Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Svartvitt reducerar allt till själva kärnan, bildens väsen är svartvitt!

I går skrev jag ett inlägg med rubriken: Naturfoto en stark bastion mot manipulation? Där jag redogjorde för vad jag tycker är ok att göra med ett naturfoto i Photoshop. Idag ska jag berätta om och visa en bild från ett tillfälle när allting stämde! Jag tillhör definitivt den konservativa skaran av naturfotografer som valt att dokumentera naturen som den är och jag närs av ett stort engagemang för att bevara vår vackra natur till kommande generationer. Precis som Peter Gerdehag anser jag att man inte ska hålla på med naturfoto om man själv inte är engagerad i miljö- eller naturfrågor!

Istället för att förvanska det som jag ser vid exponeringstillfället väljer jag att återkomma till samma plats när allting stämmer istället för att ta den lätta vägen och "fuska" med Photoshop. Nu tänkte jag presentera en bild där allting stämde. Det är en svartvit bild som jag tog vid Hönö Röd i juli 2008. Jag hade spanat in platsen vid ett tidigare besök men då tog jag inte ens någon bild med min kamera då det saknades något väsentligt för att ge bilden liv, istället ögonfotograferade jag motivet och sparade bildvinkeln i mitt interna minne. Vid mitt återbesök på Hönö Röd i juli 2008 var alla omständigheter perfekta och båten Elida dök efter en stund upp vid horisonten, jag skyndade mig till min utvalda plats där jag fick vänta en stund innan båten var på rätt plats, precis efter att jag tagit bilden försvann ljuset och himlens portar öppnade sig, men jag visste att jag fått bilden precis som jag ville ha den! Som tur var hade jag en vattentätad kamera vid fotograferingstillfället för något paraply hade jag inte med mig!

Jag har faktiskt inte gjort så vidare värst mycket med bilden förutom att "kopiera" den på treans papper i Photoshop, faktum är att bilden gott och väl uppfyller reglerna för Dogma 07! Det är förvisso en digitalbild men jag valde att den skulle vara svartvit redan i exponeringsögonblicket även om den skulle fungerat bra i färg. En del tycker nog att svartvitt är manipulation men jag svarar dem med att citera Alberto Venzago:
"- Svartvitt reducerar allt till själva kärnan, bildens väsen är svartvitt!"
.
När jag ändå håller på tar jag ett citat till och denna gången kommer det från Robert Frank: "- Black and white are the colours of photography. To me they symbolize the alternatives of hope and despair to which mankind is forever subjected."


Elida vid Hönö Röd © Mikael Good, 2008

Till sist, kom ihåg att det inte finns några genvägar till den perfekta bilden! Det som krävs är ett stort engagemang, en stor portion tålamod, lite tur och mycket uthållighet oavsett om det är natur, dokumentär, gatufoto eller något annat inom fotografering som du håller på med!

Dagens låt: Tinariwen - Assouf

//Chasid

Inlagt 2010-05-25 10:02 | Läst 7088 ggr. | Permalink

"Jag tycker att denna bild är ett bra exempel på hur subjektivt vi i själva verket uppfattar bilder, även när vi är övertygade om att "detta är den oförfalskade verkligheten just sådan som den ser ut". Jag sitter och filar på ett blogginlägg om det här med anledning av din föra bloggpost, den om Natufoto. För att återgå till just denna bild, jag vill påstå att den är oerhört starkt präglad av ditt personliga temperament. Jag tvivlar starkt på att jag själv skulle ha sett ljus och kontraster just på detta sätt vid just detta tillfälle. Eller att jag skulle valt just det här tillfället ifall jag ville fånga platsens karakteristika i bild. Jag ska inte gå på djupet i detta, för det skulle felaktigt kunna uppfattas som något slags kvalitetsomdöme om bilden. Den är alldeles utmärkt, och desto mer så om den faktiskt visar vad du vill visa. Men min bild av denna plats skulle den inte kunna vara. (Detta bortsett från det faktum att du är en mycket skickligare och mer erfaren fotograf än jag.) Så tycker jag att du moraliserar lite över fotografens motiv att ta naturfoto. Vadå engagemang? Måste jag köpa ett CO2-certifikat innan jag sätter mig i bilen för att åka ut till den vackra plats som jag inte med rimlig ansträngning kan komma till på annat sätt? (Jag är 68, och det är livsfarligt att cykla på vägarna där jag bor.) Visst kan det finnas moraliskt tvivelsamma motiv för att vilja ta en bild, så som t ex paparazzifotograferna gör. Men kan det finnas fel skäl att ta en naturbild? Man ska akta sig för att upphöja sig själv till den moraliska normen."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
You sad it man. Nobody fuck´s with Chasid:)
Bra skrivet skämt å sido
Svar från Chasid 2010-05-26 10:59
Tack för din kommentar Jonas!
Be Good, Be Bad just Be Michael Good :)
Det behövdes lite sälta i bloggen!
//Chasid
Jag tycker att denna bild är ett bra exempel på hur subjektivt vi i själva verket uppfattar bilder, även när vi är övertygade om att "detta är den oförfalskade verkligheten just sådan som den ser ut". Jag sitter och filar på ett blogginlägg om det här med anledning av din föra bloggpost, den om Natufoto.

För att återgå till just denna bild, jag vill påstå att den är oerhört starkt präglad av ditt personliga temperament. Jag tvivlar starkt på att jag själv skulle ha sett ljus och kontraster just på detta sätt vid just detta tillfälle. Eller att jag skulle valt just det här tillfället ifall jag ville fånga platsens karakteristika i bild. Jag ska inte gå på djupet i detta, för det skulle felaktigt kunna uppfattas som något slags kvalitetsomdöme om bilden. Den är alldeles utmärkt, och desto mer så om den faktiskt visar vad du vill visa. Men min bild av denna plats skulle den inte kunna vara. (Detta bortsett från det faktum att du är en mycket skickligare och mer erfaren fotograf än jag.)

Så tycker jag att du moraliserar lite över fotografens motiv att ta naturfoto. Vadå engagemang? Måste jag köpa ett CO2-certifikat innan jag sätter mig i bilen för att åka ut till den vackra plats som jag inte med rimlig ansträngning kan komma till på annat sätt? (Jag är 68, och det är livsfarligt att cykla på vägarna där jag bor.) Visst kan det finnas moraliskt tvivelsamma motiv för att vilja ta en bild, så som t ex paparazzifotograferna gör. Men kan det finnas fel skäl att ta en naturbild? Man ska akta sig för att upphöja sig själv till den moraliska normen.
Svar från Chasid 2010-05-26 09:43
Tack för din kommentar Ernst!
Fotot är inte tänkt att visa hur man ska ta bilder utan visar mitt val av motiv i den speciella situationen, du hade säkert sett något annat som du tyckte var intressantare att föreviga Ernst och det tycker jag bara är bra, det skulle ju som sagt var inte vara speciellt kul om alla tog samma typ av bilder :)

Det kan hända att jag moraliserar något men jag är väldigt engagerad i miljöfrågor och är skrämd över att vi människor håller på att rasera själva fundamentet för vår egen existens och de som först kommer att få ta konsekvenserna är som vanligt det minsta och de svagaste grupperna på vår jord. Man behöver dock inte vara miljöfundamentalist för att visa sitt engagemang, en bensinsnålare bil är ett bra steg på vägen, sopsortering är ett annat bra steg, att installera miljövänlig uppvärmning av sitt hus en annan. Om vi alla tog små miljöförbättrande steg så skulle vi kunna köpa våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn lite mera tid och framförallt så skulle vi tillsammans kunna sätta ordentlig press på våra politiker att göra något radikalt åt miljöproblemen!

Jag tycker att det är moraliskt fel att hålla på med naturfoto om man inte bryr sig ett dyft om miljön och ex. åker runt med en riktigt bensinslukande och avgasstinkande bil... De naturfotograferna är i mitt tycke lika tveksamma som papparazzis. Men de flesta naturfotograferna i Sverige tillhör som tur är inte den kategorin utan visar sitt engagemang genom att dra sina strån till stacken för miljön!
//Chasid
Svar från Chasid 2010-05-26 10:58
Mitt svar till dig Ernst resulterade i ett nytt inlägg som jag kallar för "Människan förstör sig egen existens".
//Chasid
Ps: Det ska bli intressant att läsa ditt blogginlägg :)