Hu Jintao ledare och han förde in landet i en tid av enorm ekonomiskt tillväxt, och han öppnade också upp landet, och även om det var långt till demokrati var det en slags frihetstid för människorna i landet. Tyvärr har utvecklingen gått åt ett annat håll sedan hans efterträdare tog över.
/Mikael
Sten-Åke Sändh 2020-11-26 23:03
Mikael, det är ju precis därför dessa bilder är så intressanta. Det är 16 år sedan skriver du och det såg ut som det gjorde då fortfarande. 16 år är ingenting i detta samanhang. Landsbyggden i stora delar av Kina släpar fortfarande fast vår bild domineras av utvecklingen i södra Kina och om jag inte missminner mig så är väl landsbyggden fortfarande en av de saker man vill satsa på den kommande femårsplanen.

Det har varit många uppror genom historien i Kina och statsledningen kan sin historia. Det är viktigt för dem att hålla folk nöjda ekonomiskt och när ekonomin nu hackar så blir de nervösa.
Härliga bilder.
Bruset och tonerna i bilderna ger det hela passande karaktär.
Inom fotografi behövs en del klassisk murrig kornighet som motvikt mot den optimala digitala perfektionismen.

MVH Janne
Svar från Chasid 2020-11-26 19:23
Tack för din kommentar Janne! Jag håller med om att det behövs en motvikt mot perfektionism men jag har inte heller något emot tekniskt perfekta bilder så länge de berättar något.
/Mikael
Fantastiskt kul, och fina bilder. Innan jag läste texten trodde jag de var från 70- eller 80-talet. Det skulle det också kunna vara , förutom blandningen då som du själv nämner. Modern teknik är kul när den gör nytta!

Dessutom får jag Jean-Michel Jarres "Souvenir of China" på hjärnan:-)
Svar från Chasid 2020-11-26 19:27
Tack för din kommentar Calle! Tiden hade stått stilla i många år på den tibetanska högplatån och i de avlägsna byarna i Yunnan nära gränsen till Burma. Det kändes som om jag hade förflyttats tillbaka till början av 1960-talet.
/Mikael
PMD 2020-11-26 20:48
Tibet får man väl inte längre åka till, gissar jag. Peking har bra länge försökte utplåna den tibetanska kulturen så ökat välstånd för det området var nog inte speciellt prioriterat redan då du var där.
Svar från Chasid 2020-11-26 23:01
Tack för din kommentar Calle! Det var öppet för vissa utvalda att resa till de delar av den tibetanska högplatån som ligger i QingHai under några år. Såvitt jag vet är det nu stängt för västerlänningar och det är även svårt för kineser från andra provinser att få åka dit. Andra områden i QingHai är dock öppna för turism.
/Mikael
2020-11-26 15:56   Dag Skride
Mycket fina bilder som berättar något. En underbar gråskala.
Svar från Chasid 2020-11-26 19:28
Tack för din kommentar Dag! De bilderna som var perfekt exponerade vilket de flesta bilderna från Kina var har en underbar gråskala, jag funderar om det kan ha något med CCD-sensorn att göra.
/Mikael
MattiasL 2020-11-29 16:45
Det är något med gråskalan från vissa äldre kameror. Jag har en gammal Panasonic GH1 som ger fantastiskt fina svartvita bilder. Men det är en CMOS tror jag.
Snyggt! Det vore lite kul att få se hur någon av original-JPEGarna ser ut. Jag trodde att du hade använt råformat innan jag läste att det var JPEG.
Svar från Chasid 2020-11-26 19:34
Tack för din kommentar Per! Jag kanske lägger upp originalbilderna i en kommande blogg. Det går bra att redigera JPG i Adobe Camera Raw men man har inte lika mycket spelrum som med råformat. När jag var i Kina hade jag ett 512 MB stort minneskort. Jag hade tänkt att fota i RAW men det fanns inte plats för så många bilder på kortet. Trots att jag fotade i JPG fick jag ändå hushålla med bilderna. Men jag hade med en laptop och kunde ladda över dem till datorn för backup på hårddisk och CD.
/Mikael
Det blev ett verkligt fint reportage detta! (Nästa gång kan du väl ta med en svartare än svart ruta så man fattar utgångsläget.)

Själva bildinnehållet: Jättefina elever. Propert klädda. Skolsalen har nån sorts korsvirkeskonstruktion, rappnehus på gotländska, ibland med putsade fyllningar av vad som fanns till hands, ibland tegel, i en bärande stomme av trävirke. Man ser takpannorna underifrån. Springorna har tätats med kalkbruk som på Skokloster på 1600-talet eller svenska uthus på 1800-talet.
Svar från Chasid 2020-11-26 22:47
Tack för din kommentar Måns! Jag gillar egentligen inte att visa upp ofärdiga bilder, men jag kanske har med någon av bilderna i en före och efter artikel om ett tag. Om jag inte missminner mig byggdes skolan av västerländska missionärer i början av 1900-talet. Det är möjligt att det tog med sig sin byggteknik till området.
/Mikael
Svar från Chasid 2020-11-27 15:09
Nu har jag lagt in före- och efterbilder i den här artikeln: https://www.fotosidan.se/blogs/chasid/en-morkare-nyans-av-svart-fore.htm
Riktigt tjusiga reportagebilder, men jag tycker vi ska poängtera att detta är fattig landsbygd på bonnvischan i Kina 2004!

Själv bodde jag i Shanghai åren 2000-2004 och det finns ingen som helst koppling mellan misären och fattigdomen på landsbygden i Kina och den urbana utvecklingen i storstäder som Peking och Shanghai. I princip allt som gick att få tag i Stockholm i början på 2000-talet gick att köpa i Shanghai vid samma tid.

Sedan vill jag instämma i att aldrig slänga bilder, även om de är mindre bra vid första påseendet. Jag har råfiler tagna med Canon Eos 60D och 10D från 2002-2003 som bara blivit bättre allteftersom råkonverterarna utvecklats genom åren.
Svar från Chasid 2020-11-26 22:56
Tack för din kommentar Lars! Det var skillnad på landsbygd och storstad när jag var i Kina 2004. Men jag mötte även fattigdom och missär i storstadsområdena som jag besökte eller bodde i.Mycket har dock hänt sedan 2004. Ekonomin har föbättrats betydligt, infrastrukturen har byggts ut och fler moderna hus och fabriker har byggts.Billig arbetskraft kommer från landsbygden och de investerar i sin tur pengarna som de tjänar i sina hembyar.Sannolikheten att möta liknande miljöer som jag mötte 2004 i dag är minimal.Och skulle jag besöka byarna på landsbygden idag skulle jag kanske inte känna igen mig.
/Mikael
Snyggt jobbat! Visst, lite kornigt på sina håll, men så plåtar man ju med flit ibland, på film.
Svar från Chasid 2020-11-29 11:06
Tack för din kommentar mattias! Jag tillhör det gamla gardet som tycker att filmkorn är snyggt, och ibland fotar jag medvetet på höga ASA för att få till ett snyggt brus.
/Mikael
2020-11-27 07:51   Jörgen Karlsson
superbilder, som gammal analog fotograf hittar jag inte mycket brister i de bilderna, jag menar man har ju pressat tri-x till 3200 och ibland mer och detta är ju inte i närheten av att bli så "dåligt" som det var kvalitetsmässigt.
Svar från Chasid 2020-11-29 11:12
Tack för din kommentar Jörgen! Jag körde även med en kamera med Ectachrome 400 eller Provia 100 och de bilderna är kornigare än digitalbilderna. Men jag testade även att fota på 400 och 800 ASA med D70n och då blev det rejält brusigt. 400 ASA med D70n var brusigare än 25 600 med min Sony A9! :)
/Mikael
Härlig närhet och alldeles lagom bildkvalitet. Fin blogg! Hälsningar/ Björn
Svar från Chasid 2020-11-29 11:14
Tack för din kommentar Björn!
/Mikael