Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

75 år sedan nazityskland kapitulerade

Idag firar vi att det är 75 år sedan freden kom till Europa. Men fredsyran blev kortvarig, kriget bytte skepnad, blev kallt, och en järnridå sänktes över de östra delarna av Europa och skiljde dem från de västra. Stöveltrampet ekade åter i öst, och mäktiga arméer ställde sig på var sin sida av gränsen. Kärnvapenhotet var överhängande. 

Det kalla kriget fortsatte fram till Berlinmurens fall den 9 november 1989, då kom öppningen i järnridån som släppte in frihetens värme till de plågade och frusna människorna i öst. Öppningen ledde till att den kommunistiska enpartistaten Sovjetunionen bröts sönder inifrån och föll den 25 december 1991. Då kom freden på riktigt till Europa. På sätt och vis skulle man nog kunna säga att även det andra världskriget tog slut den dagen.

Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2020-05-08 16:33 | Läst 6833 ggr. | Permalink

"Många av oss som är födda på 40-talet och 50-talet har vuxit upp under en form av krigsskugga då många av våra föräldrar blev hårt präglade av vad de var med om under krigsåren. Sen ska vi heller inte glömma att vi efter kriget fick att leva med ett konstant hot som verkligen upplevdes på riktigt. Ett av mina tidigaste minnen som barn var att jag gick med mina föräldrar i en antiatomvapen marsch på Kungsgatan bl.a.. det var på mittenn av 50-talet. Jag kommer fortfarande ihåg vad man skrek: "Slut på terrorn, slut på terrorn - A-bomb NEJ!" Många av oss som var med då har aldrig glömt att det bara finns enda land som hittills släppt atombomber över ett annat land!"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej. Samtidigt har vi väldigt mycket att tacka sovjetunionen för.

Sovjetunionen miste flest soldater.
Bara under de två första månaderna efter att landet gått in i kriget, dödades omkring en miljon av landets soldater.
Bengt H
Svar från Chasid 2020-05-08 17:23
Tack för din kommentar Bengt!
Sovjetunionen drog ett tungt lass under andra världskriget, men till en början berodde soldaternas "tapperhet" på att de blev nedmejade av KGB-styrkor om de flydde slagfältet. När krigslyckan vände efter Stalingrad blev KGB-styrkorna i många fall överflödiga. De hade även god hjälp av USA och Storbritanien som försåg dem med lastbilar, stridsvagnar, flygplan, mat och annan utrustning.

Men så snart freden var vunnen slöts landet igen och den paranoida stalinistiska terrorn återupptogs. Folket i Sovjetunionen gav inte ens tid att fira segern som de var värda att göra. Säkerhetspolisen satte igång att jaga rätt på folkets fiender, nya utrensningar icensattes och gulagsystemet byggdes ut. Män, kvinnor och även barn skickades till Gulag på oklara grunder. Jag har själv intervjuat män och kvinnor som skickades till Gulag utan någon egentlig orsak. Hur många som dog under tiden från 1945 fram till Stalins död 1953 är det få som vet men det kan röra sig om ett par miljoner.
/Mikael
Khalad 2020-05-08 17:53
Hej Bengt, är inte säker på att jag vet vad vi har att tacka Sovjetunionen för? Dom försvarade sitt eget land, vad dom gjorde för resten av Europa, annat än efter kriget ockupera allt dom kom över, vet inte jag. Amerikanarna kom till Europas undsättning, utan att själva ha blivit anfallna. Utan dom hade hela Central- och Västeuropa snabbt blivit tyskt, dom hade redan tagit Österrike, Polen, Frankrike, Holland, Belgien, Danmark och Norge. Utan amerikanernas stöd är jag övertygad om att kriget slutat med tysk seger.
epar 2020-05-08 18:38
Hej,

Here we go again- stackars Sovjetunionen miste flest soldater men frågan är egentligen varför och Mikael svarade delvis på den. Jag vill bara påminna att andra världskriget började med att Tyskland och SOVJETUNIONEN styckade Centraleuropa till följd av Molotov-Ribbentrop pakten.
bassa 2020-05-08 19:08
Hej Björn. Det är inte säkert att man förlorar ett krig genom att bara försvara sig. Tysklands offensiv mot Sovjet gjorde att den tyska krigsmaskinen försvagades enormt. Och i och med det kunde de allierade där Sovjet ingick lättare stoppa kriget och deras offensiv få tyskarna att ge upp
. Ett annat exempel på försvar var när mäktiga USA förlorade och gav upp i kriget mot Vietnam , där inte USA:s vapen, bombningar, och napalm fick stopp på det. Alltför många amerikanska soldater dog. Hade dom offrat lika många soldater som Sovjet gjorde under andra världskriget är jag säker på att dom hade vunnit kriget mot Vietnam.
/ Bengt H.
Många av oss som är födda på 40-talet och 50-talet har vuxit upp under en form av krigsskugga då många av våra föräldrar blev hårt präglade av vad de var med om under krigsåren.

Sen ska vi heller inte glömma att vi efter kriget fick att leva med ett konstant hot som verkligen upplevdes på riktigt. Ett av mina tidigaste minnen som barn var att jag gick med mina föräldrar i en antiatomvapen marsch på Kungsgatan bl.a.. det var på mittenn av 50-talet. Jag kommer fortfarande ihåg vad man skrek: "Slut på terrorn, slut på terrorn - A-bomb NEJ!"

Många av oss som var med då har aldrig glömt att det bara finns enda land som hittills släppt atombomber över ett annat land!
bassa 2020-05-08 17:02
Med hjälp av tyska vapen- ingengörer, som efter kriget hjälpte till med tillverkningen.
/ Bengt H.
Svar från Chasid 2020-05-08 17:38
Tack för din kommentar Sten-Åke! Krigsskuggan fanns ända fram till Sovjetunionens fall 1991. Men det finns fortfarande en icke demokratisk kommunistisk enpartistat kvar - Kina. De har en mycket mäktig armé och skulle på allvar kunna hota USA om världsherraväldet om de så vill.
/Mikael
Dagens DN citat:

"Trekvarts sekel efter fredens intåg i Europa lever avskyn kvar för nazismen och dess gränslösa förbrytelser. Det får aldrig hända igen. Men ingen ska heller glömma det kommunistiska monster som frodades i dess spår."

https://www.dn.se/ledare/kommunismens-monster-svalde-osteuropa-efter-andra-varldskriget/

Många i Sverige som fördömer det första, men hyllar det andra.
Svar från Chasid 2020-05-08 17:29
Tack för din kommentar Lars! I mina ögon är de båda ideologierna lika förkastliga. När jag var demokratisk kommunist stod jag upp mot Sovjetunionen och kallade det för en fascistisk stat, och dess ledare Stalin för bödel. Jag höll på att komma i slagsmål med KPMLr:are vid ett par tillfällen, de hyllade Stalin och jag kallade honom för fascistsvin!
/Mikael
Jag fyllde fem år det år kriget slutade. Särskilt minns jag mörkläggningen (Falun) där vi då bodde, inget ljus fick komma ut från fönstren eftersom det kunde vägleda ett ev flyganfall. Jag minns också flyglarmssignalerna som då provades ganska ofta och som skrämde mig. Jag minns också den finska grabben, Heimo, som mamma och pappa hade som krigsbarn. Kriget i sig var jag för liten att förstå, men jag minns hur mkt det fortfarande stod i tidningarna när jag lärt mig läsa, om allt förfärligt som hänt , inklusive förintelselägren och gaskamrarna.
Det var många unga män och kvinnor som offrade sitt liv, för den freden. Det är de som skall firas och tackas. Inte länder eller ideologier. Det som fick fascister Nazister och kommunister att uppstå och gav dom utrymme att ta makten. Är att människor led av fattigdom och orättvisor. Kanske något att ta med sig även idag. När många i vårt samhälle mister sina jobb och hamnar utanför. Tack för en fin text och bild. Jag brukar läsa dina blogginlägg. // Jörgen
2020-05-09 11:35   Peter Hennig
Förvisso ett ämne som genererar kommentarer!
Själv har jag inte i egentlig mening upplevt kriget – men jag satt i skyddsrum flertalet gånger som nyfödd våren 1944 under ryska luftangrepp, detta i den lilla staden Lovisa i Finland där jag är född.

Andra som var bra på att bomba civilbefolkning och då inte bara med atombomber, utan enorma mängder konventionella bomber - var amerikanerna och deras brittiska allierade.
Min mor fick strax efter krigsslutet ett amerikapaket från en avlägsen släkting i USA. Innehållet var hett eftertraktade saker i det utarmade Finland. Nu visste hon emellertid att denna gosse hade flugit bombplan över Tyskland under kriget. Paketet sänder i retur oöppnat med texten: ”Jag tar inte emot allmosor från sådana som massivt har lagt den tyska civilbefolkningens hem i grus och aska”. Starkt morsan!!

Här kan det vara på sin plats med en liten historia med fotoanknytning. Den som förmedlar saken är nämligen Werner Rotter som förestod Rollei Center på Kungsholmstrand här i Stockholm. Verner berättade för mig:
”Jag var med som ung tonåring och röjde upp efter de massiva amerikanska bombningarna av Hamburg. Bombningarna hade varit så intensiva att eldstorm uppstod – det vill säga att den upphettade luften steg hastigt - och när ny luft dånade in från sidorna uppstod effekten som av en blåslampa.
Det rådde brist på skyddsrum, så delar av civilbefolkningen byggde provisoriska sådana av stora stabila avloppsrör i betong. Där kröp familjen in, och man förseglade i båda ändor noga när bomberna började regna ner. När vi öppnade dessa rör, luktade det stekt bacon...
epar 2020-05-09 15:06
För den historiska balansens skull borde man nämna tyska terror bombningar i början av kriget i Polen ( Wieluń, Frampol, Warszawa), i Norge ( Namsos), i Nederländerna ( Rotterdam), Storbrittanien ( London, Coventry). Jag bodde en gång i Wieluń - en stad utan strategiskt betydelse, utan militär närvaro som utplanades den 1 september 1939 då Tyskarna tränade för att finslipa sin teknik från Guernica. Offren var enbart civila.
Peter Hennig 2020-05-09 15:45
Jag håller inte med dig alls. De nazistiska illdåden är väl kända. Därför är det mitt inlägg här ovan som bidrar med en tendens mot balansering. Det pekar på att det inte bara är nazister och kommunister som begick illdåd under denna tid. Även de allierade gjorde sig skyldiga till till svåra krigsförbrytelser (enligt deras egna definitioner i Nürnberg). Dom kom undan med saken eftersom dom vann kriget.
Så här 75 år i efterhand är det nog inte så svårt för de flesta att se den moraliska katastrofen i de massiva terrorbombningarna av tyska städer fyllda med civila - liksom det är en moralisk katastrof att släppa atombomber på två stora japanska städer fyllda av civila.
epar 2020-05-09 19:06
Du har helt rätt att dem bombningar av tyska städer skall betraktas som terrorbombningar MEN det var inte allierade som startade- den tyska krigsmakten begick krigsförbrytelser från första dagen av kriget. En av dem första byggnader bombarderade i Wieluń var ett sjukhus som var tydligt markerat med ett stort rött kors på tacket. Ingen ställdes till ansvar för det.
Peter Hennig 2020-05-09 20:44
Tja - redan på dagis lärde vi oss att den som börjar har ett extra ansvar för den vidare händelseutvecklingen. Så menade i alla fall dagistanterna. Så hur var det nu? Vem började bomba civilbefolkningen under andra världskriget (sankionerade sådan bombning)? Saken är inte helt okontroversiell:

https://varldenshistoria.se/krig/andra-varldskriget/vem-bombade-forst-i-andra-varldskriget

Nu spelar det mindre roll. En grov förbrytelse är en grov förbrytelse, oavsett om någon annan gjorde en grov förbrytelse tidigare. Var och en står ansvarig för sina handlingar - oavsett om man handlar på order, eller på grund av allehanda andra omständigheter. Detta slogs tydligt fast i Nürnbergrättegångarna, och det är efter det rättesnöret internationella brottsmålsdomstolen arbetar i dag.
epar 2020-05-09 21:06
Bombningar som jag skriver om ägde rum redan i september 1939 alltså jag förstår inte poängen med ditt försök att relativisera vem som var först. Men jag förstår att det ägde rum i den 'sämre' delen av Europa och väcker inget intresse bland dem flesta.