En riktig proffskamera
Det finns en del tyckare och tänkare som anser att en riktig proffskamera är en motor- och fokussnabb best som levererar bilder i hög hastighet. Har inte kameran de egenskaperna är det i bästa fall en kamera för hobbybruk.
I deras ögon är en kamera som har något så ålderdomligt som manuell fokus och en serietagningshastighet på knappa 1 bild i sekunden ingenting att ha och något som passar bäst att lägga i en låda djupt inne i garderoben. Det är tur att vi inte lever i ett land där endast en åsikt är tillåten annars skulle jag få problem. Särskilt som jag gärna använder mig av en smått antik digital mätsökarkamera med manuella gluggar när jag jobbar. Bilderna i det här inlägget är förövrigt tagna med en smått antik mätsökarkamera.
Genom åren har jag ägt och använt en del så kallade proffskameror. Trots att de har levererat bra bilder har jag aldrig känt mig riktigt bekväm med dem. Framförallt har de varit omotiverat stora. När jag har använt den typen av kameror har det faktiskt känts som om kameran har kommit mellan mig och motivet. Kameravalet har inte spelat någon större roll när jag fotat landskap eller natur men när jag fotat människor har den typen av kameror på grund av sin storlek fungerat som en kontaktbrytare och stämningssänkare.
Märk väl att jag inte vill skriva någon på näsan. Även om jag väljer att jobba med "antikviteter" har jag full förståelse för att andra fotografer som fotar snabba förlopp såsom barn, djur, konserter, press eller sport har behov av snabba kameror som leverera i alla väder. Men för min del går det lika bra eller rättare sagt bättre med en smått antik kamera som är bestyckad med antingen ett 20mm eller ett 50mm objektiv. Trivs man med sin kamera blir bilderna oftast bättre per automatik oavsett om kameran är ett teknikmonster eller en antikvitet.
På tal om något helt annat är det någon mer än jag som också tycker att The Smiths musik är ett perfekt soundtrack för tågpendlare?
Text och foto: © Mikael Good, All Rights Reserved
/MIkael Good
/ Lena
/Mikael Good
Som yrkesfotograf som måste illustrera något snabbt är det förstås inte alltid tiden finns, och då är det bra med alla tekniska hjälpmedel man kan hitta. Ibland tycker jag mig ana nåt slags omvänd prylsnobbism i bloggar och forum där det gäller att göra bilder med så simpel utrustning som möjligt, och det är i mitt tycke inte ett dugg bättre än att hävda att man måste ha en kamera med 10 bps eller jättelånga teleobjektiv ...
De här bilderna är fina tycker jag, oavsett vilken kamera de är gjorda med.
Oavsett vilken kamera som jag har i handen så strävar jag efter minimalism och jag jobbar ungefär likadant med en Leica som med en teknikspäckad "proffskamera". I och med min strävan efter minimalism och min mätsökarförtjusning är det inte så konstigt att en digital Leica hamnade i min hand när priset blev det rätta. Det går givetvis utmärkt att använda andra kameror. Exempelvis har jag en fullformatare som jag använder på en del jobb, framförallt när jag behöver autofokus och lite längre brännvidd än 50mm. Det kanske dyker upp några andra konsertbilder i min blogg framgent som visar att det även går att fota konserter med en digital spegelreflexkamera med autofokus och zoom! :)
/Mikael Good