Yrkesfotografens kameraval
För en yrkesfotograf är kameravalet viktigt, det är bra att ha en kamera som är som en förläggning av det man ser och upplever, och som inte ställer sig i vägen i fotograferingsögonblicket. För mig är Leica M10 en sådan kamera.
Jag föredrar att jobba med M10:an för att den är lätthanterlig, överskådlig, och inte har en massa inställningsmöjligheter som jag drunknar i. Sökaren som är föredömligt stor har bara information om exponeringskompensation och inget mer. Slutaren är tyst och diskret, och framförallt väcker inte kameran lika mycket uppmärksamhet som när jag jobbar med min japanare med teleobjektiv. Det kan hända att en och annan lite äldre fotograf hajar till och reagerar på kameran, men i det stora hela är det färre som reagerar när jag jobbar med Leican. Bilderna i inlägget har tidigare publicerats i färg i olika tidningar. Men här har jag valt att göra dem i svartvitt som i mitt tycke är fotografins sanna färg.
Text och foto: Mikael Good
Och som du säger, många vet inte vad det är för konstig liten kamera man har. För rätt många år sen var jag ute helt privat och kom att plåta vid en händelse som oväntat utspelade sig, med min gamla M2 (långt före digitalfotots tid). Ett par tjejer i 25-års ålder tittade på mej och kameran, och den ena sa "Vilken tidning kommer du från? Grönköpings Veckoblad?". Försmädliga skratt... För mig var det förstås ett slags kvitto på att jag hade rätt grejor!
Det är en viss inkörningströskel på en mätsökarkamera, men när man väl tagit sig över den väntar en spännande värld att upptäcka genom mätsökaren. Det händer lite då och då att jag får frågan om jag jobbar på tidning när jag är ute, i och med att jag gör det svarar jag "ja", och sedan är det oftast slut på diskussionen.
/Mikael
/Mikael
Mvh Wolfgang