Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Det bästa vidvinkelobjektivet för Leica M



Under våren skulle jag åkt på två reportageresor och gjort ett reportage på hemmaplan från en stadsdelsfest. Allt har tyvärr blivit inställt på grund av corona. Istället har jag passat på att gå igenom bildarkivet, och gått igenom fotoutrustning i syfte att sälja av det som jag knappt använder.




Men innan jag har sålt av överskottet av kameror och objektiv, har jag testat dem ordentligt. En av kamerorna som jag testade var Sony A7s som jag skrev om igår. Efter att jag publicerat artikeln tog jag en promenad med kameran, och passade på att testa ett onödigt skarpt Zeiss Biogon T* 2.8/21 ZM på den.




Objektivet presterar riktigt, riktigt bra på Leica M-kameror. Men har inte övertygat när jag använt det på Sony A9 och A7r II. Jag bestämde mig för att testa det på A7s och fäste det på kameran med hjälp av en Novoflex-adapter. Att jag inte använde Techart PRO adaptern som ger autofokus med M-optik på Sonykameror beror på att den tyvärr inte fungerar med A7s.




Jag blev positivt överraskad. Objektivet presterar nästan lika bra som på mina Leica M. Kantskärpan är godkänd men inte riktigt lika bra som på Leica. Det blir färgskiftningar i bilden, men inte värre än att det enkelt går att rätta till i ACR, och kör man i svartvitt spelar de ingen roll. Jag kommer definitivt att använda Zeiss 21/2.8 ZM på Sonyn igen. Faktum är att det trots begränsningarna är det bästa 21mm som jag har kört med på Sony.


Objektivet har ingen autofokus. Men ställer jag objektivet på 2 meter har jag skärpa från drygt 1 meter till oändligt på bländare 8. Sony A7s är brusfri upp till 6400 ASA vilket gör att det bara är sätta tiden på 1/250, ASA på auto och tuta och köra utan att behöva göra några inställningar. Behöver jag köra på 2.8 kan jag enkelt ställa skärpan med hjälp av de fokuseringshjälpmedlen som finns i kameran. Men jag längtar till den dag då jag kan montera objektivet på kameran och ge mig in i en folksamling igen. 21mm är en härlig brännvidd att fota människor med.




Zeiss 21/2.8 ZM borde vara ett obligatoriskt objektiv för alla Leica M fotografer. Bättre än så här blir det inte oavsett märke och prislapp. Leica har förvisso ett 21mm som är lika bra, men prisskillnaden är oförsvarbar. Jag har förståelse för att en del pungar ut tiotusentals kronor för perfektion men när det bästa kostar tiotusentals kronor mindre är det bara kapitalförstöring.



Bilderna i inlägget har tagits med en Leica M 240, en Sony A7s och ett Zeiss Biogon T* 2.8/21 ZM. Inga djur kom till skada vid fotograferingstillfällena. Dragarbilden tog jag med en Leica M 240 och ett Zeiss 21mm vid ett bönemöte på Ralingsåsgården i Aneby i augusti, den har tidigare publicerats på omslaget till en dagstidning.



Till sist – Glöm inte att lufta era ljusmaskiner, och kom ihåg att det alltid är bättre att berätta med kameran än att berätta om kameran!

Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2020-05-17 12:59 | Läst 9807 ggr. | Permalink

"Hej, Jag har fått samma erfarenhet av Leica Super-Angulon 21/4. Den fungerar mycket bra med Sony a7rII. Det blir så lite färgstick att det går att ta bort i LR6. Vid bländare 8 är det makalöst bra färg och skärpa. Bäst med fast adapter medan Techart Pro har svårare att sätta fokus. Du har en fin glugg där för reportage. Ha det väl Bob"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
En fantastisk kobination. Det märkliga är att bilderna inte känns stickiga, trots den höga skärpan.
Imponerande.
/ Bengt H.
Wolfgang 2020-05-17 14:09
Det var en bra anmärkning "inte känns stickiga". När jag ser bilder tagna med till exempel Olympus 4/3, så känns de "stickiga" i mina ögon.
Svar från Chasid 2020-05-17 21:35
Tack för din kommentar Bengt! Av en expert har jag fått förklarat att det beror på glaset som Leica och Zeiss använder i sina objektiv, det kommer från samma leverantör i Tyskland, och det är det som ger objektiven lite extra klipp utan att det set stickigt ut.
/Mikael
Håller helt med om det sista, citat "Till sist – Glöm inte att lufta era ljusmaskiner, och kom ihåg att det alltid är bättre att berätta med kameran än att berätta om kameran! "

Fina bilder blev det iallfall.
Svar från Chasid 2020-05-17 21:40
Tack för din kommentar Per!! Jag har alltid med mig en kamera, oftast använder jag den inte, men jag vill alltid vara beredd ifall något spännande dyker upp.
/Mikael
Otten 2020-05-19 09:04
Jag försöker oxå det, och försöker inte bli besviken när man kommer hem igen utan en enda bild.
Hej,
Jag har fått samma erfarenhet av Leica Super-Angulon 21/4. Den fungerar mycket bra med Sony a7rII. Det blir så lite färgstick att det går att ta bort i LR6. Vid bländare 8 är det makalöst bra färg och skärpa.
Bäst med fast adapter medan Techart Pro har svårare att sätta fokus.

Du har en fin glugg där för reportage.
Ha det väl
Bob
Svar från Chasid 2020-05-17 21:44
Tack för din kommentar Bob! Leica Super-Angulon är också ett trevligt objektiv. På Leica M 240 är Zeiss 21mm ZM bra på alla bländare och det är tredimensionell känsla i bilderna. Jag tror att din glugg också levererar riktigt bra resultat på en digital M Leica, har du testat det någongång?
/Mikael
Bob Bovin 2020-05-17 22:41
Hej,
Jag har provat det på min vän Bo`s Leica M 240. Det såg helt hopplöst ut. Stora områden med missfärg till höger och vänster.
På rIi kan man svagt se färg för ändringen, som går att ta bort i LR.
B
Svar från Chasid 2020-05-19 08:07
Jag hade ett Voigtländer 21/4 som betedde sig likandant på min M 240. Bilderna var superskarpa från hörn till hörn men det hade ett hemskt färgstick som det inte gick att råda bot på i ACR.
/Mikael