Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Så enkelt slipper du självutnämnda språkpoliser

Alla felstavningar, felformuleringar och särskrivningar irriterar mig. Jag är ingen språkpolis som vill briljera med min egen kunskap utan allt som oftast håller jag inne med mina kommentarer. Men det finns dem som helhjärtat går in för uppgiften till artikelförfattarnas fasa.

Använder man sig av något av alla de utmärkta hjälpmedlen som finns i dag kan man faktiskt hålla språkpoliserna borta. Det bästa hjälpmedlet för att råda bot på felstavningar är att använda sig av stavningskontroll. Har man för vana att alltid utföra en extra stavningskontroll på sin text kan man minimera antalet felstavningar. En bra stavningskontroll finns på www.petnoga.se. Är man ändå osäker på hur ett ord ska stavas och stavningskontrollen inte riktigt räcker till är det enkelt att slå upp ordet och kontrollera stavningen. Innan jag skickar iväg redaktionella texter till tryck ser jag alltid till att de är korrekturlästa. Två eller tre par ögon ser alltid bättre än ett par ögon.

Det har faktiskt aldrig varit lättare att skriva än vad det är  i dag och om man tar hjälp av alla de utmärkta hjälpmedlen som finns är det lättare att kommunicera ut sitt budskap och framförallt slipper man spydiga kommentarer från språkpoliser och det om något är värt all extra möda :)

Genombrottet
 Genombrottet © Mikael Good, 2006

Dagens låt: The Ramones - I Don't Want To Grow U‬p

//Chasid

Inlagt 2011-05-11 10:18 | Läst 11400 ggr. | Permalink

"Jag håller helt med dig om att "språkpoliser" bara är tröttsamma om de ger sig på människor i debattfora, bloggar mm. Att ha svårt att få till det grammatikaliskt rätt skall inte hindra någon från att yttra sig! En annan sak är det, enligt min åsikt, när yrkesverksamma journalister och t.o.m. författare visar att de inte behärskar sitt arbetsredskap. Märkligt nog anses det ofta inte så viktigt. Märkligt eftersom en "dålig" fotograf inte accepteras, och vem släpper in en dålig fotbollsspelare i laget? Numera är det mycket vanligt att journalister inte behärskar användandet av de och dem. För mig sänker sådant lätt trovärdigheten hos skribenten. En fördom jag dras med och försöker hålla igen på, men den finns där. Jag tycker om att läsa dina texter Mikael, och brukar sannerligen inte hitta något språkligt att racka ned på. Därför blev jag plötsligt tveksam till att skicka detta när jag nyss upptäckte " Men det finns dem som ..." ovan. För mitt inlägg är INTE riktat mot dig, bara en allmän fundering om professionalismen i dagens media. Hoppas nu bara att de dåliga batterierna i mitt trådlösa tangentbord inte sänker mig själv med märkliga bokstavsmissar ;-)"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Du har missat en punkt efter sista meningen! (sorry! Kunde inte låta bli!) ;)
Svar från Chasid 2011-05-11 10:46
När man skriver ett :) sätter man inte en punkt efter, om man inte har en tår i ögat :)
//Chasid
Jag håller helt med dig om att "språkpoliser" bara är tröttsamma om de ger sig på människor i debattfora, bloggar mm. Att ha svårt att få till det grammatikaliskt rätt skall inte hindra någon från att yttra sig!

En annan sak är det, enligt min åsikt, när yrkesverksamma journalister och t.o.m. författare visar att de inte behärskar sitt arbetsredskap. Märkligt nog anses det ofta inte så viktigt. Märkligt eftersom en "dålig" fotograf inte accepteras, och vem släpper in en dålig fotbollsspelare i laget?

Numera är det mycket vanligt att journalister inte behärskar användandet av de och dem. För mig sänker sådant lätt trovärdigheten hos skribenten. En fördom jag dras med och försöker hålla igen på, men den finns där.

Jag tycker om att läsa dina texter Mikael, och brukar sannerligen inte hitta något språkligt att racka ned på. Därför blev jag plötsligt tveksam till att skicka detta när jag nyss upptäckte " Men det finns dem som ..." ovan. För mitt inlägg är INTE riktat mot dig, bara en allmän fundering om professionalismen i dagens media.

Hoppas nu bara att de dåliga batterierna i mitt trådlösa tangentbord inte sänker mig själv med märkliga bokstavsmissar ;-)
Svar från Chasid 2011-05-11 11:08
Jag håller med dig Christer om att kraven på dem som har skrivandet som profession gott kunde vara högre. Det är lätt att hitta stavfel och framförallt konstiga avstavningar i dagens tidningar. Det blir lite väl pinsamt när redaktörer som bestämmer och redigerar innehållet i en tidning eller på en hemsida skriver artiklar som är fulla av fel.

Jag har inte heller så höga krav på dem som spelar i skrivandets korpserie även om jag skulle önska att de i vart fall skulle hitta fram till någon form av stavningskontroll.

Vad gäller de och dem så kommer det snart att vara språkligt korrekt att skriva dom och det kommer att underlätta skrivandet för mig :)
//Chasid
Vilket språkpolisande!!!! :-)
Svar från Chasid 2011-05-11 13:58
Jag kan inte annat än att hålla med dig Lena :) Jag la medvetet in ett par felaktigheter i texten för att skapa lite debatt och röra om lite i grytan :-)
//Chasid
Jag har på olika sätt helt eller delvis försörjt mig på att skriva i snart 20 år. Som teknisk översättare, som manual- och instruktionsförfattare och som teknisk journalist.

Jag kan hålla med om att slarvigt språk ibland försvårar läsning, men jag vill nog också hävda att många har en lite rigid och fyrkantig syn på språk. Det som för mig skapar dålig trovärdighet i texter är oklara resonemang och mest av allt att en del skribenter helt enkelt inte förstår det de skriver om. Däremot bryr jag mig mindre om enstaka språkfel här och där.

Skrivet språk är på många sätt mycket likt bildspråk - det finns en slags grammatik som hjälper oss förstå varför vissa texter/bilder kommunicerar effektivare än andra - men som för den skull inte är järnhårda regler att alltid följa slaviskt. Precis som i bilder kan uppenbara "regelbrott" emellanåt friska upp och faktiskt mer bidra än förstöra.

Precis som när vi diskuterar bilder tycker jag att många som diskuterar skriftspråk inte ser skogen för bara träd - eller enskilda kvistar och löv. Jag föredrar en lätt felfokuserad men innehållsmässigt spännande bild jämfört med en tekniskt korrekt men stel och tråkig bild. Samma med text, hellre ett och annat grammatiskt fel eller rent av ett stavfel än att texten är tråkig, innehållslös och saknar underliggande tanke (jag var på väg att skriva bildidé :)

Smajlisar är ett förhållandevis nytt fenomen i vårt skriftspråk och jag tror vi på sikt kommer att acceptera dem som lika självklara skiljetecken som klassiska sådana. Även bruket av skiljetecken förändras; tänk bara på hur sällan någon använder semikolon numera - annat än i smajlisar då ;-)

Smajlisar är dessutom språkligt intressanta genom att de är bland de mest globala språkuttrycken som vi har.

Så länge vår verklighet förändras så kommer också språket - vårt verktyg för att beskriva verkligheten - också att förändras. Visst skall vi hålla efter slarv och fel, men jag tycker fler borde fokusera på sådant slarv och sådana fel som hotar begripligheten. Som sär skrivningar som försämrar läsbarheten och skapar oklara syftningar.

Men jag tycker också vi skall vara lite mer öppna för att vårt språk förändras och att det centrala oftast ändå är budskapet och begripligheten, inte detaljer i hantverket.
Svar från Chasid 2011-05-11 14:14
Jag håller med dig Martin. Ett par fel hit eller dit stör inte helhetsintrycket av en text. Men när en text innehåller många fel som enkelt hade kunnat rättas till med hjälp av stavningskontroll så brukar jag tröttna på att läsa.

Språket utvecklas ständigt och om ett par år kommer det säkert att vara helt ok att använda smielysar som skiljetecken och ordet dom istället för de och dem. Förutom att vara en mycket bra författare så var även August Strindberg en språklig förnyare som trots motstånd ledde in svenskan på helt nya vägar.

När jag gör reportage är närvarokänslan i texten minst lika viktig som den är i bilderna och för mig är det viktigt att texten inte innehåller felaktigheter utan att den återspeglar verkligheten och helst inte innehålller några stavfel. När jag skriver korta artiklar som måste levereras snabbt kör jag alltid stavningskontroll och läser igenom dem ett par gånger för att minimera stavfelen.
//Chasid
Svar från Chasid 2011-05-11 14:49
Jag har faktiskt börjat använda semikolon mer och mer, det är faktiskt min fru som fått in mig på det spåret. Semikolon är underskattade men högst användbara.
//Chasid
Tycker egentligen att det viktiga är att försöka skriva så att folk förstår vad man vill säga. Är själv "ordblind" som det hette förr, men har haft stor hjälp av rättstavningsfunktionerna i dagens ordbehandlare och editorer. Om man inte rättar till fel ens när dom blir markerade i texten kan tyda på en viss slapphet. ;)
-affe
Svar från Chasid 2011-05-11 15:33
Självklart är det viktigast att texten är intressant, läsvärd och att man når ut med budskapet. Precis som du skriver Affe så är det ren och skär slapphet att inte rätta till de markerade stavfelen :)

Ibland har jag ingen stavningskontroll till hands när jag skriver, som i det här fallet när jag svarar på din kommentar. Men innan jag trycker på ok så kör jag texten genom stavningskontrollen på www.petnoga.se för att minimera felen.
//Chasid
Som så många andra har jag problem med lätt dyslexi. Datorns intåg var därför en stor befrielse för mig. Använder nu huvudsakligen Mozilla Firefox som webbläsare just för att den erbjuder rättstavningsfunktion. Med tiden har jag blivit nästan en "språkpolis" inte med stavning dock men med särskrivning, rätt användande av de, dem och dom m.m

Håller dock inne med kommentarer om detta då jag vet hur det är att begränsas i sitt uttryck i rädsla att göra fel. (Nästan hela grundskolan innebar uppsatsskrivande mer undvikande av stavfel än träning i formulering).

P.s rättstavningsfunktionen rättade till stavningen på kommentarer i denna kommentar d.s
Svar från Chasid 2011-05-11 18:21
Datorer är ett utmärkt hjälpmedel mot dyslexi och det är många som har skrivproblem som har fått ovärderlig hjälp sedan datorernas intåg. Jag har inte dyslexi, men ända sedan jag började använda QuarkXpress i mitten av 1990-talet har jag använt mig av stavningskontroll för att korrigera mina texter. Det förfarandet sitter numera i ryggmärgen och jag har faktiskt lite svårt att förstå dem som slarvar. Det tar bara ett par minuter att korrigera en text och den tiden tycker jag att man ska ta sig av respekt för sina läsare.
//Chasid
Till dessa goda råd kan väl fogas bl a att Firefox har en utmärkt inbyggd stavningskontroll. För mig personligen har dessa hjälpmedel varit av oskattbart värde, eftersom jag lider av dyslexi.
Svar från Chasid 2011-05-11 19:00
Även Google Crome har en bra inbyggd stavningskontroll men den fungerar lite si och så med min lilla XP-laddade Netbook men med min MacBook funkar den perfekt.
//Chasid