Piratobjektiv från Leica och Carl Zeiss
Ibland dyker diskussionen om original- kontra piratobjektiv upp. Det kan stundtals bli en ganska så hätsk debatt där båda sidor oftast har sina små poänger.
Fördelen med originaloptik är att den oftast har samma kontrast och färgteckning. Fördelen med piratobjektiven är i stort sett alltid priset och i många fall är skärpan både likvärdig eller bättre men å andra sidan brukar det vara lite Scoby doo över färgteckning och kontrast, vilket medför en hel del pyssel med olika färginställningar och profiler i ACR:en innan jag hittar rätt och det är inte någon sysselsättning som jag tycker om att lägga min tid på.
Till min Canon har jag tre piratobjektiv från 28 till 90mm som tillverkats av Carl Zeiss och Leica. Med de objektiven får jag de färgerna och den kontrasten som jag är van vid och tycker om. Att skärpan förmodligen är något bättre än originalobjektiven är positivt men det spelar en underordnad roll i sammanhanget. Det är främst 3D-effekten och färgerna som jag vill åt och den får jag inte med Canons originaloptik.
Något märkesfreak är jag inte och de som känner mig vet att jag inte bryr mig om vad det är för märke på objektiven så länge som det ger mig de färgerna och den konstrasten som jag är van vid. Till mina M-kameror har jag några Voigtländergluggar, en Konicaglugg , en Leica- och en Zeissglugg. Objektiven fungerar bra för mina ändamål och trots att jag vet att det förmodligen finns optik som är snäppet bättre så är jag ändå nöjd med det som jag har.
Samtidigt har jag full förståelse för att det finns andra som tycker annorlunda än mig och gärna kör med originaloptik till sina kameror. Så länge som man använder det man trivs med så är det bara bra, gör man det så brukar inte heller kamerorna eller optiken ställa sig i vägen för motiven.
Bilden som pyntar dagens inlägg är tagen med en digital M-kamera och ett Summicronobjektiv. Det bästa med den kombon är att jag inte behöver lägga så mycket tid med ACR:en. Det är i stort sett bra att framkalla DNG-filen, trycka på auto i Photoshop och sedan är bilden klar.
Text och foto: © Mikael Good. All Rights Reserved.