Advertisement

I huvudet

på en digital analognörd

Grevinnan från Stuttgart

Efter det förra blogginläggets enorma gensvar fortsätter jag som om inget har hänt...

Jag skrev då som avslutning att en annan kamera egentligen passade mycket bättre in på rubriken "lilla Super Ikonta".

Här är hon. Den tyska italienskan.

Contessa f grevinna

Här hemma även kallad Dröm-Contessa.

Tillverkad i Stuttgart på 50-talet, av det "nya" Zeiss Ikon. Fabriken var inte ny, däremot. Contessa-kameror hade tillverkats här sedan 1908. Den som har sett filmen "Maria Larssons eviga ögonblick" kanske minns att det var just en Contessa hon använde, dock av betydligt äldre generation. Contessa-Werk utgjorde sedan en av produktionsenheterna inom Zeiss Ikon. Under 30-talet tillverkades här bl a Nettar och Ikonta, vilka återupptogs efter 2:a världskriget. Vid krigsslutet flyttades ledningen hit, från Dresden i den nu sovjetockuperade delen av Tyskland.

Den bär tydliga spår av Hubert Nerwins penna, och ligger fint i handen. Nerwin, som tidigare legat bakom bl a Super Nettel och Contax II under tiden i Dresden, hade funderat på en liten enkel kamera att tillverka när kriget var över. Resultatet blev Ikonta 35. Baserad på den gjordes denna "extra allt"-version, med både mätsökare och exponeringsmätare. Namnet blev dock inte Super Ikonta 35, utan den här gången fick det bli Contessa. Ett elegant namn på en elegant kamera.

Den är ännu ett exempel på Zeiss Ikons återanvändning av gamla modellnamn, men det är Super Ikonta den brås på. Den t o m delar typnumret (533/24), om än inte formatet, med en av Super Ikontorna (533/16).

Liksom sitt storasyskon har den utfällbart objektiv och kopplad mätsökare av vridkilstyp, exponeringsmätare, filmräkneverk och dubbelexponeringsspärr samt, till skillnad från Super Nettel, centralslutare. Liksom på Super Ikonta får man också spänna slutaren själv, efter frammatning.

Öppnar man bakstycket, ser man att filmen dras fram åt vänster.

De två små kugghjulen i filmbanan är till dubbelexponeringsspärren och räkneverket.

Frammatning och räkneverk på undersidan.

Objektivet, en antireflexbehandlad Tessar 2.8/45, klarar även ganska elaka kontraster riktigt bra,

och den går lätt ned i fickan när man flanerar. :-)

Postat 2012-05-01 22:01 | Läst 3261 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera