Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Leica M 10 Monochrome får bekänna färg



Det är många fotografer som har åsikter om Leica, men konstigt nog är det få av dem som har åsikter som arbetat med en Leica. Företagets nyaste skapelse Leica M 10 Monochrome har precis kommit ut på marknaden men redan fått bekänna färg i debattforum, efter debattforum.


De flesta debattörerna verkar reta sig på priset som väntas bli 93 000 kronor. Många raljerar också över att en snudd på antik kamera med en svartvit sensor kan kosta mer än finessspäckad proffskamera som Canon 1DX Mark III.

En del påstår att deras enkla systemkameror levererar bra svartvita bilder för en betydligt lägre peng. Visst så är säkert fallet om man nöjer sig att arbeta med en spegelreflex- eller en digital sökare. Men om man som jag vill ha en digital mätsökare med svartvit sensor, finns det inget annat än Leica att välja på. Det spelar ingen roll hur bra Fuji X-Pro3 är, den har ingen mätsökare och därför är den ointressant för mig.

Leican tillverkas för hand av arbetare som får skäligt betalt för sitt jobb, och den har en sensor som är direkt framtagen och anpassad till kameran. Kameran kommer inte att göras i någon stor serie, varför framtagningspriset per såld enhet blir stor.  93 000 kronor är mycket pengar för en kamera. Men jag kan ändå förstå att det finns de som är beredda att lägga så mycket pengar på en kamera. En del är beredda att lägga hundratusentals kronor på klockor, jaktgevär eller Hifi-produkter, och därför är det egentligen inte så konstigt att det finns en marknad för dyrare kameror.

Det är inte helt omöjligt att jag kommer att köpa en Leica M10 Monochrome. Blotta tanken att kunna jobba med en kamera som har en sensor som är byggd från grunden för svartvitt foto får det att rycka i mitt avtryckarfinger. Men jag kommer i så fall att vänta ett par år tills priset blir det rätta, och att jag drar in de pengarna på mitt fotograferande som behövs för att rättfärdiggöra ett köp.

Jag tycker om att arbeta med mätsökare och använder ofta min Leica i jobbet. Men det är alltför sällan som jag får leverera bilderna i svartvitt, kunderna vill oftast ha färg, och därför har jag en digital Leica med färgsensor och inte en Monochrome. När jag så vill kan jag ställa kameran i svartvitt läge och fota som jag helst vill.

Bilden i inlägget tog jag på San Diego-rockarna Switchfoot's turnépremiär i juli. Jag använde ett Zeiss ZM 21/2.8 och en Leica M 240 för bilden. Den har tidigare publicerats i färg i Världen idag, och bandet använde sig också av färgvarianten, men så här vill jag själv se bilden.

Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2020-01-19 17:54 | Läst 8699 ggr. | Permalink

"Mycket fin bild! För de flesta sorters tryck och för webanvändning tror jag inte att man märker någon skillnad mellan en färgkamera och en kamera med svart/vit sensor. Det måste till speciella tillämpningar för att det ska vara tekniskt meningsfullt med en svart/vit sensor. Men sen har vi det där med hur det är att fotografera med en viss kamera, och det är betydligt svårare att kvantifiera. :-)"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Hej I mina ögon en perfekt bild. Både i innehåll och tekniskt. Vad mer ska man säga.
Jo, behärskar man den kameran som här blir det väldigt bra!
/ Bengt H.
Svar från Chasid 2020-01-20 08:55
Tack för din kommentar Bengt! Jag har fotat med mätsökarkameror sedan slutet av 1980-talet, och det är precis som du skriver, att när man behärskar sin kamera så finns det möjlighet att ta bra bilder.
/Mikael
Hej,
Jag håller med dig. Skulle inte tveka en sekund om jag var proffs idag och kunde motivera den för bilder till kunder som krävde kvalitetsbilder, just som den bild du visar här.
Lycka till
Bob
Svar från Chasid 2020-01-20 09:00
Tack för din kommentar Bob! Leica M är omgärdat med mycket mytos, men det går inte att bortse från det faktumet att det är riktigt bra verktyg för fotografering, och rätt använt levererar de bilder av allra högsta klass.
/Mikael
Mycket fin bild!

För de flesta sorters tryck och för webanvändning tror jag inte att man märker någon skillnad mellan en färgkamera och en kamera med svart/vit sensor. Det måste till speciella tillämpningar för att det ska vara tekniskt meningsfullt med en svart/vit sensor.

Men sen har vi det där med hur det är att fotografera med en viss kamera, och det är betydligt svårare att kvantifiera. :-)
Svar från Chasid 2020-01-20 17:15
Tack för din kommentar Per! Du har helt rätt i att det är en speciell känsla att fota med en mätsökarkamera. Personligen känner jag mig lite mer avslappnad i mitt fotograferande, vilket även kan märkas på bilderna.
/Mikael
Du har rätt i allt det du skriver. Jag skulle dessutom kunna lägga till ytterligare en meter med text (eller 30 000 tecken om man så vill uttrycka det). När det gäller just Leica och kommentarerna på en lansering från detta företag kan man lägga karbonpapper under de första tre kommentarerna: "Den är dyr," "det är en lyxprodukt som bara köps av rika tandläkare" och "den här kameran vill jag inte ha". De nästföljande 100 kommentarerna är bara varianter av dessa tre. Uppenbarligen kan de som kommenterar inte skilja på "dyr" och "mycket pengar". Det finns inget som säger att 92 900 kronor är dyrt och man inte vet något om exempelvis utvecklings- och produktionskostnader. Men man kan säga att det är "mycket pengar", eller "för mycket pengar för mig".

Att en Leica är en "lyxprodukt" eller en "statussymbol" är en av de absolut tramsigaste kommentarerna. Vad är då en PhaseOne-kamera med digitalt bakstycke i prisläge 400 000+ för något? Av olika skäl har jag träffat många svenska Leica-ägare och hittills har ingen av dem verkat vara typen som ägnar sig åt lyxkonsumtion. Dessutom har de rika tandläkarna lyst med sin frånvaro. Det samma gäller för läkare, skumma finansmän och adliga markägare. Min läkare har en Sony APS-C-kamera och jag är rätt säker på att hon inte är intresserad av att fokusera manuellt (som exempel). Statussymbol? Mja, man måste vara väldigt naiv om man tror att en Leica runt halsen är den absoluta brudmagneten på Stureplan eller en kredithöjare när man besöker banken för att få ett bolån.

Det tredje typen av kommentar, "den här kameran tänker jag inte köpa", har jag aldrig förstått. Varför är det intressant för mänskligheten att "Nisse i Brösarp" inte vill köpa kameran? Observera att just den här kommentaren förekommer vad som än lanseras, oavsett tillverkare osv.

Överlag är det trist att konstatera att även på ett "specialforum" som Fotosidan så har "Facebook-sjukan" tagit över. En artikel om Leica Monochrom handlar om en kamera, med kommentarerna tappar tråden redan efter några få inlägg.
Svar från Chasid 2020-01-20 17:20
Tack för din kommentar Enrico! Det skulle vara intressant om kommentarerna istället handlade om verktyget och vad man skulle kunna använda den till. Jag tror att M 10 Monochrome vore en alldeles förträfflig kamera att luffa omkring med i världen. Efter vad jag förstått är den fullt användbar upp till 25 600 ISO, och det skulle öppna upp en helt ny värld för mätsökarfotografering för mig! :)
/Mikael
ebarile 2020-01-20 17:42
Med lite tur och vinden i ryggen kan det vara en eller annan kamera på väg till Sverige redan denna vecka, men efter vad jag har hört är de förbeställda. Förhoppningsvis finns det mer information inom kort. De bilder som hittills tagits med kameran av de som snabbtestat den är tyvärr rätt mediokra och ha dessutom bara publicerats i jpg-format. Det var likadant när Leica Q2 kom. Skillnaden var nästan enorm när man fick redigera egentagna bilder i RAW-format (DNG). Mina erfarenheter av tidigare Monochrom-modeller är mycket goda och jag tror inte de blir sämre med den nya M10 M-kameran. Till det tekniska är det som jag ser det minst lika viktigt att lägga till känslan av att den bild man just tagit bara finns i svartvitt. Ingen risk att det dyker upp en exakt likadan bild, fast i färg. Många förstår inte vad jag menar, för andra är det solklart.
Var ju tvungen att hoppa in och läsa eftersom du la upp den i tråden ;)
Riktigt bra bild!. Och ja jag kan bara hålla med om att en Mono skulle vara trevlig att äga.
Jag tror den där debatten som alltid uppstår är en följd av okunnighet till 99%. Har inte hört många som faktiskt använt en Leica och som sedan säger att : "Ja, den är för dyr och det är skit för dom pengarna". Däremot är det säkert många som gärna skulle vilja ha en och betala betydligt mindre.

Jag kan dock förstå att man av okunnighet( i just det här sammanhanget) kan ha svårt att förstå eftersom jag själv hade lite samma åsikt om inte bara Leica men om andra saker som jag tyckte var dyrare än något annat och jag inte hade lust att betala så mycket just då eller helt enkelt inte hade råd, och aldrig hade testat det. Då är det ofta de kommentarerna man lägger för att det ska känna lite bättre. Eller för att man faktiskt verkligen tror att det är skit som bara är högre prissatt.
Jag hade lite samma inställning till exempelvis allt som hade med Apple att göra för många år sedan. Jag körde med PC in i det sista och redigerade bilder etc på dom. Hade vänner som alltid sa till mig att "once you go mac, you wont go back"! och jag skrattade åt dom...nej nej nej, den där marknadsföringen går jag inte på. Bara för att man slänger på ett Äpple så blir det flera tusen dyrare!
Men så köpte jag min första Mac, och har sedan aldrig köpt en Pc. Allt dom sagt stämde, den funkar och sätts på fort, och får typ aldrig virus. Så de pengarna jag la då och har lagt har jag nog redan tjänat in på att jag förmodligen skulle ha slängt min 8e PC efter att i frustration fått virus till förbannelse och sedan fått kassera den ;)
Lite samma känns det med Leica, man får något som är väldigt fin kvalitet, och man har inte alls samma lust att uppgradera hela tiden. Det dödade min "GAS" nästan och har slutat bry mig som jag gjorde innan då det lanseras en ny modell hela tiden.
Nu hoppas jag bara att den håller i många år till så kan jag när Leica M Mono gått ned i pris sälja allt jag har och köpa den och fota med tills jag går till de "sälla jaktmarkerna" ;)
ha det gott! Mvh Martin.
Svar från Chasid 2020-01-20 17:28
Tack för din kommentar Martin! Det finns alltid de som vill ha det allra senaste, och det öppnar upp för att begagnade M Monochrom (Typ 246) kommer att gå ned i pris. Även om den har ett par år på nacken är det en riktigt bra kamera som har fördelen av filmfunktion och bättre batteritid. För två månader sedan blev jag erbjuden att köpa en Typ 246 för 32 000 kronor, jag blev ordentligt frestad att köpa den, men lyckades stå emot frestelsen.
/Mikael
Hej! Till att börja med, superfin bild!! Är själv Leicafotograf (amatör) sedan 1994, sen 2009 med digital Leica (M8), bytte till M240 2013 och bytte till M10 2017. Håller helt med dig om att debatten alltför ofta handlar om att Leica bara är lyxprodukter, vem köper en kamera för så mycket pengar etc, etc och visst, Leica är inte "billiga", men i gengäld så håller grejorna både i värde och kvalitet (de digitala kamerorna sämre, men ändå långt över snittet). När det gäller Leicas gluggar så tenderar de snarare att ligga mycket stabilt i värde (och allra helst köper man ett objektiv begagnat från en välrenomerad butik).

Jag köpte själv en Leica Monochrom (246) när den kom ut 2015, av olika skäl sålde jag den 2017 (främst småbarn och för lite tid), men jag saknar den en hel del. Man kan absolut konvertera framgångsrikt till svartvitt från en digital färgbild idag, men dels så har du inte i närheten så mycket information (1 kanal med full upplösning kontra 3 med 1/3 var) och sen är den absoluta upplösningen helt klart högre. Ur ett fotografiskt perspektiv så är Leica generellt en mycket meditativ kamera att arbeta med, den är absolut inte "enkel", men bristen på funktionalitet gör att varje bild får ta lite längre tid och att som fotograf anstränger sig mer för att faktiskt fotografera kontra ta en väldigt massa bilder och sen se om någon blev "bra". Jag har ägt både Canon 1D och Nikon D800, och till en del fotouppdrag (t ex sport) är de helt överlägsna med deras hastighet och snabba autofokus. MEN, helt ärligt, de flesta bilder de flesta av oss tar (vardagsbilder, flanörbilder, ett och annat landskap mm) kan utan vidare tas med en Leica. Idag har jag bara min M10 och oftast använder jag bara ett eller möjligen två objektiv (21, 35a eller 50), men mängden "bilder som blev bra" har faktiskt blivit högre än vad jag hade med Nikon/Canon. Det tar ett bra tag att lära sig använda en mätsökare, men har man väl vant sig så är den närmast beroendeframkallande. För mig så representerar mätsökaren, och i synnerhet en digital monokrom sådan, fotografi i dess renaste form. Om det är för alla och om man tycker att det är värt priset är helt och hållet upp till var och en.