En pizza och en publicering tack
Innan digitalkamerans intåg sålde jag bilder till almanackor och turistbroschyrer. Men sedan photoshop och digitalkamerans intåg har det varit svårt att konkurrera med alla dom som nöjer sig med pizzapengar och en publicering av sina bilder. Det som tidigare var en relativt stabil inkomstkälla som betalade för kameror, objektiv, film, framkallning och resor har i princip försvunnit för mig.
Midsommarblomster © Mikael Good
Men jag ska inte klaga jag har ändå klarat mig ganska så bra. Natur- och landskapsfoto var bara en extra inkomstkälla för mig. Det är värre för alla dom naturfotograferna som hade det som sitt huvudsakliga levebröd. Många av dom har fått se sig om efter andra arbetsuppgifter i dag. Utvecklingen kan aldrig stoppas men jag tycker ändå att det är lite tragiskt att årtal av kunskap har ersatts med lättgripbart finlir i Photoshop. Fotografer som tålmodigt väntade in rätt ljus i timmar eller dagar kan nu enkelt fixa samma stämning i en digitalplatt bild i Photoshop. Att kunna läsa ljuset och vädret är inte så viktigt längre, allt går i princip att fixa i Photoshop för den som är någorlunda kunnig och det är ok för mig så länge som man bara redogör för vad man gjort.
Älgko © Mikael Good
Idag har jag i princip slutat med natur- och landskapsfoto och istället har jag mer och mer inriktat mig på att dokumentera min vardag. Mina reportageresor runt om i världen ingår i princip i min vardag då dom är en frukt av mitt stora engagemang för dom minsta och svagaste grupperna. Jag har fått en del kritik för att jag inte jobbar på hemmaplan. Men faktum är att jag mer än gärna skulle vilja vara med och dokumentera folkhemmets förfall och dom nya klassklyftorna som skapats i Sverige. Viljan att göra det finns men som arbetslös saknar jag tyvärr nödvändiga ekonomiska resurser och det kanske jag hade kunnat ha om jag hade fått sälja en och annan naturbild till almanackor och turistbroschyrer…
Urskog © Mikael Good
Alla bilderna i inlägget är skapade direkt i kameran på diapositiv film och dom är inscannade med en Fuji Lanovia Scanner. Om någon skulle betvivla trovärdigheten så är ni varmt välkomna att komma hem till mig och titta på mina orginal.
Den gamla bron © Mikael Good
Klicka på länken nedan om du vill läsa mina inlägg eller länka till min blogg utan att behöva störas av all reklam. Som bonus får du se min blogg ungefär som jag själv vill ha den: http://www.chasid.fotosidan.se/blog/index.htm
Dagens låt: Johnny Thunders and The Heartbreakers - Pirate Love
//Chasid
//Chasid
Bilderna är grunden i verksamheten men drar i sig inte in så mycket pengar.
En duktig fotograf med bra bilder kan leva på hålla kurser och föredrag. Kolla hur många föredrag Magnus Nyman håller på ett år.
Föredragen säljer i sin tur böckerna.
Fotoböcker som visar hur duktig en fotograf når sällan några större upplagor. Terje Hellesø har en del lådor kvar trots att han inte alls tryckt sina bilder i samma upplagor som Brutus Östling och Staffan Widstrand. Deras bilder handlar om ett ämne som intresserar de vanliga naturintresserade, inte bara de naturfotointresserade.
Att göra naturböcker om specifika platser som Bohusläns skärgård är också bra. Då fungerar de som presentböcker.
Fotografer vill ofta sälja "sina" bilder, men som på alla marknader är det efterfrågan som styr. Inte konstigt att många yrkesfotografer säger: "Man får göra de tråkiga jobben för att ha råd med de roliga".
Däremot tror jag att fler på hobby eller semiproffsnivå har råd att vara ute mer eftersom de slipper film och framkallning. Dessutom ger tekniken nya möjligheter som stimulerar.
Jag gick i samma högstadieskola som en pojke som heter Mattias. Han började med att göra sig vän med Jan Lindblad och knallade så småningom in på Pentax generalagent som då bodde i Uppsala och frågade om de ville sponsra honom. Otroligt nog lyckades han övertyga dem, fast nu är han sponsrad av Nikon i stället.
Pentax i Sverige är inte så stort längre, och den fotograf som gjort mest reklam för dem på sistone är kanske ingen höjdare att ha i stallet längre ...
Det återstår att se om jag kommer att få ekonomi i mitt kommande bokprojekt men innan det är dags att sjösätta projektet kommer jag att ragga sponsorer. Helst av allt vill jag trycka upp en riktig bok och inte en blurbbok. Ett tungt namn inom konst- och fotovärlden har i vart fall lovat att han ska skriva ett förord till boken :) Men innan jag sjösätter projektet så måste jag få ordentligt med tid att sammanställa texten och bilderna och det kan tyvärr inte ske innan jag har lämnat min arbetslöshet bakom mig...
//Chasid
//Chasid
Personligen har jag väl aldrig haft så mycket till över för denna typ av bilder, även om de kunde utgöra underlag till almanackor och liknande. ;)
-affe
Jag är i grund och botten konstnär och som konstnär tycker jag om att experimentera och utforska nya för mig okända områden. Det som var mest spännande under min pictorialistiska period var att jag aldrig kunde förutse hur bilderna skulle bli, det var alltid en överraskning för mig när jag fick hem mina framkallade ljusbilder.
Jag använde mig mest av ett Sima objektiv som förövrigt är det sämsta objektiv som en svensk fototidning har testat.
//Chasid
Det jag egentligen menade var att den bildtypen är så vanlig idag i och med att det är enkelt att efterlikna dessa effekter i datorn, och väldigt många bryr sig inte om det är gjort i datorn eller i kameran. Det är nog bara vi som fotograferar som inser att det är en väsentlig skillnad. Hur som helst krävs ingen större fotografisk skicklighet idag för att producera många bilder som tidigare krävde en ganska omfattande kunskap kombinerat med många försök för att få det rätt.
Jag tror att det delvis var denna grop även Terje föll i. Bilder som tidigare krävde både kunskap och oändligt tålamod som många av hans tidigare bilder, producerades plötsligt framför datorn av vilken 14 åring som helst. Jag tror att ett av de stora problemen var just att han, liksom så många andra, inte längre fick den uppskattning som man tidigare fått för den typen av bilder. Just beroende på att färre och färre bryr sig hur bilden kommit till utan endast tittar på det färdiga resultatet.
Sedan att jag själv inte varit så mycket för den typen av bilder är ett personligt ställningstagande och inget annat givetvis.
-affe
Om man även ser till realistiska avbildande natur- och landskapsfoton så har även de fått en överdriven färgsskala och det är många som klipper in intressanta molnformationer i sina bilder. Extra kul blir det när de lägger in molnformationer som man inte kan hitta i Sverige :)
Jag sålde en och annan pictoralistisk bild men min tyngdpunkt vad gäller försäljningen låg på realistiska avbildningar. På sätt och vis tycker jag ändå att det är rätt skönt att slippa ta bilder som jag egentligen inte vill ta och istället helt lägga min kraft på det som jag vill göra :)
//Chasid
Brukar ibland lyssna in dina "dagens låtar". Johnny Thunders tillhör de artister jag inte lyssnat på innan.
Hälsningar,
Daniel
//Chasid
Ingen kritik, bara en rolig observation.
//Chasid
//Chasid
Det är lite ledsamt att sådana här uttryck i dessa dagar fått en sådan negativ klang (så jag förstår att du kände behov av att samtidigt välkomna eventuella tvivlare hem till dig).
//Chasid