Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Revolution i mörkrummet!

Nu ligger min mörkrumstid ett par år tillbaka i tiden och jag tror inte att jag kommer att sätta min fot i ett mörkrum igen, men man ska aldrig säga aldrig. I det här inlägget tänkte jag berätta om vad det var som revolutionerade mitt arbete i mörkrummet.

Pga mitt intresse för gatufoto så har jag i princip alltid haft extremt svårkopierade och tunna negativ, jag testade igenom de flesta typer av papper bl.a. det utmärkta fotopappret Emak K888 och Fortepapper för att kunna lyfta fram mina foton i mörkrummet men jag blev inte riktigt nöjd med slutresultatet, jag testade olika typer av framkallare och lärde mig avancerad skuggning och efterbelysning för att lyfta fram de svårkopierade negativen, men jag blev aldrig riktigt nöjd. Jag blev övertalad av en skicklig försäljare att köpa ett billigt pröva på paket med Ilford Multigrade och filter från 0-6, men jag hade inte allt för höga förhoppningar om Ilford pappret, det var ju lite väl mycket amatör över det och inget för en mörkrumsräv som mig...

Paketet med Multigrade papperna blev liggande tills jag inte hade något annat fotopapper kvar och jag blev tvungen att använda det då jag inte hade råd att köpa mer. De första kopiorna jag gjorde var jag allt annat än nöjd med och jag var nära att slänga hela kartongen och filtrerna i soptunnan, men jag hejdade mig och började istället att experimentera med att blanda olika hårdhetsgrader på ett och samma papper. När jag framkallat och fixerat mina "experiment" foton så insåg jag att jag träffat rätt, det var den här kombinationen som jag hade letat efter! Möjligheten att blanda olika hårdhetsgrader gjorde att jag kunde få de kopiorna som jag eftersträvade. Ilfords Multigradepapper orsakade en positiv revolution för mig i mörkrummet och möjligheten att blanda olika hårdhetsgrader möjligjorde för mig att kopiera mina gatufototunna negativ och få dem precis som jag ville!

En del påstår att man kan göra allt i Photoshop men det kommer nog att dröja några år eller mer innan jag kan göra lika fina kopior från mina svartvita negativ i Photoshop som jag kunde göra med Ilfords Multigradepapper i det analoga mörkrummet, det är främst den där tredimensionella känslan i bilderna som går att få fram i mörkrummet som saknas i det digitala "mörkrummet". Det är lite som skillnaden mellan High End Class A-C rörförstärkare och High End Class A-C transistorförstärkare de senare levererar ett mer tekniskt perfekt ljud medan rörförstärkarna levererar ett skönt lyssningsvänligt ljud med bra tredimensionell närvarokänsla.









Riga augusti 1996.
Fotona har varit utställda i Tyskland och på Fotomässan i Jönköping. Orginalen som är kopierade med en Leitz Focomat V35 på Ilford Multigrade VC Matte och bruntonade med Agfa Viradon hänger just nu i min källartrappa. Det går tyvärr inte att återskapa den tredimensionella känslan som finns i pappersorginalen på bildskärmen. Kamera: Minolta 7000i, Minolta AF 50/1.7 och sist men inte minst den gamla hederliga Tri-X´n. Negativen är scannade med en Imacon filmscanner, för att bevara så mycket som möjligt av kornstrukturen, för filmkorn det är snyggt det!

Dagens låt: Phantasmagoria In Two - Tim Buckley

//Chasid

Inlagt 2008-07-24 10:55 | Läst 17992 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Det är nästan så man börjar längta till hösten och mörkrummet när jag läser detta!
Svar från Chasid 2008-07-24 13:35
Hej Urban!
Jag har faktiskt också blivit lite sugen på att gå in i mörkrummet igen, problemet är att tiden inte räcker till just nu, men om fem år då så!
Mvh//Chasid
Fina bilder, Chasid. Kul med han som ligger under kanonen! :)

Själv kom jag aldrig så "långt" i mörkrumsutveckligen att jag provade multigrade och olika filter! :) Men jag minns iaf att jag kunde få fram perfekta kopior från mina tri-x negativ på Emaks K888, hårdhetsgrad ettan och tvåan. Så det fanns liksom ingen anledning att testa multigrade för mig. Men sen försvann ju Emaks K888 från markanden, men då hade vi redan gjort oss av med vårt mörkrum!
Svar från Chasid 2008-07-24 13:49
Hej Johan!
Kul att du gillade fotona, killen som ser ut som om han mekar höll på att måla kanonen undertill med olivgrön färg.

Emak K888 är ett utmärkt papper för normala negativ, men det var lite trixigt att använda till tunna negativ. Men jag slutade använda K888 främst för att det var så krånligt att få det plant.
Mvh//Chasid
Jaha, jag trodde de hade slutat tillverkats för längesen. Jag tycker att det var/är ett underbart allroundpapper, ettan och tvåan (trean gick inte att anänvda - för lång belysningstid och på tok för hårt), och hade inga problem alls att få det plant. Funkade bra att pressas både med stykjärn eller en enkel värmepress!

Vad är det, Adox? Har bara hört talas om att de gör en sv/v film som ska vara bra (och billig)!
skall blir lite mörkrum nu i höst...:))
/E.T
Emaks var ett underbart fotopapper. Jag saknar det mycket. Allt jag har kvar är slöjat. Men beställa från USA - det verkar ju krångligt och det lär väl inte vara billigt heller.